تبیان، دستیار زندگی
تهاجم فرهنگی، استفاده از شیوه‌های متعدد برای سست کردن باورها و انحراف اندیشه‌ها و تغییر و تبدیل و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر یک جامعه است که هدف اساسی آن جایگزینی روش‌ها وعقاید فرهنگ مهاجم به جای ارزش‌ها و عقاید فرهنگ مورد تهاجم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهاجم فرهنگی؛ زیر گوشمان

تهاجم فرهنگی


تهاجم فرهنگی، استفاده از شیوه‌های متعدد برای سست کردن باورها و انحراف اندیشه‌ها و تغییر و تبدیل و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر یک جامعه است که هدف اساسی آن جایگزینی روش‌ها وعقاید فرهنگ مهاجم به جای ارزش‌ها و عقاید فرهنگ مورد تهاجم است.


تهاجم فرهنگی، استفاده از شیوه‌های متعدد برای سست کردن باورها و انحراف اندیشه‌ها و تغییر و تبدیل و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر یک جامعه است که هدف اساسی آن جایگزینی روش‌ها وعقاید فرهنگ مهاجم به جای ارزش‌ها و عقاید فرهنگ مورد تهاجم است. از شیوه‌های این تهاجم شیطانی می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

1- نظریه‌پردازی

نظریه‌پردازی جهت توجیه اقدامات مهاجمان به فرهنگ‌هاست! از نمونه‌های بارز آن می‌توان به "برخورد تمدن‌ها"ی هانگینتون، "پایان تاریخ" فوکویاما، "موج سوم" تافلر، "دهکده جهانی" مارشال مک لوهان و "جهانی‌سازی" رابرتسون اشاره کرد.

2- فرقه‌سازی

از شیوه‌های مبارزه با اسلام، تمرکز بر فرقه‌سازی در درون جوامع اسلامی با هدف ضربه زدن به اسلام اصیل است. به عنوان مثال تجربه ایجاد وهابیت در عربستان، بابیت و بهاییت در ایران، اسماعیلیه جدید و قادیانه در هند، طالبانیسم در پاکستان و افغانستان و . . .، تجربه‌های خوبی برای غربی‌ها بود كه متأسفانه از این منافذ توانستند نیش‌های زیادی به وحدت امت اسلامی وارد آورند.

دشمنان دین در دوران اخیر حجم عظیمی از ادیان و عرفان‌های نوظهور را در مقابل اسلام پدید آورده‌اند که می‌توان به دالایی‌لاما، کابالا(عرفان صهیونی)، عرفان کوئیلو، بودایی، عرفان سرخ‌پوستی و جادویی و نیز شیطان‌پرستی اشاره کرد.

3- سیاه‌نمایی فرهنگ و هویت اسلامی

از بین بردن خودباوری و جایگزینی روحیه یأس و ناامیدی و القای این‌که در ایران نمی‌توان کاری انجام داد و هر چه در زندگی وجود دارد باید برگرفته از غرب باشد، به عنوان سلاحی برای تأثیرگذاری بر روحیه جوان ایرانی استفاده می‌شود. این هدف نیز با به رخ کشیدن فاصله‌ها، عدم پذیش مقالات ایرانیان در مجامع بین‌المللی، سنگ‌اندازی در برگزاری کنفرانس‌های جهانی در ایران و عدم انتشار رسانه‌ای موفقیت‌های علمی در ایران و منفی جلوه دادن آنها دنبال می‌شود.

4- شبکه‌های ماهواره‌ای و تخریب بنیان خانواده‌ها

یکی دیگر از ابعاد تهاجم فرهنگی که به مدد رسانه‌های مختلف دنبال می‌شود، تلاشی در جهت فروپاشی بنیان خانواده است. در سریال‌های تولید شده غربی که از شبکه‌های معلوم‌الحال فارسی‌زبان پخش می‌شود، به صورت غیر‌مستقیم و دقیق اباحی‌گری (بی‌تفاوتی نسبت به اعتقادات دینی) و لیبرالسم فرهنگی ترویج می‌شود. به عنوان مثال شبکه من‌و‌تو1 که روابط، صرفا از نوع روابط میان من و توست!

5- ادبیات مکتوب

ارباب فرهنگ و هنر غرب در روزگار حاضر از این ابزار هم استفاده می‌برد. به عنوان مثال رمان هری‌پاتر که در آن فضای ضد‌دینی و ضد‌خدایی را برای نوجوانان ترسیم می‌کند و در آن به جای تعالیم انبیا و اولیا، تعالیم جادوگران و ساحران، ناجی و هادی بشریت معرفی می‌شود. همچنین می‌توان به آثار پائلوکوئیلو اشاره کرد که بسیاری از اندیشه‌های لیبرالیسم ضد‌دینی خود را به صورت پنهانی به خوانندگان معرفی کرده و مروج عرفان اومانیستی است.

6- سینما

استکبار جهانی با چنگ‌اندازی به مرزهای هنری و سرمایه‌گذاری در صنعت فیلم نه تنها خون‌های آلوده فرهنگ ویژه خود را به پیکر نحیف جهان سوم تزریق می‌کند، بلکه بر کنترل مردمان ساکن در کشورهای غربی نیز می‌پردازد.

به عنوان مثال می‌توان از فیلم "ایرانیوم" که ترکیبی از ایران به‌علاوه اورانیوم است و در آن رهبران ایران، صلح جهانی را با بمب‌های اتمی تهدید می کنند، یاد كرد!

از جمله آثار دیگر که به سیاه‌نمایی اوضاع ایران و ناکارآمدی حکومت دینی پرداخته است، می توان به "بدون دخترم هرگز"، "سنگسار ثریا"، "پرسپولیس"، "فتنه"، "شاهزاده پارسی"، "کشتی‌گیر"، "سی‌صد" و "خانه‌ای از شن و مه" اشاره کرد.

7- بازی‌های رایانه‌ای

استکبار جهانی در جنگ نرم خود علیه کشورهای دیگر به ویژه اسلام و تشیع از تکنولوژی بازی‌های رایانه‌ای استفاده نموده و از این طریق می کوشد تا ذهن و فکر کودکان و نوجوانان را همراه و سازگار با اندیشه‌های خود کند. "جهنم خلیج فارس"، "سام ماجراجو در پرسپولیس"، "حمله به ایران" و "نجات گروگان‌ها"، نمونه‌هایی از این بازی‌ها هستند.

8- اسباب‌بازی

اسباب‌بازی‌های وارداتی اغلب مروج فرهنگ غرب و مغایر با فرهنگ اسلامی‌اند. تولید‌کنندگان این وسایل، عمدتا با هدف تأثیر‌گذاری فرهنگی و ترویج افکار و ارزش‌های مورد قبول خود در میان کودکان، به تولید انواع اسباب‌بازی اقدام می‌کنند.

این نوشتار توسط كاربر محترم تبیان ـ soshiyans ـ به تحریر درآمده است.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: soshiyans