تبیان، دستیار زندگی
ظاهر بینی، نوجوان را از توجه به عمق و باطن و واقعیت هر چیزی باز می دارد و او را مشغول حاشیه ها و چیزهای بی ارزش می سازد. لذا وقت و انرژی و اندیشه خلاق او را در مسیر پستی به کار گرفته و از اوج گرفتن او در امور معنوی و امور مفید زندگی بازش می دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجراهای من و آینه ام...


ظاهر بینی، نوجوان را از توجه به عمق و باطن و واقعیت هر چیزی باز می دارد و او را مشغول حاشیه ها و چیزهای بی ارزش می سازد. لذا وقت و انرژی و اندیشه خلاق او را در مسیر پستی به کار گرفته و از اوج گرفتن او در امور معنوی و امور مفید زندگی بازش می دارد .

نوجوان

ظاهر بینی و سطحی نگری کمابیش در همه افراد وجود دارد و به قول شهید آوینی این اخلاق یهود امروزه به همه سرایت کرده است اما نوجوان بیش از هر کس دیگری به سمت ظاهر بینی و سطحی نگری تمایل نشان می دهد.بعدها افزایش تجربیاتی که اشتباه بودن این مطلب را به شخص ثابت کند میتواند از ظاهر بینی او کم کند و دیدی واقع بینانه تر به او ببخشد.

با توجه به فشار روانی تبلیغات گسترده ی جهانی، مادی نگری و ظاهر بینی نوجوانان عصر ما به راحتی تحلیل پذیر و درک کردنی است .اما قابل قبول نیست.باید به نوجوانمان کمک کنیم در تشخیص ارزشها دچار اشتباه نشود .

اگر نوجوان ما همواره متوجه وضع ظاهری خود هست؛اگر درهر کاری که وارد شود درگیر حواشی آن می شود تا اصل آن؛ اگر بازار گردی برای او نوعی تفریح و سرگرمی است؛ اگر همواره دیگران را با تیپ و سر و وضع ظاهری شان ارزیابی می کند؛ اگر ارزشی برای فعالیتهای معنوی و اخلاقی قائل نیست؛ و اگر در مقابل ثروتمندان و... تواضع و کرنش می کند ،گرفتار ظاهر بینی است و باید به او کمک کرد .او باید درک کند که ظاهر بینی چه عواقب بدی در دنیا و آخرت  به جا خواهد گذاشت .

او را تشویق کنید پیرامون زندگینامه انسانهای بزرگ مطالعه کند این مطالعات به او ثابت می کند که انسانهای خوب و مفید در قید ظواهر نبودند .نوجوان ما باید بفهمد که بزرگان و دانشمندان و... همواره از ظاهر بینی مردم رنج برده اند .جلسات گفتگویی در خانه راه بیندازید که فکر نوجوان را بکار بیندازد از او سوالاتی بپرسید که جوابش به خواسته شما نزدیک باشد.هر چند به نظرتان می آید که او توجهی به سخنان شما ندارد باز هم درهر فرصتی کوتاه و مختصر توجه او را به عمق و باطن اطرافیانش جلب کنید مثلا اگر کسی را به دلیل نداشتن ظاهری برازنده کوچک می بیند ، خوبیها و ارزشهای او را در حضورش بازگویید.آنقدر بگویید تا اثر کند. روی یک سنگ هم اگر با ضربه ای مداوم و آهسته بزنید بلاخره سوراخ شده و نفوذ در آن ممکن می شود.

ضربه های ظاهر بینی

ظاهر بینی فرزندتان را ساده و بی اشکال نبینید .خیلی از کجروی های جوانان ریشه در ظاهربینی های ایشان دارد . اولین اشکال ظاهر بینی این است که فرد را اسرافکار و ولخرج بار آورده و قناعت را در وجود او می کشد.انسان ظاهر بین توجه عمیقی به مسائل ظاهری زندگی خود پیدا می کند چنین توجهی ،یک نقص کوچک جسمی را یک مشکل بزرگ روحی می کند .میل به جراحی بینی و...زاییده ی همین اشکال است .اما از آنجا که فرد ظاهر بین نمی تواند تمام اشکلات ظاهری خود را مرتفع سازد ،یاس و بی هدفی نیز او را در بر خواهد گرفت .

نوجوانی که مادیاتش را جزء شخصیت خود می داند ،انسان بی خاصیت و پستی خواهد شد .او هیچ گاه همت خود را صرف کسب کمالات اخلاقی و علمی نمی کند بلکه تنها کوشش او در پیشروی های مادی خواهد بود

نوجوان ظاهر بین، اگر در کنکور قبول نشود ،تا به آن پرستیژ و ظاهری که می خواهد برسد،چنان بازنده می شود که دیگر به جایی نخواهد رسید. او در انتخاب شغل هم به دنبال پی گیری استعداد های خود نیست بلکه تنها به ظاهر آن و پرستیژ اجتماعی آن بها می دهد .ظاهر بینی در ازدواج فرد نیز تاثیر بسیار بدی خواهد داشت .دختر ظاهر بین ،در انتخاب همسر چه بسا به خاطر مجذوب شدن به یک کراوات چرم ،یک مرد کلاهبردار را به مردی نجیب ترجیح دهد. 

ظاهر بینی با دینداری نوجوان نیز در ستیز است مهمترین دلیل دین گریزی نوجوانان با وجود باطن حق پذیری که به همان ظاهر بینی باز می گردد .مضامین بلند دینی را نمی توان با تیپها و اندیشه های شیک غربی امروزی جمع کرد

نوجوانی که فرهنگ و شخصیت را در مبلمان خانه و سیستم های صوتی و تصویری و... ببیند همواره در زندگی آینده با مشکل مواجه خواهد بود شاید به خاطر همین بینش غلط هیچ گاه از روزگار لذت نبرده و شاید برای رسیدن به رویاهای خود خلافکار و ....شود.بنابراین این مسئله را نباید بی اهمیت پنداشت؛ اما راه اصلاح آن هم جدل و نصیحت نیست .

هر چند اشتباه نوجوان بسیار بزرگ و آَشکار باشد ،و در مادی نگری و ظاهر بینی بسیار پیشروی کرده باشد، بازهم با جدل نمی توانید نظر او را تغییر دهد. اگر می توانید الگوی او را عوض کنید .مادیات،وقتی در نظر نوجوان ارزش می شود که الگوی او، و محبوب او، آن را ارزش بداند.شاید رفت و آمد با دوستانی ثروتمند یا ولخرج موجب مادیگرایی و ظاهر بینی بیش از حد نوجوانتان شده باشد.

نوجوان

یا برعکس، شاید افراد ساده زیست و قانع اطراف او،  همواره با نوعی بی فرهنگی و بی کلاسی در پوشش و گفتار و رفتار دیده شده اند که موجب شده نوجوان بین آنها یک تعامل را درک کرده باشد یعنی فهمیده باشد که با فرهنگ بودن و آبرو مند بودن، مخالف با ساده زیستی است .بنابراین باید بتوانید از طریق معاشرت موثر، کسانی را سر راه نوجوان قرار دهید که در عین برخورداری از ظاهری  ساده ،با فرهنگ و با کلاس ،هم جلوه کنند نوجوان وقتی در فضای خوبی قرار بگیرد آموختنی های خوبی هم خواهد آموخت .

گاهی برای مبارزه با ظاهر بینی باید ریشه را پیدا کرد خیلی وقتها  ظاهر بینی نوجوانان در رفتار پدر و مادر ها ریشه کرده است .مادری که دایم به همراه دخترش به مهمانی های دوره ای می رود که پر از تفاخر و رقابت های مادی است ،دختری ظاهر بین بار می آورد.

نوجوانی که درک کرده والدینش با داشتن وضع بهتر، احساس افتخار می کنند یا از نداشتن برخی امکانات خجالت می کشند ظاهر بین خواهد شد. او از والدین خود الگو برداری کرده و استاد ونیم می شود !

انسی نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

باورش کنید تا بتواند

دلهره های نوجوانی

مصائب نوجوانی 

فصل بحرانی زندگی

راز های خصوصی در نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.