تبیان، دستیار زندگی
گروه پژوهش های خبری- همزمان با سقوط رژیم قذافی در لیبی، بیم و امیدها در مورد سرنوشت امام موسی صدر بنیانگذار مقاومت اسلامی لبنان كه 32 سال پیش در لیبی مفقود شد، دوباره اوج گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت امام موسی صدر؟


همزمان با سقوط رژیم قذافی در لیبی، بیم و امیدها در مورد سرنوشت امام موسی صدر بنیانگذار مقاومت اسلامی لبنان كه 32 سال پیش در لیبی مفقود شد، دوباره اوج گرفته است.


بازگشت امام موسی صدر؛ بیم و امیدها
** گزارش های ضد ونقیض در مورد سرنوشت امام موسی صدر

در ماه های اخیر و همزمان با شروع انقلاب مردم لیبی علیه دیكتاتوری سرهنگ معمر قذافی موضوع سرنوشت امام موسی صدر با افزایش امیدها به آزادی وی از زندان های مخفی رژیم لیبی جانی دوباره گرفت و اخبار متعددی درباره ایشان در رسانه ها منعكس شد.

بخشی از اخبار رسانه ها حاكی از زنده بودن امام موسی صدر به نقل از شاهدان عینی بود در حالی كه برخی گزارش ها از شهادت ایشان به دست مزدوران رژیم حكایت داشت.

- به طور مشخص تنها گزارشی كه تصریح می كند رییس جنبش امل لبنان به دست عوامل رژیم قذافی به شهادت رسیده باشد سخنان عبداالمنعم الهونی نماینده مستعفی قذافی در اتحادیه عرب است كه البته با بازتاب های رسانه ای وسیعی نیز همراه شد.

- روز23 فوریه 2011 عبدالمنعم الهونی در گفتگویی مطبوعاتی مدعی شد كه امام موسی صدر به دست عوامل رژیم قذافی به شهادت رسیده و در منطقه سبها دفن شده است.

وی گفت نجم الدین الیازجی نام سروان خلبانی است كه جسد امام موسی صدر را به سبها منتقل كرده، اندكی پس از این ماجرا این خلبان كشته شده است تا راز مرگ امام موسی صدر را آنگونه كه الهونی ادعا كرد با خود به گور ببرد.

اما در مقابل این خبر اخبار متعدد دیگری از زنده بودن امام موسی صدر در رسانه ها منتشر شد.

- الجریده كویت در خبری كه روز 21 فوریه2011 منتشر شد تصریح كرد گزارش هایی هرچند تایید نشده درباره زنده بودن امام موسی صدر وجود دارد. به نوشته این روزنامه با توجه به هرج و مرج به وجود آمده در لیبی و پس از جدایی شماری از افسران ارتش و نیروهای امنیتی لیبیایی و پیوستن آنها به تظاهركنندگان مخالف سرهنگ قذافی ، گزارشهای تأیید نشده ای وجود دارد كه نشان می دهد امام موسی صدر بنیانگذار جنبش امل لبنان در لیبی زنده و در زندانی در شهر سبهای لیبی است.

- روز 24 فوریه 2011 پایگاه خبری صیدا آنلاین لبنان وابسته به جنبش امل به نقل از یك معارض لیبیایی نوشت: امام موسی صدر در سال 1992 یعنی 14 سال پس از ناپدید شدن در زندانی واقع در سبها دیده شده است.

عیسی عبدالمجید منصور معارض لیبیایی كه موسس «جبهه نجات قبایل تبو» است گفت:امام موسی صدر زنده و در سبها زندانی است. منصور افزود او در سال 1992 در زندانی در شهر جنوبی سبها مشاهده شده است و آنچه مقامات لیبی درباره رفتن صدر به ایتالیا نیز می گویند صحت ندارد.

منصور اضافه كرد: اطلاعات ما دقیق است و حتی اطلاعاتی از مسئولان زندان در دست داریم كه صحت كامل این اظهار را آشكار می كند. ما از نظام قذافی خواسته ایم كه زندانیان ربوده شده را آزاد كند. وی افزود: خواهیم گفت كه چه كسانی مسئول زندان صدر هستند، اما در زمان مناسب.

- سامی المصراطی فعال سیاسی لیبیایی در گفت و گو با شبكه العالم تاكید كرد: مقام های لیبی در ابتدای شكل گیری اعتراضات مردمی اخیر فردی را كه شباهت زیادی به امام موسی صدر داشته است با یك فروند هواپیمای كوچك به نقطه ای نامعلوم منتقل كردند.

اطلاعات ما دقیق است و حتی اطلاعاتی از مسئولان زندان در دست داریم كه صحت كامل این اظهار را آشكار می كند. ما از نظام قذافی خواسته ایم كه زندانیان ربوده شده را آزاد كند. وی افزود: خواهیم گفت كه چه كسانی مسئول زندان صدر هستند، اما در زمان مناسب

گروه پژوهش وبررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع درمیزگردی تلفنی و اینترنتی با تعدادی از نزدیكان، دوستان و كارشناسان سیاسی دراین زمینه به گفت وگو نشست.

تمام این افراد برمبهم بودن سرنوشت امام موسی صدر حداقل تا زمانی كه لیبی در شرایط بحرانی كنونی قرار دارد تاكید كردند.

** حورا صدر: قراین زنده بودن امام موسی صدر را تایید می كند

حورا صدر فرزند امام موسی صدر درباره آخرین اخبار و پی گیری ها در خصوص سرنوشت وی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا گفت: به طور مرتب پی گیر تحولات و اخبار لیبی هستیم و امور لازم را در این زمینه انجام می دهیم اما باید منتظر تحولات داخلی لیبی بود.

وی در پاسخ به این سوال كه برخی اخبار درمورد انتقال امام موسی صدر به مكان نامعلوم را تا چه حد می توان تایید كرد گفت: نمی توان اینگونه اخبار را تایید و یا تكذیب كرد. وی گفت: تلاش كردیم با آقای المصراطی ارتباط برقرار كنیم اما موفق نشدیم. ما امیدواریم و قراین و اطلاعات زیادی وجود دارد كه حاكی از زنده بودن ایشان است. مثلا زندانی هایی كه چند سال پیش آزاد شدند و برخی از آنها قریب 30 سال در زندان قذافی بودند تصریح كردند كه امام را دیده اند. ادعای قذافی این بود كه زندانیان مذكور وجود خارجی ندارند بعد دیدیم كه آزاد شدند لذا امید داریم كه انشاءالله امام موسی صدر از زندان قذافی آزاد شوند.

**كارشناس مسائل آفریقا: دلیلی بر خروج امام موسی صدر از لیبی وجود ندارد

سید هادی سید افقهی كارشناس مسائل آفریقا و آشنا به مسائل لیبی نیز در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: هیچ دلیل قانع كننده ای وجود ندارد كه حاكی از خروج امام موسی صدر از خاك لیبی باشد.

سید افقهی تاكید كرد: علت ربوده شدن امام موسی صدر جایگاه رفیع ایشان در بنیان گذاری خط مقاومت ضد صهیونیستی بود.او متحد كننده شیعیان، اهل سنت و مسیحیان لبنان بود امری كه می توانست تهدیدهای زیادی را برای رژیم صهیونیستی به دنبال داشته باشد.

این كارشناس مسایل آفریقا اخبار منتشر شده درباره سرنوشت امام موسی صدر را حدس و گمان دانست اما گفت: هیچ مدركی دال بر خروج امام موسی صدر از لیبی آنگونه كه نظام قذافی ادعا می كرد وجود ندارد و حتی در صورت شهادت ایشان نیز هیچ اطلاعاتی درباره مكان و زمان و سایر موضوعات مرتبط وجود ندارد.

وی افزود: زمانی نظام قذافی ادعا كرد كه امام موسی صدر لیبی را به سوی ایتالیا ترك كرده است، اما شركت هواپیمایی آلیتالیا این خبر را تكذیب كرد و گفت: نام چنین مسافری در هیچ كجا ثبت نشده است. بنابرین این سخنان به لحاظ حقوقی هیچ اعتباری ندارد.

دولت لبنان از طریق شورای انتقالی لیبی پیگیر سرنوشت امام موسی صدر است تا هر چه زودتر ابهام ها درباره ایشان برطرف شود

** استاد دانشگاه بیروت: باید منتظر بمانیم

دكتر طلال العتریسی استاد دانشگاه بیروت و تحلیل گر مسائل لبنان نیز در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: اطلاعات جدیدی از سرنوشت امام موسی صدر در دست نیست، اما با توجه به آشفتگی فعلی اوضاع لیبی باید منتظر اتفاقات بعدی و آرام تر شدن اوضاع باشیم تا بتوانیم به اطلاعات دقیق تری درباره اما موسی صدر دست یابیم.

العتریسی افزود: در دوره اخیر انقلاب لیبی اطلاعات ضد و نقیضی از سرنوشت ایشان در دست بود اما بسیاری از این اطلاعات تاكید دارد كه امام صدر در قید حیات است. این اطلاعات به شكلی قوی حاكی از این امر بود هر چند برخی می گفتند فرد شریر و خونریزی مانند قذافی نمی توانسته امام موسی صدر را در همه این سال ها در زندان نگه داشته و اقدام به قتل او نكرده باشد.

استاد دانشگاه بیروت گفت: دولت لبنان از طریق شورای انتقالی لیبی پیگیر سرنوشت امام موسی صدر است تا هر چه زودتر ابهام ها درباره ایشان برطرف شود.

امام موسی صدر به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدر الدین به هنگام سفر به طرابلس پایتخت لیبی در سال 1978 میلادی كه با دعوت رسمی سرهنگ قذافی صورت گرفته بود ناپدید شدند.

بیروت نظام لیبی را به ربودن امام موسی صدر و دو همراهش متهم می كند و روابط بین لبنان ولیبی از آن هنگام تاكنون تیره است.

همچنین دستگاه قضایی لبنان حكم بازداشت سرهنگ قذافی و شش نفر از مسوولان لیبی را در ارتباط با مفقود شدن امام موسی صدر صادر كرده است.

بخش سیاست تبیان


منبع:ایرنا