تبیان، دستیار زندگی
نخستین قسمت از سریال «شوق پرواز»، تولید گروه شاهد شبكه یك سیما، ساعت 22 جمعه این هفته روی آنتن شبكه یك می‌رود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوق پرواز از جمعه این هفته


نخستین قسمت از سریال «شوق پرواز»، تولید گروه شاهد شبكه یك سیما، ساعت 22 جمعه این هفته روی آنتن شبكه یك می‌رود.

شوق پرواز از جمعه این هفته

در این سریال به گفته جواد نوروزبیگی، تهیه‌كننده، از راش‌های به جای مانده از شهید بابایی و همرزمان وی برای خلق فضای واقعی دوران جنگ و نیز از جلوه‌های ویژه، افكت‌های كامپیوتری و بیش از 500 ساعت پرواز با جنگنده برای بازسازی صحنه‌های هوایی در آن استفاده شده است.

بینندگان شبكه یك سیما از این هفته، هر جمعه شاهد پخش سریال «شوق پرواز» خواهند بود و 24 هفته وقت خواهند داشت تا با زندگانی خلبان شهیدی آشنا شوند كه همواره می‌گفت: «نمی‌توانم پرواز نكنم». خلبانی كه با وجود دارا بودن پست كلیدی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، هیچگاه دست از پرواز نكشید.

شهادت به هنگام بازگشت از ماموریت

مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» كه تصویربرداری آن در خردادماه 88 كلید خورد، توسط جواد نوروزبیگی برای گروه شاهد شبكه یك سیما تهیه‌شده و یدالله صمدی نیز آن را در 24 قسمت 53 دقیقه‌ای كارگردانی كرده است.

«شوق پرواز»، روایتگر زندگی سرلشكر خلبان عباس بابایی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است كه به هنگام بازگشت از یك مأموریت برون مرزی، هدف اصابت گلوله پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

در این سریال، بازیگرانی همچون شهاب حسینی، اكبر عبدی، كوروش تهامی، افسانه بایگان، فخرالدین صدیق شریف، ستاره اسكندری، محسن افشانی، الهام حمیدی، شهرام حقیقت‌دوست و مینا جعفرزاده، به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تصویربرداری این سریال در چندین شهر از جمله قزوین (محل تولد شهید بابایی)، اصفهان، دزفول، همدان و بوشهر صورت گرفته و داستان سریال، از زمان كودكی شهید بابایی تا زمان شهادت وی را در بر می‌گیرد.

شهاب حسینی در سریال «شوق پرواز» در نقش شهید بابایی ظاهر شده است.

نوروزبیگی درباره آن بخش از زندگی شهید بابایی كه در خارج از كشور (آمریكا) بوده نیز گفت: لوكیشن مربوط به صحنه‌های خارج ازكشور نیز در ایران طراحی و بازسازی شده است.

«شوق پرواز»، روایتگر زندگی سرلشكر خلبان عباس بابایی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است كه به هنگام بازگشت از یك مأموریت برون مرزی، هدف اصابت گلوله پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

زندگی اسطوره شهید

سرلشكر خلبان «عباس بابایی» در سال 1329، در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی و متوسطه را در همان شهر طی نمود و در سال 1348، به دانشكده خلبانی نیروی هوایی راه یافت.

وی پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی، برای تكمیل دوره خلبانی به آمریكا اعزام شد. پس از بازگشت به اصفهان رفت و با اوج‌گیری مبارزات علیه نظام ستمشاهی، به عنوان یكی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه وارد شد.

شهید بابایی با كفایت، لیاقت و تعهد بی‌پایانی كه در زمان تصدی فرماندهی پایگاه هشتم هوایی اصفهان از خود نشان داد، در تاریخ نهم آذرماه 1362 با ارتقا به درجه سرهنگ تمامی به سمت معاون عملیات نیروی هوایی منصوب و به تهران منتقل شد.

او در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه1366، به درجه سرتیپی مفتخر شد. تیمسار بابایی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح روز پانزدهم مرداد ماه سال 1366، به هنگام بازگشت از یك ماموریت برون مرزی، هدف گلوله ضدهوایی قرار گرفت و در سن 37 سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جام جم