تبیان، دستیار زندگی
اگرچه هنوز تاریخ دقیق عید فطر مشخص نیست اما نمایندگان به افزایش تعطیلات عید فطر رای دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو روز تعطیلی برای عید فطر


اگرچه هنوز تاریخ دقیق عید فطر مشخص نیست اما نمایندگان به افزایش تعطیلات عید فطر رای دادند.


دو روز تعطیلی برای عید فطر

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان با کلیات لایحه افزایش عید فطر موافقت کرده و این تعطیلات را از یک روزبه دو روز افزایش دادند.

اما تفاوت مصوبه دیروز  مجلس با لایحه دولت در این است که دولت خواسته بود اگر تعطیلات عید فطر به روز جمعه برخورد کند، یک روز دیگر هم تمدید شود اما کمیسیون اجتماعی مجلس این تبصره را از لایحه دولت حذف کرده بود. از این رو تعطیلات عید فطر دو روز خواهد بود. چه به روز جمعه بیفتد و چه نیفتد.

گفتنی است علی مطهری پیشنهاد داد تا در قالب تصویب این قانون، به دولت اجازه داده شود تا ساعات کار کارمندان در مناطق مختلف را متناسب با ماه رمضان، کاهش دهد. اما لاریجانی این پیشنهاد را قابل طرح ندانست چرا که عنوان لایحه دولت را تغییر می”‹دهد و تاکید کرد که اقدام دولت در کاهش ساعت کار در ماه رمضان غیرقانونی بوده است. اما مطهری معتقد بود که لازم است برای این منظور چنین اجازه قانونی”‹ای به دولت داده شود تا دیگردولت قانون گریز خوانده نشود.

12 فروردین حذف شود

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان نیز با تاکید بر اینکه رای مجلس به افزایش تعطیلات عید فطر در ازای کاهش یک روز از تعطیلات کشور بوده است، گفت: پیشنهاد میکنم که در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر ساماندهی تعطیلات کشور، روز 12 فروردین که از تعطیلات نورورزی است را از لیست تعطیلات حذف کنیم.

رئیس مجلس که هر پیشنهادی را منجر به وقت گیری از مجلس میخواند و با همه آنها مخالف به نظر می رسید، خطاب به فولادگر گفت: در این کاری فوری اگر بخواهید کاری بکنید مشکل ایجاد می کند و به ضد خودش تبدیل می شود. خواهش می کنم صرفه نظر کنید. روز 12 فروردین یک تعطیلی ملی است و روز جمهوری اسلامی است، چرا می خواهید آن را حذف کنید.

تفاوت مصوبه دیروز  مجلس با لایحه دولت در این است که دولت خواسته بود اگر تعطیلات عید فطر به روز جمعه برخورد کند، یک روز دیگر هم تمدید شود اما کمیسیون اجتماعی مجلس این تبصره را از لایحه دولت حذف کرده بود. از این رو تعطیلات عید فطر دو روز خواهد بود. چه به روز جمعه بیفتد و چه نیفتد

وی افزود: لازم است که این مساله را به طرح جامع ساماندهی تعطیلات واگذار کنیم و در قالب یک لایحه فوریتی، تصمیم عاجلانه نگیریم.

فولادگر که به لاریجانی یادآور میشد چهار سال است که این طرح جامع ساماندهی تعطیلات ارائه ندشه است، با اصرار رئیس مجلس، از قید پیشنهادش مبنی بر حذف تعطیلی 12 فروردین گذشت.

دو روز تعطیلی برای عید فطر

پیشنهاد بعدی از سوی احمد توکلی ارائه شد که گفت: باید به دولت اجازه داد تا یک روز را با تایید هیات وزیران از لیست تعطیلات حذف کند. چون یک میلیون کارگر روزمزد در این روز تعطیلی اضافه بی مزد میشوندو تولید ملی کشور و درآمد ملی کشور کاهش می یابد، لازم است که یک روز از تعطیلات را کم کنیم.

وی که موافق حذف تعطیلی 12 فروردین و پیشنهاد فولادگر بود، ادامه داد: مردم میلیونی روزهای 22 بهمن، روز 12 فروردین چه کار می کنند؟ وقتی برنامهای برای این روز نیست، تعطیلات بی خاصیت می شود. بنابراین حذف آن مشکلی ایجاد نمی کرد. با این حال خوب است به خود دولت اجازه دهیم که یک روز از تعطیلات کشور را حذف کند.

اما محمدرضا میرتاجالدینی معاون پارلمانی دولت مخالف پیشنهاد توکلی بود و می گفت: ما 5 روز تعطیلی ملی و 15 روز تعطیلی مذهبی قطعی داریم که هر کدام را بخواهیم کم کنیم، حرف و حدیث پیش می آید که چرا مثلا 15 خرداد را از تعطیلات کم کردیم یا شهادت ائمه را از لیست تعطیلات حذف کردیم.

وی افزود: حال که یک شیرینی ای به مردم داده اید با کاهش یک روز از تعطیلات در کام مردم تلخ نکنید.

پس از این مذاکرات برای پیشنهاد توکلی رای گیری شد که با رای موافق نمایندگان مواجه نشد و به تصویب نرسید.

بخش سیاست تبیان


منبع: خبرآنلاین