تبیان، دستیار زندگی
با نگاهی به فیلم ها و نوع نقش هایی که گلشیفته در آنها بازی کرده،می بینیم اغلب آنها با هنجارها و سنت های ایرانی هم خوانی ندارند و به همین دلیل این هنرپیشه رفته رفته به سودای حضور در عرصه های جهانی، دل از حضور در سینمای ایران بریده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیگر امیدی به گلشیفته نیست!


با نگاهی به فیلم ها و نوع نقش هایی که گلشیفته در آنها بازی کرده،می بینیم اغلب آنها با هنجارها و سنت های ایرانی هم خوانی ندارند و به همین دلیل این هنرپیشه رفته رفته به سودای حضور در  عرصه های جهانی، دل از حضور در سینمای ایران بریده است و دیگر امیدی به بازگشت این هنرپیشه توانمند کشورمان به سینمای ایران نیست.


پایان گلشیفته فراهانی

فیلم جای اژدها (There be dragons) فیلمی به کارگردانی رولند جفی و بازیگری گلشیفته فراهانی در نقش لیلا محصول سال 2011 است.فراهانی در پروژه تازه کارگردان رولند جافی که یک فیلم درام است،در نقش لیلا با او همکاری می‌‌کند.

فیلم There Be Dragons محصول سال 2011 میلادی– اسپانیا و در ژانر بیوگرافی، درام به مدت 122 دقیقه است. داستان فیلم در بحبوحه ی جنگ داخلی اسپانیا و در حالی که وحشت همه جا را فرا گرفته، او توسط یک روزنامه نگار به ارتباطات عمیق پدرش و نفوذ عمیق و تاریک او در زندگی است، پی می برد.

فیلم‌های دیگری كه گلشیفته در آن‌ها بازی می‌كند و قرار است در آینده اكران شوند فیلم فرانسوی به نام (Si tu meurs, je te tue) و در نقش اول به كارگردانی (Hiner Saleem) و در فیلم (Chicken with Plums) به كارگردانی (Vincent Paronnaud) و (Marjane Satrapi) حضور داشته است.

با نگاهی به فیلم ها و نوع نقش هایی که گلشیفته در آنها بازی کرده،می بینیم اغلب آنها با هنجارها و سنت های ایرانی هم خوانی ندارند و به همین دلیل این هنرپیشه رفته رفته به سودای حضور در  عرصه های جهانی، دل از حضور در سینمای ایران بریده است و دیگر امیدی به بازگشت این هنرپیشه توانمند کشورمان به سینمای ایران نیست. در واقع پیام هایی که از سوی مقامات سینمایی کشور پس از مهاجرت وی به خارج که امکان بازگشت وی را فراهم می دانستند نیز نتوانستند گلشیفته را ترغیب به بازگشت به وطن کند.

یادداشت پدر گلشیفته یعنی بهزاد فراهانی در مورد جلای وطن هنرمندان این مرز و بوم ما را نگران می کند که چرا باید دل از گلشیفته ها بشوییم؟

چندی پیش جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد نیز  در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت گلشیفته فراهانی به ایران گفته بود:«من در دوره مسئولیتم یك بار درباره گلشیفته فراهانی گفته بودم كه می‌تواند برگردد. در آن مقطع این امكان وجود داشت. ولی بعدا اتفاق‌های دیگری افتاد. ممكن است من 20 سال پیش به كسی رأی داده باشم كه الان قبولش نداشته باشم. در این یك سال و نیم شرایط تغییر كرد و دیگر مشكل گلشیفته فراهانی در حوزه اختیارات ما نیست. اخیرا هم شنیده‌ایم این بازیگر در فیلمی در كردستان بازی كرده كه صحنه‌های ناجوری دارد. که در این صورت بعید است خود جامعه بازیگری علاقه به حضور ایشان داشته باشد.»

پایان گلشیفته فراهانی

با این حال یادداشت پدر گلشیفته یعنی بهزاد فراهانی در مورد جلای وطن هنرمندان این مرز و بوم ما را نگران می کند که چرا باید دل از گلشیفته ها بشوییم؟

"این روزها بیش از هر چیز به یاد بچه هایی هستم که ایران نیستند و در خارج از کشور فعالیت می کنند، نقاشان، موسیقی دان ها، بازیگران، کارگردانان و... همه هنرمندانی که ایران را ترک کرده اند و دور از اینجا مشغول کارهای هنری شده اند، دلیل آنها برای ترک ایران هر چه باشد،ما باید به این فکر کنیم که چه راهی برای آنها وجود دارد. ما غربت را نمی شناسیم و وقتی از آن دور هستیم، درکی از آن نداریم، اما وقتی در آن قرار می گیریم، می فهمیم خیلی سخت تر از آن چیزی است که تصور می کرده ایم. من وقتی که در پاریس سکته کردم و چند روزی خوابیدم. ایرانی های مقیم آنها به دیدنم آمدند و بسیار به من لطف کردند. وقتی به این اتفاقها نگاه می کنم، می بینم جوانانی که ساکن خارج از ایران هستند،عاطفه شرقی شریف خود را دارند، اما غصه ناهنجارغربت هم در دلشان هست و آنها را رنج می دهد. وقتی از دور به آنها نگاه می کنیم، می بینیم دارند زندگی می کنند، کار می کنند و... اما غصه هایشان را نمی بینیم، چرا شرایط باید طوری باشد که هنرمندان اهل فکر ما ترجیح بدهند جای دیگری زندگی کنند؟ این موقعیت باید سامان داده شود. دولت باید با کسانی که از اینجا رفته اند، برخورد موجهی داشته باشد، چون هنرمندان ما، انسان های شریفی هستند. انسان هایی اهل فکر که به امور ناهنجار اشتغال دارند، بلکه اهل فکر و فرهنگ هستند. هم دولت و هم ما باید شرایطی را فراهم کنیم که هنرمندانمان برای بازگشت احساس امنیت کنند و به فکر برگشتن باشند. اما این اتفاق نمی افتد و این تلخ است... خیلی تلخ است."

بخش سینما و تلویزیون تبیان