تبیان، دستیار زندگی
طبق تاریخ درج شده بر روی سنگ‌قبر قدیمی مقبره ملانصرالدین، تاریخ درگذشت او سال 683 هجری بوده است. جالب این كه مقبره ملانصرالدین بعد از گذشت بیش از هفت قرن هنوز برای اهالی آک‌شهیر زیارت‌گاه عمومی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصیت واقعی "ملانصرالدین"+عكس


طبق تاریخ درج شده بر روی سنگ‌قبر قدیمی مقبره ملانصرالدین، تاریخ درگذشت او سال 683 هجری بوده است. جالب این‌كه مقبره ملانصرالدین بعد از گذشت بیش از هفت قرن، هنوز برای اهالی "آک‌شهیر" زیارت‌گاه عمومی است.


شاید بسیاری از جوانان بگویند: «ملانصرالدین دیگه چیه و این قصه‌ها دیگه قدیمی شده!» ولی باید گفت که روایت‌های ملانصرالدین تنها متعلق به کشور ما و یا مشرق‌زمین نیست. شاید شخصیت او مربوط به دوران قدیم است؛ ولی پندهای او متعلق به تمام فرهنگ‌ها و دوران‌هاست. ملانصرالدین شخصیتی است که داستان‌هایش تمامی ندارد و هنوز که هنوز است حکایات بامزه‌ای که اتفاق می‌افتد را به او نسبت می‌دهند؛ حتی او را با بسیاری از موضوعات امروزی هم‌ساز کرده‌اند. در کشورهای آمریکایی و روسیه او را بیشتر با شخصیتی بذله‌گو و دارای مقام والای فلسفی می‌شناسند. به هر حال او سمبلی است از فردی که گاه ساده‌لوح و احمق و گاه عالم و آگاه و حاضر‌جواب است که با ماجراهای به ظاهر طنزآلودش، پند و اندرزهایی را نیز به ما می‌آموزد.

نقل شده که ملانصرالدین در زمان خلافت سلجوقیان در ترکیه می‌زیسته است. از تولد و زندگی او اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما به روایتی در شهری به نام "خورتو" به دنیا آمده و از پدرش خواجه عبدالله که امام‌جمعه بوده، خواندن و نوشتن آموخته و اواخر قرن هفتم به خاطر امرار معاش، به عنوان امام و مدرس عازم "آک‌شهیر" از توابع قونیه در ترکیه می‌شود. طبق تاریخ درج شده بر روی سنگ‌قبر قدیمی مقبره ملانصرالدین، تاریخ درگذشت او سال 683 هجری بوده است. جالب این‌كه مقبره ملانصرالدین بعد از گذشت بیش از هفت قرن، هنوز برای اهالی "آک‌شهیر" زیارت‌گاه عمومی است.

مقبره ملانصرالدین در ترکیه

مجسمه یادبود ملانصرالدین در تركیه!!


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: arefe60