تبیان، دستیار زندگی
برخلاف ادعای سیاستمداران آمریکا که امنیت مردم آمریکا را علت اصلی لشکرکشی های این کشور می دانند همواره نفت عاملی بوده که اولویت جنگ‌ها و حملات را از جانب آمریکایی ها رقم می‌زند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقصد بعدی کجاست؟


برخلاف ادعای سیاستمداران آمریکا که امنیت مردم آمریکا را علت اصلی لشکرکشی های این کشور می دانند همواره نفت عاملی بوده که اولویت جنگ‌ها و حملات را  از جانب آمریکایی ها رقم می‌زند.


مقصد بعدی کجاست؟

افغانستان، عراق، لیبی؛ آمریکایی‌ها دیگر به‌دنبال حضور نظامی در کجا هستند؟ کشورهایی در جهان هستند که مردم آن از کوچکترین حقوق شهروندی هم برخوردار نیستند و استبداد و ظلم در آنها  بیداد می کند اما چون نفت قابل توجهی ندارند هیچ وقت از آوردن دموکراسی به آنها حرفی زده نمی شود. بسیار روشن است مسئله اصلی سرنگونی دیکتاتورها نیست بلکه اولویت اصلی در حملات نظامی آمریکا به کشورهای خاورمیانه فقط در منافع مالی و انرژی خلاصه می شود.

همه می دانند انگیزه اصلی تجاوز نظامی آمریكا و انگلیس به افغانستان، بدست آوردن گاز طبیعی در ازبكستان و تركمنستان بوده است. با این وجود می توان گفت در حقیقت این جنگ و لشکر کشی برای پول و انرژی بوده ، نه دموكراسی!

و اما سوریه:

ناآرامی های اخیر در سوریه از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است و غرب از این ماجرا به سود خود استفاده بسیاری نموده است. آمریکا و انگلیس و متحدانشان قصد دارند حکومت بشار اسد را نامشروع جلوه دهند و به نفع خود ماجرا را تمام کنند.

اهمیت استراتژیک سوریه در خاورمیانه و صحنه جهانی را نمی توان انکار کرد. همچنین استقلال این کشوراز لحاظ سیاسی در منطقه بسیار ارزشمند است که این کشور را مورد توجه آمریکا و هم پیمانانش قرار داده است.

اگر سوریه تحت کنترل اروپا و آمریکا قرار بگیرد، بلندی‌های جولان و مناطق ارزشمندی که قبلاً در قالب ”جنوب لبنان”‌ در اشغال رژیم صهیونیستی بودند، دوباره کاملاً در دسترس این رژیم قرار خواهد گرفت وهدف رژیم صهیونیست  زمین بیشتر برای اشغال است.

اهمیت استراتژیک سوریه در خاورمیانه و صحنه جهانی را نمی توان انکار کرد. همچنین استقلال این کشوراز لحاظ سیاسی در منطقه بسیار ارزشمند است که این کشور را مورد توجه آمریکا و هم پیمانانش قرار داده است.

به گفته «سید محمودرضا سجادی»" سفیر ایران در روسیه بخش عمده ای از اتفاقاتی که در سوریه رخ می دهد از ناحیه رژیم صهیونستی و آمریکا صورت می گیرد".

مقصد بعدی کجاست؟

شکست سوریه وتسلط آمریکا و غرب بر تمام خاورمیانه و آسیای میانه هدفی انکار ناپذیر است که پیرو آن باید شاهد اقداماتی باشیم  که  از طرف واشنگتن ، لندن و تلاویو برای تسریع بی ثباتی در سوریه طراحی می شود.

اما مواضع غرب در قبال سوریه دوگانه است و به این زودی ها نمی تواند کاری از پیش ببرد. درحالی که کشورهای اروپایی و آمریکا در تلاشند ، پیش‌نویس قطعنامه ای را علیه سوریه، نهایی کنند ، روسیه و چین به شدت با این اقدام مخالفند .

غربی‌ها همچنان از سقوط اسد و روی کار آمدن افراطیون نیز به شدت نگرانند . یک دیپلمات غربی به روزنامه النهار لبنان گفته است: «جامعه عربی و غربی چاره‌ای ندارند جز این که فشارها را برای انجام اصلاحات بیشتر توسط بشار اسد تشدید کنند .آنها هیچ جایگزینی برای نظام اسد جز جریان‌های اسلام‌گرای افراطی سلفی نمی‌بینند. برای همین هم فقط به بشار اسد فشار می‌آورند تا اصلاحات را انجام دهد.»

آنچه به نظر می رسد این است که آن طور که در رسانه‌های عربی و غربی به آن پرداخته می شود ، حکومت سوریه تغییر پذیر نیست. اگر حکومت بشار اسد دست به تغییراتی در ساختار اقتصادی ، اجتماعی سوریه بزند بی شک نارضایتی مردم کم خواهد شد.

ندا تجریشی

بخش سیاست تبیان