تبیان، دستیار زندگی
مازیار میری ، همزمان با اكران «به آهستگی» ازشرایط نمایش و اكران زود هنگام این فیلم، بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی،اظهار نارضایتی كرد و گفت: اگر پخشی درسینمای ایران‌ علاقه‌مند اكران فیلم های فرهنگی باشد و درعین حال جزو گروههای خ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمی خواهند امتیازی به فیلم های فرهنگی بدهند


مازیار میری ، همزمان با اكران «به آهستگی» ازشرایط نمایش و اكران زود هنگام این فیلم، بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی،اظهار نارضایتی كرد و گفت: اگر پخشی درسینمای ایران‌ علاقه‌مند اكران فیلم های فرهنگی باشد و درعین حال جزو گروههای خاصی نباشد، کمتر می‌تواند ، درشرایط آبرومندی، فیلمش را به نمایش درآورد.

این کارگردان كه به همراه عوامل فیلم « به آهستگی» درادامه گفت: طی چند روز گذشته قرار شد یك سالن ازسینماهای بالای شهر تهران به این فیلم اختصاص پیدا كند اما مدیرسینمای مربوطه اعلام كرد به خاطر تهیه‌كننده فیلمی كه بر پرده دارد،نمی‌تواند، آن فیلم را تغییر دهد!

وی معتقد است: پخش « باران» كه مسئولیت اكران «به آهستگی» را برعهده دارد، درتلاش است با دست و پنجه نرم كردن با یكسری مسائل، جایگاه یك فیلم فرهنگی را حفظ كند .

مازیارمیری همچنین فرصت فعلی كه برای نمایش « به آهستگی» بوجود آمده است را، تنها شرایط ممكن برای نمایش این فیلم دانسه و گفت: در شرایطی كه اكران در سینمای ایران بگونه‌ای پیش می‌رود كه هنوز فیلمی، تدوین‌اش به پایان نرسیده است، شرایط اكران عید فطر برای آن قطعی می‌شود،( درحالیکه اولین مساله برای ثبت قرارداد یك فیلم درشورای صنفی، پروانه نمایش آن فیلم است) به نظرم شرایطی، غیرازشرایط فعلی نمی‌توانست برای نمایش« به آهستگی» فراهم شود.

این كارگردان در ادامه گفت: بنابراین از زمان و فرصت فعلی كه برای « به آهستگی» بوجود آمده است، باید استفاده مناسب داشته باشیم تا مخاطبین علاقه‌مند، از نمایش این نوع فیلمها مطلع شوند.

میری گفت: درشرایط فعلی، تمام عوامل فیلم در تلاش برای نمایش مناسب‌ترفیلم هستند وبه جای اینكه هنگام نمایش فیلم از اكران و بازخورد تماشاگران لذت ببرند، تلاش خود را متمركز این موضوع كردند كه، فقط شان فیلم را حفظ كنند.

میری همچنین درادامه تصریح كرد: از سوی دیگر دوستان ما در مجلس و دولت همیشه موضوع حمایت از فیلمهای فرهنگی را در كمیسیون‌ها و بحث‌های مختلف مطرح می‌كنند،اما درهنگام نمایش این نوع فیلمها به فراموشی سپرده می‌شود. حتی سینماهای دولتی هم اغلب فیلمهای تجاری به نمایش درمی آورند .

جهانگیر كوثری تهیه‌كننده «‌به آهستگی» نیز در ادامه این بحث گفت: من و برخی ازهمكاران به عنوان تهیه‌كنندگانی كه ساخت فیلمهای فرهنگی را دنبال می‌كنیم و صرفا برای گیشه فیلم نمی‌سازیم و قصد داریم تماشاگررا یك گام جلوتر ببریم، هم‌اكنون مشغول مبارزه با جریانی قالب در سینمای ایران هستیم كه فیلمهای گیشه‌دار را به بهانه اینكه فقط مردم را سرگرم می‌كنند، به نمایش درمی‌آورند.

وی نیز خواستارحمایت دولت ازاكران فیلمهای فرهنگی شد و افزود: شرایطی در پخش سینمای ایران وجود دارد كه باعث شده است، یك پخش این توانایی را داشته باشد كه سه تا فیلم را پشت سرهم قرارداد ببندند. این اتفاق ناشی از این است كه برخی سالنها، سه تایی قرارداد می‌بندند، یعنی یك فیلم را به شرط اینكه دو فیلم دیگر هم درهنگام پخش متعلق به آنها باشد،قرارداد می‌بندند.

جهانگیر كوثری اشكال اساسی در نحوه پخش فیلمهای سینمای ایران را متوجه ساختار شورای صنفی نمایش دانست و گفت: شورای صنفی باید تلاش كند، عدالت معمول بین همه فیلمها رعایت شود. اساسا معتقدم نمی‌خواهند امتیازی به فیلمهای فرهنگی بدهند.

به گزارش ایسنا،این تهیه كننده نیزموقعیت فعلی بوجود آمده برای اكران « به‌آهستگی» را تنها فرصت نمایش دانست و گفت:هیچ فرصت اكران شش هفته‌ای برای فیلم « به آهستگی» به غیر از شرایط فعلی نمی‌توانست بوجود آید، بنابراین پذیرفتم، فیلم را در این شرایط فعلی بدون هیچ تبلیغ واطلاع‌رسانی قبلی،در شرایطی كه بازی‌های جام جهانی آغاز می‌شود،اكران كنم.

وی افزود: طبق بررسی های كه انجام دادیم متوجه شدم از هم اكنون تا اول بهمن كه جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود، با تعداد فیلم‌های آماده اکران و تعداد سینمای موجود، فرصت دیگری برای نمایش این فیلم بوجود نخواهد آمد. همین طور برای فیلم « باغ‌های كندلوس» فرصت دیگری فراهم نبود،بنابراین مجبور شدیم فیلم را به نمایش بگذاریم.

مازیار میری اظهار امیدواری كرد: شرایط اكران فیلمهای همچون « باغ كندلوس» و« به آهستگی» كه مخاطبینش وجود دارند و اتفاقا مخاطبان عام هستند، نه خاص. مخاطبی كه برایش فرهنگ و تفكرمهم است بوجود آید.

در ادامه نشست فیلم « به آهستگی» در خبرگزاری دانشجویان ایران،مازیار میری درباره موضوع فیلم و شكل‌گیری فیلم‌نامه «‌به آهستگی» گفت: طرح فیلم كه همان دغدغه‌ام درباره قضاوت كردن آدمها بود، ابتدا با پرویز شهبازی مطرح كردم و قرار شد بر روی طرح كار كنیم و پرویز شهبازی به همراه گروه نویسندگی‌اش حدود یكسالی بر روی این فیلم نامه کار کرد.

وی همچنین مطرح کرد: از همان اوایل نگارش فیلم‌نامه، به بازیگرانش فكر كردیم و اوایل سناریو بود كه با آقای فروتن،مطرح کردیم. سپس با تهیه‌كننده آقای كوثری این موضوع مطرح شد. برای من مهم بود تهیه‌كننده‌ای كه قرار است « به آهستگی» را كار كند، این نوع سینما برایش دغدغه باشد و اتفاقا سابقه آقای كوثری به‌خوبی نشان می داد که این نوع فیلمها، دغدغه ایشان است.

محمدرضا فروتن بازیگرنقش محمود در« به‌آهستگی» نیز به یكی ازویژگی‌های این نقش اشاره می‌كند و می‌گوید: قبل ازاینكه به موضوع فیلم که درباره قضاوت كردن است،علاقه‌مند باشم، ایستادگی محمود در مقابل زندگی‌اش و وفاداریش به همسرش را خیلی دوست دارم. همچنین از ابتدا، فیلمنامه پرویز شهبازی را خیلی دوست داشتم و در طول كار نیز متوجه شدم مازیار میری كارگردان با ذوقی است. بنابراین « به آهستگی» یكی از فیلم‌هایی است كه عاشقانه دوست داشتم و افتخار می‌كنم چنین فیلمی را در كارنامه هنری‌ام دارم.

نیلوفرخوش‌خلق نیز كه به نوع فیلمنامه « به‌آهستگی» علاقه‌مند بوده است می‌گوید: با اینكه نقش و حضورش در فیلم كوتاه بوده است اما فكر می‌كند، فیلم و این نقش خیلی پیام داشته است.

وی می‌گوید: الآن خیلی شوكه هستم كه یكباره فیلم به نمایش درآمده است.

حسن پورشیرازی نیز دیگر بازیگر فیلم، نسبت به نحوه نمایش و اكران « به آهستگی» گله‌مند است و ابتدا می‌گوید: خرسندم كه هرچند سال، یا هر چند ماه یكبار در یك فیلم فرهنگی بازی می كنم. اما زمانیكه، ماحصل كارمان كه قرار است بر پرده سینما دیده شود به این شكل به نمایش درمی‌آید، خیلی دلسرد می‌شویم. فیلمی كه بالاخره زمینه‌های فرهنگی بیشتری نسبت به فیلمهای دیگر دارد و ممكن است تاثیرگذارتر باشد،اما سرد و بی‌تبلیغ و «‌به آهستگی» به نمایش درمی‌آید و به آن سه سالن آسمان بسته می‌دهند،ای كاش سینمای آسمان باز می‌دادند؟!

این بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر درادامه تاكید كرد: هم اكنون مساله مهم این است كه ماحصل كار گروهی ، یک عده هنرمند دیده شود و ما بتوانیم تاثیر تماشاگر را ببینیم.

جهانگیر كوثری ضمن اشاره به جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر و جایزه بزرگ فرایبورگ برای فیلم « به آهستگی» گفت: این جوایز و موقعیت كه درسطح بین‌المللی این فیلم و نمونه فیلمهای مشابه برای كشورمان به وجود آورد، خیلی می‌تواند شرایط اكران آن را درداخل كشور بهبود بخشد.

بنابراین دولت وظیفه دارد امكاناتی برای فیلمی كه اینگونه بازتاب و موقعیت جهانی برای كشورمان داشته‌است فراهم كند.

وی همچنین اظهار امیدواری كرد: مسئولین سینمای كشور كه این فیلم را تشویق كردند، هم اكنون هنگام اكران آن، نیز از آن حمایت كنند. چون به هر حال غیر از این مسائل كه مطرح شد،موضوع فیلم « به آهستگی» دغدغه نسل متاهل و جوان امروزی است، خیلی از مسائل ومشكلاتی كه در بین زنان و شوهران جوان پیش می‌آید به غیر از مسائل اقتصادی ، مشكلات عجیب و غریب روانی است که به شرایط فعلی جامعه برمی‌گردد.

وی همچنین گفت:مازیارمیری تمام تلاش خود را انجام داده است كه همانند فیلم اولش تمام مسائل و حساسیتهایش را دراین فیلم نیز رعایت كند، به همین دلیل دوپلان از این فیلم كه می‌توانست گیشه هم داشته باشد به خواسته خود ایشان حذف شد.وی نسبت به ساخت فیلمهای بعدی در این نوع سینمایی، اظهارنگرانی كرد و گفت: اگر فیلم « به آهستگی» شكست بخورد به دنبال ساخت فیلمهای فرهنگی نخواهد رفت.مازیار میری نیز در بخشی از صحبتهایش طبق آمار و ارقام گفت: می‌توان ثابت كرد فیلمهایی از نوع « به آهستگی» می‌فروشند، نمونه بارز آن در شرایط فعلی «باغ كندلوس» است كه بعد از چهار روز نمایش كه چهار سینما نیز در اختیار دارد، روزی 3 میلیون تومان فروخته، یعنی هر سالن بطور تقریبی 750 هزار تومان فروش داشته است. این در حالی است كه فیلم دیگری كه همزمان اكران شده است و قرارهم بوده بفروشد. با اینكه پنج روز زودتر از «باغ‌های كندلوس» به نمایش درآمده و 18 سینما هم در اختیار داشته است، روزی 5 میلیون فروش داشته است، یعنی سالن سینمایی به طور تقریبی 120 هزار تومان، بنابراین طبق این آمارمتوجه می‌شویم اگرهمین فیلم را در تعداد سینماهای محدود اكران كنند، همان مقدار فروش می‌كند.در حالیكه اگر شرایط مشابه‌ای برای فیلمهای همچون « باغ‌های كندلوس» و «‌به آهستگی» می‌گذاشتند و فقط دو هفته آنها را اكران می‌كردند، من قول می‌دهم این فیلمها بیشتراز آن فیلم ها می‌فروخت.

محمدرضا فروتن نیز معتقد است: اگر برای این نوع فیلمها اطلاع‌رسانی درست انجام شود تا مخاطب از نمایش آنها مطلع شوند، این فیلمها تعداد قابل توجهی تماشاچی با شعور را جذب خواهند كرد.

وی گفت: تمام دردسر و گله‌مندی ما این است كه فیلمهایی همچون « به آهستگی»، «‌باغ‌های كندلوس» پتانسیل فروش دارند،اما شرایط برای اكران آنها فراهم نیست.

جهانگیر كوثری نیزمعتقد است: اگرسازمانها و ارگانهای مختلفی كه سالن سینمایی را دراختیاردارند همچون حوزه هنری، آموزش و پرورش، فارابی به نمایش و اكران فیلم‌های این چنینی در سینماهایشان كمك كنند، مشكل حل خواهد شد.

بهترین فرصت برای ارگانها است كه با توجه به اهداف كلی آنها كه یكی از آنها حمایت فیلمهای فرهنگی است به این نوع سینما كمك كنند تا بعدها به سمتی برویم كه بتوانیم بدنه سینما را تشكیل دهیم.

محمدرضا فروتن نیز با اعتقاد بر اینكه سینمادارها نیز باید مجاب شوند، گفت: سینمادارهای ما نیز دارند از یك الگوی غلط پیروی می‌كنند، آنها ویژگی‌های فیلم بفروش را بگونه‌ای مطرح می‌كنند كه اینگونه فیلمها در آن قرار نمی‌گیرد. اما واقعا باید آنها را آگاه كرد كه چنین فیلمهایی می‌فروشد مثلا « باغ‌های كندلوس» كه من در جریان هستم،ابتدا سینمادارها معتقد بودند نمی‌فروشد اما طی یك هفته گذشته كه اكران شده است بدون هیچ تبلیغ و بیلبوردی مخاطبش را توانسته جذب كند و نشان داد اینگونه فیلمها هم مخاطب دارند.

جهانگیر كوثری خطاب به رییس سازمان صدا و سیما گفت: ما از جناب ضرغامی كه سینما را خوب می‌شناسند،انتظار حمایت و كمك به نوع فیلمهای « به آهستگی» را داریم تا از لحاظ تبلیغات موقعیت ویژه‌ای برای آنها فراهم کنند.

مازیار میری خطاب به تماشاگران و مردم گفت: به نظرم باید از مردم در این شرایط كه آرامش هم كم است، خواهش كرد با آرامش و «به آهستگی» در «باغ‌های كندلوس» قدم بزنند.

در ادامه این نشست میری به تغییرات كه در « به آهستگی» برای اكران عمومی انجام شده اشاره كرد و گفت: ما در نسخه فعلی، از نوار كه در نسخه‌ جشنواره بود، به فیلم نمی‌رسیم. بلکه از ابتدای فیلم در نسخه‌ای كه

هم اكنون اكران عمومی شده است وارد داستان می‌شویم.

وی توضیح داد: پایان فیلم، محمود داستان، به پری سه راه پیشنهاد می‌كند، طلاق، كشتن و به زندان انداختن است، اما آنچه من به عنوان فیلمساز دوست دارم و محمدرضا فروتن نیز ملاك انتخابش برای ایفا این نقش بوده است، بخشش آدمها است.

میری معتقد است: در جامعه ما، باورها نسبت به یكدیگر كم شده است، به همین دلیل صفحه حوادث روزنامه از انتقامهای شخصی و خانوادگی حكایت دارد .همچنین عادت كرده‌ایم، طبق شنیده‌هایمان،آدمها را قضاوت كنیم.

در حالیكه باید آدمها را باور كرد و رفت جایی كه آدمها حالشان خوب است به نظرم حال خوب در جامعه ما كم است.

مازیار میری در پایان تاكید كرد: آنچه علاقه‌مند بودم در فیلم « به آهستگی» انجام دهم، اتفاق افتاد و حتی تغییر فیلم‌نامه كه در فیلمنامه اولیه سكوهای نفتی بود و بعد به راه‌آهن رسید، آن هم كمك دیگری به فیلم كرد.

شرایط برای بیان ایده‌های من در این فیلم مهیا بود، امیدوارم شرایطی مناسب برای نمایش‌ آن فراهم باشد،زیرا معتقدم خدا با ما است.

به گزارش ایسنا:فیلم « به آهستگی» به كارگردانی مازیار میری كه با فیلم‌نامه‌ای از پرویز شهبازی جلوی دوربین رفته است، توانست چندی قبل جایزه بزرگ جشنواره فیلم فرایبورگ را دریافت كند و در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل و بهترین بازیگری برای محمدرضا فروتن به همراه داشت.

در «به‌آهستگی» محمدرضا فروتن ، نیلوفر خوش‌خلق ، شاهرخ فروتنیان ، مریم بوبانی، احمد ساعتچیان ، رویا جاویدنیا ،

علی اوسیوند به ایفای نقش می‌پردازند و حسن پورشیرازی نیز در این فیلم حضور دارد.

به جای خلاصه داستان: حتم دارم، هیچ كدام از ما آقایان فكر نكردیم،‌ اگر یك روز در منزل را باز كنیم و شریك زندگی‌مان منزل نباشد، چه حالی پیدا خواهیم كرد؟ منتظرش می‌مانیم؟ دنبالش می‌گردیم؟ خوشحال می‌شویم ؟ یا فكر فرار و یا ...؟»

همچنین حسن كریمی به عنوان مدیر فیلمبرداری و بابك شعاعی طراح چهره‌پردازی،رضا تیموری دستیاراول كارگردان دراین پروژه، به تهیه كنندگی جهانگیر كوثری همكاری داشته‌اند.

لینک:

گالری عکس فیلم بهآهستگی

سینما