تبیان، دستیار زندگی
ریاضیات مجموعه ای از مفاهیم است که همگی در ذهن ما بوده و به صورت اشیاء مادی وجود خارجی ندارند. به عنوان مثال صفحه و نقطه خود اشیاء مادی نیستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه خواندن ریاضیات

نحوه خواندن ریاضیات

فراگیری ریاضیات را می توان به دو بخش کلی تقسیم کرد . این دو بخش عبارتند از :

1) درک مفاهیم و نحوه استدلال ریاضی

2) تمرین و به کار بردن این مفاهیم

ریاضیات مجموعه ای از مفاهیم است که همگی در ذهن ما بوده و به صورت اشیاء مادی وجود خارجی ندارند. به عنوان مثال صفحه و نقطه خود اشیاء مادی نیستند بلکه تصوراتی هستند از اشیایی که مانند یک تکه کاغذ ، پهن و یا مانند سر سوزن یا نوک مداد ، تیز می باشند .

یک معلم باتجربه، شرایط یادگیری را طوری فراهم می کند که دانش آموز بتواند مفاهیم ریاضی را عمیقاً دریابد و به کار ببرد ، با این وجود این دانش آموز است که باید بیاموزد و تا زمانی که خود او برای آموختن فعال نباشد و با علاقه و انگیزه تلاش نکند ، هیچ معلمی تمی تواند ، نه تنها ریاضیات بلکه هیچ علمی دیگر را در مغز او فرو کند.

اولین مانعی که بر سر راه شما در فراگیری ریاضیات وجود دارد و باید برای برداشتن آن اقدام کنید ذهنیت منفی است که در اغلب دانش آموزان نسبت به ریاضیات وجود دارد. بسیاری از دانش آموزان معتقدند که فراگیری ریاضیات به صورت گسترده ای که در دبیرستان های ما تدریس می شود کاری بیهوده و غیرضروری است.

توجه داشته باشید که اگر موضوعی از دید فراگیرنده سودبخش و کاربردی باشد، یادگیری آن آسان تر و سریع تر خواهد بود. بنابراین بیندیشید و تا جایی که می توانید کاربردهای ریاضیاتی را که می آموزید پیدا کنید به این منظور از کتاب های مختلف و معلمین تان کمک بگیرید ( لازم نیست وارد جزئیات بشوید ، همان کاربردهای کلی کافیست ).

مشکل بعدی دانش آموزان در فراگیری ریاضیات این است که اکثراً خود را متقاعد کرده اند که توانایی فراگیری ریاضیات را ندارند .

نحوه خواندن ریاضیات

برای این دوستان بهتر آن است که ابتدا با ریاضیاتی شروع کنند که آموختن آن برایشان ساده تر است و بعد به تدریج به سراغ مفاهیم پیچیده تر بروند . این شیوه موجب می شود که تجربیات موفقیت آمیزی در ریاضی کسب کنند و به ادامه کار تشویق شوند . چرا که به تجربه ثابت شده هیچ چیز به اندازه موفقیت لذت بخش و دلگرم کننده نیست.

نحوه آموختن ریاضیات

به عنوان اولین قدم در آموختن ریاضیات سعی کنید مفاهیم هر درس کتاب خود را به خوبی درک کنید . برای درک بهتر مفاهیم حضور با تمرکز شما در کلاس و توجه کامل به توضیحات معلم ضروری است .

چنانچه در ریاضیات پایه ضعفی دارید و مفاهیم کتاب های ریاضی سال های قبل خود را به خوبی در نیافته و یا کاربرد آن ها را نیاموخته اید ، پیشنهاد ما این است که یک بار دیگر کتاب های ریاضی سال های قبل خود را به دقت مطالعه نموده و تمرین های آن ها را حل کنید .

نکته مهم بعدی آن است کسی که می خواهد ریاضیات را به خوبی فرا بگیرد باید یک فراگیرنده فعال باشد نه اینکه با حالت تسلیم و منفعل اطلاعاتی راجع به آن کسب کند ، بدون آنکه برای کسب این اطلاعات هیچ فعالیتی نشان داده باشد.

یک فراگیرنده ریاضی نباید یک شنونده محض باشد. بلکه در موقعیت های مناسب سؤال هایی را که به ذهنش می رسد بپرسد ، در بحث هایی که در کلاس مطرح می شود شرکت داشته باشد و به سؤال هایی که مطرح می شود پاسخ بدهد ، حتی اگر به پاسخ های خود اطمینان صد در صد و کامل نداشته باشد.

نحوه خواندن ریاضیات

برای آموختن ریاضیات خود را تنها به حضور در کلاس و آموختن از طریق معلم محدود نکنید. بلکه از روش های دیگر که در اختیار دارید مانند استفاده از کتاب، فیلم و سایر ابزارهای آموزشی نیز بهره بگیرید.

* کار یادداشت برداری در دفترچه یادداشت و یا نوشتن مطالب مهم در حواشی کتاب در این جا بسیار لازم تر و مهم تر از کتاب های دیگر است .

در یادداشت برداری از کتاب های ریاضی سعی کنید مطالب را آن گونه نظم ببخشید که خودتان فهمیده اید و بر ارتباط بین مطالب در یادداشت هایتان دقت و توجه خاص داشته باشید. چنانچه مطلبی که مطالعه می کنید شکلی خاص داشت ، می توانید نمونه شکل را در کنار یادداشت هایتان بکشید.

پس از یادداشت برداری، کل مطلب را یکبار به طور کامل و دقیق با همه جزئیات برای دیگران تعریف کنید . برای تعریف می توانید از یادداشت هایتان استفاده کنید .


مرکز یادگیری سایت تبیان - تجمیع و تنظیم: نوربخش