تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با هشتم شهریور ماه 1390، بیست و نهم رمضان 1432 هجری قمری و سی ام اوت سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشتم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با هشتم شهریور ماه 1390، بیست و نهم رمضان 1432 هجری قمری و سی ام اوت سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

8 شهریور 1360

'محمد علی رجائی'(رئیس جمهور)‌ و 'محمدجواد باهنر' (نخست‌وزیر) در حادثه انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری به شهادت رسیدند، گروهك منافقین مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

8 شهریور 1348

'سید ضیأالدین طباطبایی' عامل كودتای سوم اسفند 1299 در 80 سالگی در تهران درگذشت‌.

8 شهریور 1348

دولت ایران اطلاعیه چهارشهریور دولت عراق در مورد ممنوعیت ورود كالاهای ایرانی به عراق را محكوم كرد و متعاقباً سفیر خود را از بغداد فرا خواند.

8 شهریور 1346

'آیت الله میلانی' در جلسه درس خود از یورش مجدد ساواك به مدرسه فیضیه قم اظهار تأسف كرد. آیت الله العظمی 'گلپایگانی' نیز در اعتراض به همین حادثه از شركت در نماز جماعت خودداری كردند.

8 شهریور 1322

قوای شوروی و انگلیس بسیاری از رجال ایرانی و افسران ارتش را به اتهام همكاری با آلمان بازداشت و زندانی كردند.

8 شهریور 1320

بدنبال اشغال ایران از سوی كشورهای متفق در جنگ جهانی اول و اوضاع نابسامان كشور برای كنترل نظم از سوی دولت 'محمدعلی فروغی'، در تهران حكومت نظامی اعلام شد وسپهبد 'امیر احمدی' فرماندار نظامی تهران شد. در این روز نیز بمباران شهرهای شمالی ایران، به دست بمب‌افكنهای شوروی بسیار شدید بود.

8 شهریور 1303

'رضا خان' ملقب به سردار سپه ، كابینه خود را تشكیل داد. این كابینه تا 28 آذر 1304 برقرار بود. رضا خان مجموعا دو سال و دو ماه نخست وزیر بود و چهار دولت تشكیل داد و این سومین كابینه او بود كه پس از استیضاح شهید مدرس به مجلس معرفی شد.

8 شهریور 1299

كنفرانس ملل شرق در باكو تشكیل شد. در این كنفرانس تلاش شد هسته‌های اولیه احزاب كمونیستی در كشورهای آسیایی شكل گیرد‌. (بولشویك ها كه از توسعه انقلاب در اروپا ناامید شده بودند، در پی عدم موفقیت جنبش كمونیستی در اروپا، گسترش انقلاب در شرق را مورد توجه قرار دادند. بولشویكها با برپایی این كنفرانس كوشیدند تا در برابر فشارهای اروپاییها متحدان جدیدی از میان مردم محروم و ستمدیده برای خود به دست آورند.)

8 شهریور 1286

قرارداد 1907 با موضوع تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ روسیه و انگلستان بدون مشورت و اطلاع ایران در سن پترزبورگ امضاء شد. بر اساس این قرارداد، منطقه مركزی كشور، بی‏طرف اعلام شد. مناطق شمال و قسمتی از غرب ایران، تحت كنترل روسیه قرار گرفت و نواحی جنوبی نیز به منطقه نفوذ انگلیس تبدیل شد. این پیمان خشم مردم ایران را برانگیخت.

8 شهریور 1286

'میرزا علی اصغرخان اتابك' صدراعظم محمدعلی شاه قاجار پس از چهار ماه صدارت، به هنگام خروج از مجلس شورای ملی توسط شخصی به نام عباس آقا تبریزی، به قتل رسید. آقا تبریزی بلافاصله خودكشی كرد.

تنظیم: هومن بهلولی