تبیان، دستیار زندگی
یك قانون عجیب و من‌درآوردی دیگر در فوتبال ایران اجرایی شد تا مشخص شود كه فوتبال ما اگر در زمینه‌های مختلف عقب است حداقل در زمینه قوانین عجیب در جهان اول است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود 65 ساله ها به لیگ ممنوع


یك قانون عجیب و من‌درآوردی دیگر در فوتبال ایران اجرایی شد تا مشخص شود كه فوتبال ما اگر در زمینه‌های مختلف عقب است حداقل در زمینه قوانین عجیب در جهان اول است!


استقلال، توپ

فوتبال ایران پر از سوژه های جالب است و روزی نیست که در این فوتبال خبرهای جالب و اعجاب انگیز نباشد. نمونه آخر این مورد، تصویب قانونی در كمیته آموزش فدراسیون فوتبال است، مبنی بر اینكه مربیان بالای 65 سال (چه ایرانی و چه خارجی) نمی‌توانند در لیگ ایران مربیگری كنند.

این در شرایطی است كه مس كرمان و مس سرچشمه، بلاژویچ و شرفی را به عنوان سرمربی خود انتخاب كرده اند اما نمی توانند از آنها استفاده كنند.

در همین حال اظهارات متناقض علیپور رئیس کمیته نظارت و بازرسی و ارزشیابی سازمان لیگ و عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ جالب توجه است.

علیپور روز گذشته در گفت و گو با  فارس در مورد ثبت نشدن قرارداد بلاژویچ و اصغر شرفی گفته بود: تا زمانی که باشگاه تسویه حساب مالی یا برگه رضایت طرفین برای فسخ قرارداد را به سازمان لیگ ارائه نکند، از هر گونه به کارگیری سرمربی جدید منع می شود و این مسله خلاف آئین‌نامه نقل و انتقالات است؛ به این ترتیب قراردادهای بلاژویچ و شرفی با تیم‌های مس کرمان و مس سرچشمه ثبت نخواهد شد.

وی افزود:‌ عالی‌ترین مقام باشگاه یعنی رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع مس باید منابع مالی جذب سرمربیان جدید را تائید و تامین کند و تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد امکان ثبت قرارداد این دو مربی وجود ندارد.

عزیز محمدی اما در همین باره دلیل بسیار تعجب برانگیز دیگری را بابت ثبت نشدن قرارداد بلاژویچ و شرفی عنوان کرده و تاکید داشته که طبق مصوبه کمیته آموزش مربیان بالای 65 سال نمی توانند در ایران مربیگری کنند و مجوز نشستن روی نیمکت را نمی گیرند.

واقعا جالب است؛ از این دست تصمیمات و قانون های طلایی فقط شاید(شما بخوانید قطعا) در ایران اجرایی می شود و بس چرا که اگر قرار بود چنین قانونی که هیچ توجیه منطقی هم پشت آن نیست در سطح اول فوتبال جهان اجرایی شود اکنون مربی مثل الکس فرگوسن نباید روی نیمکت مربیگری منچستریونایتد باشد.

*قانونی برای زدن دور تسلسل

کمیته آموزش با ریاست مرتضی محصص که فردی منطقی و تحصیلکرده است می گوید نباید به مربیان بالای 65 سال فرصت داد.

شاید منطق کمیته آموزش این است که مربیانی با این سن و سال خود به خود از گردونه خارج می شوند اما سؤال اینجاست كه آیا خروجی كمیته آموزش برای حضور مربیان جوان در عرصه مربیگری لازم و كافی است؟

مگر در چند سال گذشته چند مربی جوان و نخبه از كمیته آموزش ظهور كرده اند كه بخواهیم با یك قانون من‌درآوردی مربیان با تجربه و پا به سن گذشته را كنار بزنیم؟ آیا سطح دانش مربیان جوان بسیار متفاوت تر از مربیان پا به سن گذاشته است؟

این تصمیم عجولانه و ناگهانی كه تازه از آن رونمایی شده آیا به غیر از این است كه دور تسلسل كه دور باطلی است را در فوتبالمان رواج می دهد؟ با این تصمیم، دور كار در دست چند مربی محدود می افتد و جا به جایی مهره ها بیشتر از همیشه دست واسطه ها قرار می گیرد.

لیگ برتر فوتبال

* متر و معیار سن تعیین شده چیست؟

نكته مهمتری كه باید به آن پرداخت این است كمیته آموزش بر اساس چه منطق و پایه علمی سن 65 سال را برای ممانعت حضور مربیانی بالاتر از این سن روی نیمكت تیم ها قرار داده است؟

متر و معیار این اندازه گیری چیست؟ چرا این سن مثلا 67 یا 70 یا 60 سال نیست؟ آیا بر اساس یك یافته علمی كه مربیان در سن 65 سالگی دیگر كارآمدی ندارند این تصمیم گرفته شده است؟

آیا با این معیار تعیین كردن، فرصت برای مربیان جوانی كه زحمت دانش اندوزی به  خود نمی دهند و به همان كلاس های تئوری آن هم برای گرفتن مدرك بسنده می كنند داده نمی شود تا بدون كسب تجربه لازم به یكباره لباس سرمربیگری بر تن كنند و نتیجه چنین روشی هم مشخص است كه به فرصت سوزی و استعداد سوزی منجر می شود.

در واقع یك مربی اگر 64 سال و 11 ماه سن داشت می تواند روی نیمكت باشد اما اگر 65 سال باشد نمی تواند! یا اگر یك مربی در آغاز لیگ 64 سال و 8 ماه داشت 4 ماه بعد و در اواسط لیگ دیگر نمی تواند مربیگری كند!

از كمیته آموزش این سؤال را داریم كه آیا این شیوه درستی برای ارتقای سطح دانش مربیان است؟ اگر قرار بود این تصمیم درست و اصولی باشد آیا نباید پیش از ما در كشورهای صاحب فوتبال این شیوه اجرا می شد؟ با این تصمیم فرصت حضور شماری از مربیان با دانش در ایران را هم از دست می دهیم. فوتبال دارای مشكلات عدیده است. سال ها آوای این مشكلات را به طبل زده ایم اما گوش شنوایی نیست و در عوض هر روز شاهد قانون های جدید و من‌درآوردی هستیم.

قوانینی كه هیچ توجیه منطقی در پشت آن نیست و بیشتر به نظر می رسد سلایق و تجارب شخصی در آن دخیل است. مهمتر این است كه رونمایی از این قوانین خنده دار به یكباره صورت می گیرد تا شوك آن تا مدت ها باقی بماند.

* همه مربیانی كه نباید در جهان مربیگری كنند!

فكر كرده اید كه اگر قرار بود این قانون عجیب در جهان اجرا شود چه اتفاقی می افتد؟ فكر كرده اید كه كدام مربیان در جهان هم اكنون نمی توانستند مربیگری كنند؟

برای پاسخ به این سؤالات با جست‌وجویی ساده در اینترنت به اسامی زیر می ‌رسیم. ذكر این نكته ضروری است كه مربیانی زیادی شامل حال این قضیه می شوند كه به مهمترین آنها اشاره می شود.

سر آلکس فرگوسن

1- الكس فرگوسن: 69 سال

فرگوسن در چند سال اخیر و پس از اینكه به سن 65 سالگی رسید به بسیاری از افتخارات رسید و در بالای 65 سالگی جام‌های زیادی را بالای سر برد. فرگوسن هم اشتباه كرده كه در این سن به مربیگری می پردازد!

2- لوئیس آراگونس: 73 سال

سرمربی پیشین تیم ملی اسپانیا در 70 سالگی و در یورو 2008 قهرمانی را برای این تیم به  ارمغان آورد. آراگونس هم نباید مربیگری می‌كرد اما شانس آورد كه این قانون آن زمان تصویب و البته جهانی نشده بود!

3- فابیو كاپلو: 65 سال 

سرمربی تیم ملی انگلیس روزهای آخر مربیگری‌ اش را پشت سر می‌ گذارد! كاپلو اگر تا امروز یك درصد شانس مربیگری در ایران را داشت حالا دیگر این شانس را از دست داده و باید در همان قاره اروپا به مربیگری بپردازد.

4-اتوره ‌هاگل: 71 سال

مسئولان فدراسیون فوتبال یونان ظاهرا متوجه شدند كه قرار است این قانون من‌درآوردی،‌ جهانی شود و به همین دلیل چندی پیش با هاگل كه به خاطر قهرمانی با یونان به اسطوره فوتبال این كشور تبدیل شده قطع همكاری كردند!

5-جیوانی تراپاتونی: 72 سال

تراپاتونی هم اكنون هدایت تیم ملی فوتبال ایرلند جنوبی را برعهده دارد. این مربی باتجربه باید احتمالا در روزهای آینده خودش را به بلاژویچ ملحق كند و در كنار او به استراحت بپردازد!

*مربیانی كه روی لبه تیغ قرار دارند!

در كنار این نفرات، مربیانی هستند كه سن‌شان نزدیك 65 سال است و با این قانون باید به فكر شغل دیگری باشند!

اسامی مربیان مطرحی كه در جهان نزدیك 65 سال دارند و مربیگری می كنند، به شرح زیر است:

1- مارچلو لیپی 63 سال

2- هری ردنپ: 64 سال

3- برتی فوگتس: 64 سال

5- اریكسون: 63 سال

6- هولیه: 64 سال

7- ونگر: 61 سال

8- دنیزلی: 62 سال

9-هیتسلفد: 62 سال

10- بیلاردو: 64 سال

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس