تبیان، دستیار زندگی
بازیكنان مسلمان شاغل در لیگ انگلیس با ذوق و شوق ناشی از یك ماه عبادت خداوند در ماه رمضان، ضیاف عید فطر را برگزار می‌كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضیافت ستارگان فوتبال در عید فطر


بازیكنان مسلمان شاغل در لیگ انگلیس با ذوق و شوق ناشی از یك ماه عبادت خداوند در ماه رمضان، ضیاف عید فطر را برگزار می‌كنند.


ابراز علاقه زیدان برای هدایت تیم ملی فوتبال بنگلادش

در سال‌های اخیر با افزایش تعداد ستارگان خارجی در لیگ برتر انگلیس، شمار زیادی از بازیكنان با استعداد مسلمان از سایر نقاط جهان بخت حضور در تیم‌های این كشور را یافته‌اند. چنین حضوری سبب نشده تا آنها در كنار پرداختن به فعالیت‌های حرفه ای ورزشی خود از عبادت و مسایل دینی شان به عنوان یك مسلمان غافل شوند.

بر این اساس به هنگام ماه مبارك رمضان، این عده با برنامه‌ریزی مناسب و هماهنگی‌های لازم، اقدام به گرفتن روزه واجب خود كرده‌اند. اقدامی كه باعث حیرت اروپاییان با توجه به مباحثی همچون گرمای هوا، فشردگی تمرینات و مسابقات و ... شده است.

تعداد زیادی از جوانان اروپایی با ادیان مختلف با همین رفتار بازیكنان بزرگ با فلسفه ای به نام روزه و ماه رمضان آشنا شده اند.

براساس آماری كه یكی از نشریات چاپ لندن منتشر كرده، لژیونرهای مسلمان قابل توجهی اكنون در تیم‌های لیگ برتری عضو هستند كه امسال نیز همانند سالیان قبل تلاش در زمینه انجام این عبادت و فریضه الهی داشتند.

از این دسته می‌توان به ستارگانی همچون مروان شاماخ، ابودیابی، بكری سانیا، آرماند ترائوره در تیم آرسنال، حبیب بی‌بی از آستون‌ویلا، نیكولاس آنلكا عضو چلسی، مروان فلاینی ستاره اورتون، حاتم بن عرفه، شیخ تیوتی هردو عضو نیوكاسل، ادین ژكو، كولو توره، یحیی توره و سمیر نصری از منچسترسیتی، عادل ترابت عضو كوئینز‌پارك‌رنجرز، احمد ال‌محمدی از ساندرلند، یونس كابول بازیكن تاتنهام، یوسف مولمبو عضو وست برومویچ، همینطور علی الحبسی و محمد  دیام هردو از تیم ویگان اشاره كرد.

کانوته می گوید: اسلام به من همه چیز داده است. با اعتقاد به این مكتب من به آرامش و خوشبختی واقعی رسیده‌ام.

این عده به روال سال‌های گذشته در سال جاری نیز تا جایی كه امكان داشته روزه‌گیری كردند و در برخی روزه‌های نگرفته را نیز به پس از ماه مبارك رمضان موكول كرده‌اند.

آنها همانند سایر مسلمان خداجوی و روزه‌گیر جهان، اكنون با شور و اشتیاق به استقبال عید فطر رفته‌اند تا ثمره تلاش و عبادت خویش را بگیرند و این فریضه دینی را در قاره سبز به جا آورده اند.

علاوه بر این گروه، در كشورهای دیگر همچون آلمان، اسپانیا، ایتالیا و سایر نقاط اروپا نیز بازیكنان مسلمان تا جایی كه مقررات فوتبال حرفه‌ای اجازه داده، روزه گرفتند.

کانوته

به عنوان نمونه در لالیگا اسپانیا مسعود اوزیل و سامی خدیرا ابتدای ماه رمضان موضوع روزه را با خوزه مورینیو در میان گذاشتند و توانستند برای روزهای كه تیم كهكشانی بازی دوستانه و رسمی در این ماه نداشت، به عبادت بپردازند.

در این میان ستاره‌ای همچون فردریك كانوت، بازیكن سومالیایی سویا، با برخورداری از یكسری امكانات بیشتر، تقریبا همه روزه‌هایش را گرفته است. كاری كه او از ابتدای ورودش به عرصه فوتبال حرفه‌ای به دقت همه ساله انجام داده است.

كانوته در این باره می‌گوید: در سال‌های ابتدایی كه روزه می‌گرفتم این حركت برای مردم اروپا و باشگاهم، بسیار عجیب بود. آنها تعجب می كردند چرا من در طول روز هیچ‌چیز نمی‌خورم و تازه بازی هم می‌كنم، اما بعدا در مصاحبه هایم بحث اعتقاداتم را مطرح كردند و دریافتند فلسفه روزه اصولا چیست. همین‌طور متوجه شدند من مسلمان هستم و راه زندگی من دینم است.

وی می افزاید: اسلام به من همه چیز داده است. با اعتقاد به این مكتب من به آرامش و خوشبختی واقعی رسیده‌ام.

مروان شاماخ، بازیكن آرسنال نیز حرف‌های مشابه با كانوته دارد. وی درباره فواید روحی و معنوی روزه گرفتن و ماه رمضان چنین می‌گوید: خداراشكر با گرفتن روزه در ماه رمضان به عنوان یك بازیكن حرفه‌ای دچار مشكل خاصی نمی‌شوم و امسال نیز چنین تجربه ای را به خوبی احساس كردم.

اكنون این ستاره مراكشی و كانوته، در كنار بازیكنان مسلمان روزه‌گیر مثل مسعود اوزیل یا حتی مدیر مسلمانی همچون زین‌الدین زیدان، كه همه ساله در نقاط مختلفی از شهر پاریس ایستگاه‌های افطاری دایر می‌كند، با عبادت خداوند مراسم عید فطر، این ضیافت الهی را به خوبی نزد شهروندان اروپایی برگزار می كنند و بیش از گذشته، سایرین را با اصول و آئین های دین اسلام آشنا می سازند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس