تبیان، دستیار زندگی
محققان بر این باورند که درختان مصنوعی بهترین راه نجات زمین، مقابله با گرمای جهانی و کاهش اثرات گلخانه‌ای دی اکسید کربن اتمسفر هستند و به همین علت در تلاشند تا دولت‌ها و شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از چمن مصنوعی نوبت به درخت مصنوعی رسید!

بررسی و مقایسه تاثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن


محققان بر این باورند که درختان مصنوعی بهترین راه نجات زمین، مقابله با گرمای جهانی و کاهش اثرات گلخانه‌ای دی اکسید کربن اتمسفر هستند و به همین علت در تلاشند تا دولت‌ها و شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کنند.


در صورتی که تنفس درختان برای تصفیه سیاره زمین کافی نباشد، انسان با ساخت جنگل‌های مصنوعی و با الهام از مکانیکی که گیاهان از طریق آن دی اکسید کربن را جذب می‌کنند، دست به کار می‌شود.

نخستین بار در سال 2009 گروهی از دانشمندان انگلیسی با هدف ارائه راه‌حلی برای کاهش دی اکسید کربن اتمسفر نوعی درخت مصنوعی را ابداع کردند.

درختان مصنوعی که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با پانل‌های خورشیدی ندارند، برای جذب دی اکسید کربن از هوا، از یک واکنش شیمیایی بهره می‌گیرند. به طوری که اگر یک درخت بلوط در طول یک سال بتواند یک تن گاز گلخانه‌ای را جذب کند، یک درخت مصنوعی قادر است در طول یک روز به این هدف برسد.

به گفته انجمن مهندسان انگلیس، درختان مصنوعی بهترین راه برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی هستند. در اطلاعیه‌ای که این انجمنِ متشکل از 35هزار متخصص منتشر کرده، آمده است: «دولت‌ها و شرکت‌ها باید بر روی تأمین بودجه این فناوری تمرکز کنند تا این درختان به سرعت توسعه یابند و بتوانند به نتایج رضایت‌بخشی در مقیاس وسیع دست یابند.»

در حال حاضر محققان دانشگاه کلمبیا و شرکت "تحقیقات جهانی فن‌آوری‌ها" در توکسان آریزونا بر روی این درختان تحقیق می‌کنند.

"کلاس لکنر"، پژوهش‌گر دانشگاه کلمبیا در 24 اکتبر به مناسبت "هفته ربایش هوا" و با هدف جذب سرمایه‌گذار عملکرد این درختان را در لندن به معرض دید می‌گذارد.

گزارش فنی انجمن مهندسان انگلیس نشان می‌دهد که درختان مصنوعی به سادگی قابل ساخت هستند و می‌توانند در هر مکانی برای مثال در حاشیه جاده‌ها و بزرگراه‌ها و یا در مزارع توربین‌های بادی نصب شوند.

این درختان، پانل‌های در ابعاد مختلف از یك تا ده متر مربع بوده و محتوی هیدروکسید سدیم هستند. زمانی که این ماده در تماس با دی اکسید کربن قرار می‌گیرد، یک واکنش شیمیایی را برمی‌انگیزد که در آن، گاز گلخانه‌ای حذف و کربنات سدیم تولید می‌شود.

مهم‌ترین مشکل باقی‌مانده، از بین بردن محصولات این واکنش و همچنین هزینه تولید این درختان است. به اعتقاد انجمن مهندسان انگلیس، هزینه هر درخت می‌تواند به بیست‌هزار دلار برسد. هرچند با توجه به این‌که هر درخت مصنوعی می‌تواند در طول یک سال 8.7 میلیارد تن دی اکسید کربن را جذب کند، بنابراین به نظر نمی‌رسد این هزینه چندان بالا باشد.

برپایه نتایج تحقیقاتی که محققان دانشگاه کلورادو انجام داده‌اند، تنها برای حذف دی اکسید کربن منتشر شده از خودروهای آمریکایی که شش درصد از تمام انتشار دی اکسید کربن را در این کشور به خود اختصاص داده‌اند، نیاز است که 48 میلیارد دلار برای ساخت جنگل‌های مصنوعی هزینه کرد.

براساس گزارش نشنال جئوگرافی، دی اکسید کربن یکی از گازهایی است که بیشترین اثر گلخانه‌ای و بنابراین گرمای جهانی را ایجاد می‌کند. سطح این گاز در اتمسفر از انقلاب صنعتی تاکنون به طور مداوم رو به افزایش است.

در قرن هجدهم این ماده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شد و تمرکز آن در اتمسفر برابر با 280 قسمت بر میلیون بود. امروز این رقم به 400 قسمت بر میلیون رسیده است.

برپایه محاسبات وزارت انرژی آمریکا 8.7 میلیارد تن دی اکسید کربن امروز تا سال 2030 به دوازده میلیارد تن خواهد رسید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ‌ارسالی از: shilda