تبیان، دستیار زندگی
تنها سرماخورده‌ها در فصل تابستان می‌دانند که ابتلا به این بیماری در فصل گرما چه مکافاتی دارد. در فصل تابستان اگر سرما بخورید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب باشید الان سرما نخورید


تنها سرماخورده‌ها در فصل تابستان می‌دانند که ابتلا به این بیماری در فصل گرما چه مکافاتی دارد. در فصل تابستان اگر سرما بخورید باید مدت‌ها این بیماری را تحمل کنید. از گرفتگی بینی و عطسه تا گلودرد و سرفه‌های خشک گرفته تا تب و بدن درد همه از عوارض سرماخوردگی است که برای همه ما تاکنون اتفاق افتاده است.


سرماخوردگی در تابستان

عامل اصلی سرماخوردگی در فصل تابستان یک ویروس از خانواده آنتروویروس‌هاست. جالب است بدانید که این عامل بیماری باید خورده شود و یا با مخاط‌های بدن در تماس باشد تا ایجاد بیماری کند. به این ترتیب اگر فرد بیماری سرفه و یا عطسه کند و ترشحات مخاطی وی با سطوح محیط تماس پیدا کند، دست زدن به این سطوح و تماس آن‌ها با چشم و دهان فرد دیگر، وی را نیز می‌تواند مبتلا کند.

این بیماری می‌تواند با خوردن میوه‌هایی که دست آلوده بیمار با آن در تماس بوده، سرایت کند. پس این بیماری به سرعت می‌تواند منتقل شود و تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند.

چگونه دچار سرماخوردگی می‌شویم؟

بیشتر سرماخوردگی‌ها در اثر ویروسی به نام رینوویروس (که از نام یونانی بینی گرفته شده است) ایجاد می‌شود. این ویروس یک ذره کوچک غیرقابل رؤیت در هوا است که در اثر تنفس یا لمس اشیای آلوده به آن، ما را آلوده می‌کند. بیش از صد نوع متفاوت ویروس رینوویروس وجود دارند که می‌توانند وارد بینی و گلو شوند و روی سیستم ایمنی بدن اثر بگذارند و باعث گلودرد و سردرد شما شوند، حتی می‌تواند تنفس از طریق بینی را نیز برای شما مشکل و سخت کند.

هوای خشک داخل منزل و یا خارج از خانه، مقاومت بدن شما را در برابر عفونت توسط ویروس سرماخوردگی کم می‌کند. افرادی که سیگار می‌کشند بیش از افراد عادی به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند و عوارض ناشی از آن نیز در مورد آن‌ها وخیم‌تر و دردناک‌تر است و حتی گاهی یک سرماخوردگی ساده به برونشیت و یا ذات الریه تبدیل می‌شود. علیرغم دیدگاه عمومی مردم، نپوشیدن ژاکت یا لباس گرم در هوای سرد، نشستن و خوابیدن در جاهای نمناک و بیرون رفتن از منزل با موهای خیس، باعث بروز بیماری سرماخوردگی می‌شوند.

سرماخوردگی چه علائمی دارد؟

اولین علامت بروز سرماخوردگی معمولاً درد گلو، آب ریزش بینی و عطسه است. کودکانی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، معمولاً به گلودرد، سرفه، سردرد، تب خفیف، سرگیجه و درد عضلانی و ماهیچه‌ای و کمبود اشتها دچار می‌شوند و آب بینی فرزند شما به رنگ زرد یا سبز کمرنگ تغییر رنگ پیدا می‌کند.

دست‌های خود را مرتبا با آب و صابون شست وشو دهید و وقتی شخص بیمار، سرفه یا عطسه می‌کند، از او بخواهید بینی و دهانش را با دستمالی بپوشاند

آیا سرماخوردگی واگیردار است؟

سرماخوردگی معمولاً بین 2 تا 4 روز اول بروز علایم، واگیردار است. شما ممکن است با تنفس در محیطی که این ویروس وجود دارد، یا در اثر سرفه کردن فردی که به ویروس مبتلا است، به این بیماری مبتلا شوید.

اگر شما بینی یا دهان یا پوست فردی را که به این بیماری مبتلا است لمس کنید نیز ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شوید.

می‌توان از سرماخوردگی جلوگیری کرد؟

به دلیل اینکه ویروس‌های فراوان و متنوعی وجود دارند که باعث سرماخوردگی می‌شوند، واکسن یا داروی پیشگیری خاصی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد. اما برای کمک به پیشگیری از شیوع این بیماری توصیه‌های زیر را به شما می‌کنیم:

1) سعی کنید محیطی را که کسی در آن سیگار می‌کشد و یا دچار سرماخوردگی است، کاملاً بررسی کنید و در آنجا نمانید، زیرا این ویروس تا 3/7 متری نیز می‌تواند پراکنده شود.

2) دست‌های خود را مرتبا با آب و صابون شست وشو دهید و وقتی شخص بیمار، سرفه یا عطسه می‌کند، از او بخواهید بینی و دهانش را با دستمالی بپوشاند.

3) از حوله و لوازم و ظروف کسی که به سرماخوردگی مبتلا است، استفاده نکنید، حتی نباید از لیوان و بطری دیگران چیزی بنوشید، برای اینکه مطمئن نیستید که آن فرد به این ویروس آلوده شده یا نه، بنابراین باید احتیاط را رعایت کنید و از لیوان و بطری تمیز و یا شخصی خود استفاده کنید.

4) از دستمالی که فرد دیگری استفاده کرده، هرگز استفاده نکنید.

5) کارشناسان اطمینان ندارند که آیا مصرف بیش از حد روی یا ویتامین C مدت زمان بیماری سرماخوردگی را کاهش می دهد یا نه، یا از آن پیشگیری کند، اما می‌دانند که مصرف بیش از حد آنها به طور روزانه می‌تواند عوارض و پیامدهای منفی و خطرناکی داشته باشد. حتی درمان‌های گیاهی نیز گاهی نتیجه عکس می‌دهند. بنابراین توصیه می‌کنند که برای درمان‌های گیاهی و استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها حتماً با پزشک مشورت کنید.

6) در طی بیماری به استخرهای عمومی نروید.

7) استراحت بیمار در منزل و نرفتن در محیط های عمومی (مدرسه، محل کار و ...) راه موثری برای پیشگیری از انتقال این بیماری به سایر افراد است.

باز هم می‌گوییم که این بیماری بسیار مسری است، پس رعایت بهداشت فردی‌تان را جدی بگیرید.

چقدر سرماخوردگی طول می‌کشد؟

علایم سرماخوردگی معمولاً 2 یا 3 روز بعد از اینکه شما در معرض عفونت و ویروس قرار گرفتید، ظاهر می‌شود. 3 تا 4 روز بعد از اینکه علایم سرماخوردگی ظاهر شد، بیماری شما مسری است، حتی گاهی ممکن است بیماری شما تا 3 یا 4 هفته نیز ادامه پیدا کند. البته از هر چهار مورد سرماخوردگی، یک مورد آن تا 2 هفته طول می‌کشد و اغلب پس از یک هفته، بهبودی کامل حاصل می‌شود.

سرماخوردگی چگونه درمان می‌شود؟

داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند، همیشه درست نیست، اما چنانچه یک مورد معمولی باشد، اغلب تا یک هفته باعث بهبودی می‌شود. البته ناگفته نماند که دارو باعث درمان سرماخوردگی نمی‌شود، بلکه می‌تواند بعضی از علایم آن مثل دردهای عضلانی، سردرد و تب را بهبود یا کاهش دهد.

در مورد کودکان، شما می‌توانید بر اساس توصیه پزشک و مطابق سن فرزندتان به او استامینوفن و یا ایبوپروفن بدهید. با این وجود به کودکان زیر 12 سال و نوجوانان زیر 19 سال نباید قرص آسپیرین بدهید، زیرا خوردن آسپیرین برای کودک یا نوجوانی که به سرماخوردگی یا یک بیماری ویروسی مبتلا است، ضررهای بدی در پی دارد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

روزنامه ایران

وبلاگ shefa72

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.