تبیان، دستیار زندگی
سوادآموزی و ارتقای سطح سواد، یكی از شاخص‌های توسعه ‌یافتگی و رفاه به حساب می‌آید. در حالی كه این شاخص در میان سالمندان پایین‌تر از سطح عمومی جامعه است. باید گفت سواد با سلامت سالمندان نیز پیوندی تنگاتنگ دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوش دارویی برای سالمندان


سوادآموزی و ارتقای سطح سواد، یكی از شاخص‌های توسعه ‌یافتگی و رفاه به حساب می‌آید. در حالی كه این شاخص در میان سالمندان پایین‌تر از سطح عمومی جامعه است. باید گفت سواد با سلامت سالمندان نیز پیوندی تنگاتنگ دارد.

نوش دارویی برای سالمندان

در این مقاله به بخشی از فواید سواد در دوران کهولت سن اشاره کرده ایم:

سواد علیه مسمومیت: اگر سالمند به ابزار سواد مجهز باشد، نیاز نیست به دنبال كسی باشد تا در كهنسالی داروهایش را به او بخوراند. كافی است سالمند جعبه‌ای چندخانه‌ای مهیا كند و در هر خانه، یكی از داروهایی كه در طول روز یا هفته مصرف می‌كند، قرار دهد و نحوه مصرفش را روی آن بنویسد و این جعبه را هفته‌ای یك بار با قرص‌های جیره آن هفته پر كند. او می‌تواند تاریخ مصرف اجناس را نیز بخواند و از مصرف قرص‌ها، دارو‌ها و اجناس مصرفی كه تاریخ مصرف آن گذشته اجتناب كند و جلوی خیلی از مسمومیت‌ها را بگیرد.

سواد علیه كمبود حافظه

 سواد داشتن باعث می‌شود سالمند از مطالعه مستمر بهره‌مند شود و هر چقدر كه مطالعه شخص ادامه یابد، احتمال كم شدن حافظه كاهش پیدا می‌كند.

سواد علیه زوال عقل

 بیماری آلزایمر كه یكی از بیماری‌های شایع سالمندی است، با مهارت‌هایی مثل حل جدول، دیرتر به سراغ سالمندان می‌آید و اگر دچار این بیماری شوند، براحتی می‌توانند در مراحل اولیه با استفاده از یك دفتر یادداشت، تمام پیام‌های خود را از جمله داروهایی كه باید در طول روز استفاده كنند، در آن یادداشت كنند تا از این طریق از افت حافظه رنج نبرند.

سواد و پیوندهای اجتماعی

 از طریق سواد، سالمند می‌تواند در همان خانه خود از ارتباط با سایرین لذت ببرد. برای استفاده از اینترنت و خدمات پست اینترنتی و حتی ارسال پیام‌های متنی تلفن همراه، سالمند نیاز دارد كه باسواد باشد.

مجهز بودن به سواد، باعث می‌شود انسان دامنه واژگانش را گسترش بدهد و بتواند خاطرات خود را بنویسد. كسی چه می‌داند، شاید خاطرات شما اثری ادبی و ماندگار شود كه بیش از تمام میراثتان عمر كند

سالمند باسواد با آموزش اندكی می‌تواند با گروه‌هایی دوست شود، وبلاگی برای خود داشته باشد و خاطراتش را در آن بنویسد. می‌تواند سفارش كالاهای مورد نیازش را بدهد و آنها را در منزل خود تحویل بگیرد. او می‌تواند با مطالعه در جریان تحولات قرار بگیرد و خیلی بیش از یك سالمند بیسواد با دنیای خارج تعامل داشته باشد. نوه‌هایش را در اینترنت ببیند و برای بچه‌هایش نامه بدهد، حتی اگر در یك شهر یا كشور دیگر به سر ببرند.

سواد و آفرینش‌های ادبی

نوش دارویی برای سالمندان

با سواد هیچ وقت تنها و بی‌حوصله نمی‌شوید. سالمندی را می‌شناختم كه مرتب جدیدترین كتاب‌های پرخواننده را می‌گرفت و تنها زندگی می‌كرد و هیچ وقت از تنهایی شكایتی نداشت. در حالی كه بیش از 5 كلاس سواد نداشت، رمان‌هایی را می‌خواند كه كمتر جوانی حوصله خواندن آن را دارد. او عضو یك كتابخانه بود و گنجینه‌ای از داستان و ماجرا در ذهن داشت.

مجهز بودن به سواد، باعث می‌شود انسان دامنه واژگانش را گسترش بدهد و بتواند خاطرات خود را بنویسد. كسی چه می‌داند، شاید خاطرات شما اثری ادبی و ماندگار شود كه بیش از تمام میراثتان عمر كند.

سواد و اعتماد به نفس

 سواد می‌تواند به سالمند احساس اعتماد به نفس و كنترل ببخشد. یك سالمند باسواد می‌تواند در مورد وضعیتی كه دارد، مطالعه كند. درمورد كسانی كه توسط كانون‌های غیرانتفاعی و غیردولتی یا مراكز دولتی از سالمندان حمایت می‌كنند، اطلاعات كسب كند و اطلاعات خود را در مورد آنچه نیاز دارد، بالا ببرد و به این ترتیب افزایش اعتماد به نفس او را به احساس كنترل بیشتری می‌رساند.

سواد و امكان اشتغال

 بسیاری از سالمندان پس از بازنشستگی نیاز به كار كردن پیدا می‌كنند. در این عرصه، سالمندانی كه باسواد باشند گوی رقابت را از سایرین می‌ربایند و وضع اقتصادی بهتری پیدا می‌كنند.

با توجه به نقش مهم و ارزنده‌ای كه سواد می‌تواند در زندگی یك سالمند داشته باشد، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای گسترش سوادآموزی سالمندان و توجیه كسانی كه در میانسالی قرار دارند، برای آموختن سواد، خواندن و نوشتن و كاربردی كردن این مهارت می‌تواند سالمندان را بدون صرف سرمایه‌ای هنگفت در سطح رفاهی بالاتری قرار دهد و زندگی را برایشان ساده‌تر و شیرین‌تر نماید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع :

جام جم

مطالب مرتبط :

شاد شاد حتی در کهنسالی

تصوراتی كه شما را پیر می‌كند

دشواری‌های مراقبت از سالمندان

سالهای متانت و آرامش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.