تبیان، دستیار زندگی
تلاش نوجوان برای جلب توجه دیگران در سن نوجوانی با تشدید کننده هایی چون هویت یابی اوج خواهد گرفت چنانچه به هر دلیلی جلب توجه دیگران در مسیری ممکن شد که به صلاح نوجوان نبود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلب توجه به میزان لازم


تلاش نوجوان برای جلب توجه دیگران در سن نوجوانی با تشدید کننده هایی چون هویت یابی اوج خواهد گرفت چنانچه به هر دلیلی جلب توجه دیگران در مسیری ممکن شد که به صلاح نوجوان نبود،چه بسا تمام زندگی اش را در این راه ببازد .

نوجوان

یک نوجوان نرمال ، امیدوار و خوش بین است و اگر در مسیر سالمی به زندگی خود ادامه دهد با کسب تجربیات لازم ،نگاهی متعادل پیدا خواهد کرد .اما در نوجوانی نگاه او کمی مغرورانه و خوش بینانه است .علت غرور او نیز قابل درک است نوجوان احساس بلوغ می کند او خود را دارای تواناییها و استعدادهایی می یابد که از نظر دیگران پنهان مانده است . نوجوان معمولا خود را بهتر از آن چیزی می داند که دیگران در مورد او تصور می کنند از همین رو از هر چیزی که بتواند او را به دیگران ثابت کرده و تواناییهایش را برملا سازد ،استقبال می کند. اوممکن است خود را قادر به هر کاری بداند اما دقیقا نمی داند راه زندگی او چیست .آنچه که در مسیر زندگی نوجوان ،تعیین کننده است ،توجه دیگران است. توجه دیگران اگر از نظر یک بزرگسال تنها موجب خرسندی  باشد ،از نظر نوجوان ،همه چیز است .چه بسا نوجوانی خود را سخت عاشق حرفه ای خاص بداند به آن دلیل که آن حرفه مورد توجه دیگران است حال آنکه او واقعا علاقه و حوصله ای برای آن کار ندارد .لذا در آن کار فرد لایقی نخواهد شد.

اگر می خواهید توجه طلبی نوجوان را،به درستی مرتفع سازید ،صادقانه رفتارکنید .استعدادی را که دارد مورد توجه و تحسین قرار دهید نه آن چیزی را که خودتان دوست دارید داشته باشد .به علاقه های واقعی اش که در راستای توانمندی های اوست بها بدهید نه آن احساسات کاذبی که از فیلمهای تلویزیون و...ایجاد شده است .مثلا دختر نوجوانتان را به سمت مهارتهای آشپزی سوق دهید .وقتی مهمان دارید به او اعتماد کنید و پخت خورشت را به او بسپارید .نتیجه هر چه بود ،نباید باعث دلسردی او شود .غیر مستقیم کمکش کنید موفق شود.

نوجوان ممکن است خود را قادر به هر کاری بداند اما دقیقا نمی داند راه زندگی او چیست .آنچه که در مسیر زندگی نوجوان ،تعیین کننده است ،توجه دیگران است. توجه دیگران اگر از نظر یک بزرگسال تنها موجب خرسندی باشد ،از نظر نوجوان ،همه چیز است

اگر فرزندتان ساعتها جلوی آینه برای آراستن خود وقت می گذارد ،دنبال کسی است که به زیبایی های او توجه کند ،شما این کار را بکنید و درحد معقولی زیبایی او را بستایید اما مواظب باشید که تمام توجهش جلب این چیز ها نشود غیر مستقیم او را از این میدان به در کنید اگر بیشتر پولش را خرج خرید لوازم آرایشی و لباس می کند روزبه روز بیشتر متوجه ظاهر خود خواهد شد و از استعدادها و باطن خود غافل خواهد ماند . او را به سمت خرید وسایل فرهنگی و هنری سوق بدهید .با شرکت در فعالیتهای هنری و فرهنگی و مشغولیتهای مفید، کمتر برای آراستن خود وقت خواهد گذاشت .مگر اینکه با دوستان بدی در ارتباط باشد. در زمینه ظاهر و اندام نوجوان ،هر نوجوانی باید به دید مثبتی از خود برسد پس همواره تعریف خوبی از ظاهر او داشته باشید .

پدر یک نوجوان بودن سخته یا آسون؟

در زمینه استعدادهای نوجوان ،استعداد برتر او را بیشتر بستایید بقیه استعدادهای لازم برای رشد هماهنگ او را نیز، کمابیش مورد توجه قرار دهید .اهل بیت علیهم السلام که الگوی کاملی برای تمامی ابعاد زندگی هستند از همان دوران کودکی فرزندان خود را ملقب به لقب های خوبی می کردند که در وجودشان برجسته بوده است .مثل لقب کریم برای امام حسن مجتبی و لقب رضا برای امام رضا علیه السلام .این خود نوع بارزی از توجه است که موجب رشد بیشتر آن صفت خوب در فرد می شده است .

ممکن است تمام آینده یک نوجوان به چیزی گره بخورد که خیلی اتفاقی به خاطر آن تشویق شده است.بسیاری از ناکامیهای زندگی افراد ،به دنبال  همان توجه هایی اتفاق افتاده که بدون دلیل درستی یا کاملا اتفاقی ،همت و انرژی فرد را در نوجوانی در مسیری که مستعد و اهل آن نبوده ،به کار گرفته است اگر یک نوجوان تمام همت خود را صرف نقاشی کند و رسیدن به بالاترین موفقیت ها در زمینه نقاشی  را هدف آینده خود قرار دهد،نمی توان نتیجه گرفت که او واقعا به نقاشی علاقمند است یا اینکه در این زمینه نبوغی دارد .ممکن است تنها دلیل انتخابش این بوده که مربی نقاشی با اخلاقی به او توجه نموده یا با شرکت در یک مسابقه نقاشی ، تشویق شده باشد .درحالیکه این نوجوان فرضا در یادگیری ریاضی بسیار موفقتر بوده اما هیچ گاه مورد توجه معلم ریاضی کم حوصله مدرسه قرار نگرفته است  لذا نوجوانی که می توانسته در ریاضی بهترین باشد ،یک نقاش متوسط از آب در می آید .اگر هر کسی در مسیر تواناییها وعلاقمندیهای واقعی اش حرکت کند ،در کار خود بهترین خواهد شد.

معلمین متعهد مدارس باید توجه داشته باشند که آینده نوجوانان به رفتار و گفتار ایشان گره خورده است معلم ،بهتر از هر کسی  استعدادها و تواناییهای دانش آموزان را خواهد شناخت.این درست نیست که استعدادهای دانش آموزان را در چهارچوب ملاحظات دیگری ضایع نمود .معلم باید مانند آینه رفتار کند .شلختگی مو را جدا، و زیبایی چشمهای فرد را جدا نشان دهد نه اینکه وقتی موهای ژولیده را دید یک تصویر مبهم از کل چهره ارائه دهد.

اگر می خواهید توجه طلبی نوجوان را،به درستی مرتفع سازید ،صادقانه رفتارکنید .استعدادی را که دارد مورد توجه و تحسین قرار دهید نه آن چیزی را که خودتان دوست دارید داشته باشد .به علاقه های واقعی اش که در راستای توانمندی های اوست بها بدهید نه آن احساسات کاذبی که از فیلمهای تلویزیون و...ایجاد شده است

یک دانش آموز با نظم و انضباط باید به خاطر نظم و انضباطش مورد توجه و تشویق قرار گیرد اما صرفا در همین زمینه ،دلیل ندارد به علت نظم او، از ادبیات نه چندان خوب او هم تمجید کنیم یا اینکه غیر مستقیم در کلاس ادبیات، او را صاحب امتیازاتی بکنیم و در مقابل، ادبیات عالی دانش آموزی  که چندان منظم و منضبط نیست را نادیده بگیریم .اگر به این مطلب درست توجه شود ،دانش آموز منظم و دقیق ،یک مدیر خوب و آن دانش آموز دیگر،یک ادیب نمونه خواهد شد.معلم باید توجه داشته باشد که در مقابل همه این چیز ها مسئول است او تعیین کننده مسیر زندگی دانش آموزانش خواهد بود. به هر حال باید زمینه اثبات هویت و تواناییهای نوجوان در خانواده و مدرسه وجود داشته باشد .نوجوانی که در محیط خانواده و مدرسه جایی برای ابراز وجود نمی یابد ،طعمه خوبی برای شیادان و کلاهبرداران و بزهکاران خواهد بود.

انسی نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

باورش کنید تا بتواند

دلهره های نوجوانی

مصائب نوجوانی

فصل بحرانی زندگی

راز های خصوصی در نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.