تبیان، دستیار زندگی
چه می شد اگر می توانستید موج صوتی صدای خود را به یک سیگنال (علامت) الکتریکی تبدیل کنید که در طول یک سیم با هر طولی انتقال پیدا کند، سپس به موج صوتی تبدیل شود که فرد دیگری در یک انتهای دیگر می توانست صدا را بشنود؟...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با تلفن (2)

آشنایی با تلفن

در عکس فوق یک تلفن بدون سیم که از امواج رادیویی برای ارتباط استفاده می کند. آنتن بی سیم این تلفن را نیز مشاهده می کنید. این وسیله، یک فرستنده ی کم توان رادیویی دارد؛ بنابراین در محدوده ی کوتاهی از خانه یا حیاط منزلتان کار می کند.

وقتی با تلفنی که از قوطی کنسرو لوبیا ساخته اید، با دوستتان تماس بگیرید، شما در یک انتهای قوطی صحبت می کنید و موج صوتی صدای شما باعث ارتعاش قوطی می شود.

سپس نخ اتصال دو قوطی، ارتعاشات را به قوطی که در گوش دوستتان است، می رساند که باز هم باعث ارتعاش قوطی شده و موج صوتی تولید می کند که دوستتان می تواند بشنود.

طبق آن چه که در بحث قبلی تلگراف هم گفته شد، شما با تلگراف نمی توانید صحبت کنید. در عوض، پیام هایی را به صورت تپ های (ضربه های) کد دار الکتریسیته توسط ضربه ی آهسته ای به کلید روشن و خاموش می فرستید.   

تصور کنید که می توانستید این دو ایده را با هم ترکیب کنید:

چه می شد اگر می توانستید موج صوتی صدای خود را به یک سیگنال (علامت) الکتریکی تبدیل کنید که در طول یک سیم با هر طولی انتقال پیدا کند، سپس به موج صوتی تبدیل شود که فرد دیگری در یک انتهای دیگر می توانست صدا را بشنود؟

این ایده ای بود که توسط الکساندر گراهام بل اتفاق افتاد و اصلی بود که تلفن روی آن بنا شد.

اجزای یک تلفن:

تلفن، تنها یک وسیله ی معمولی نیست که روی میزتان قرار داده شود. این وسیله، یک سیستم کامل است.

یک گیرنده/فرستنده (گوشی و سایر وسایل مرتبط با آن)

 یک سیم که از دیوار بیرون آمده

مجموعه ی کاملی از وسایل ارتباطی (سیم های مسی، فیبرهای نوری، برج های میکرو ویو و ماهواره ها ست) که سیگنال های تلفنی را در سراسر کشور حمل می کنند

برخی از تجهیزات کلیدزنی که وظیفه دارند از رسیدن تماس ها به جای صحیح، اطمینان پیدا کنند.

ابتدا به گوشی تلفن می پردازیم:

آشنایی با تلفن (2)

در قسمت بالای آن، یک بلندگو وجود دارد که به گوش خود فشار می دهید.

در قسمت انتهایی، یک میکروفون وجود دارد که آن را نزدیک دهانتان قرار می دهید.

خارج از گوشی، داخل یک سیم مجزای ضخیم و حلقه شده، دو جفت سیم مسی پیچیده شده است.

یک جفت از آن ها، خروجی است:

این خروجی، سیگنال های بیرون رونده از میکروفون به سمت تلفن را حمل می کند. آشنایی با تلفن (2)

جفت دیگر، ورودی است:

این ورودی، سیگنال ها را از سیستم تلفن به سمت بلندگو حمل می کند.  آشنایی با تلفن (2)

دقت کنید که در شکل بالا، میکروفون به دو سیم متصل شده است:  آشنایی با تلفن (2)

یکی الکتریسیته را به سمت میکروفون حمل می کند و دیگری دوباره آن را به سمت بیرون منتقل می کند.

بلندگو و میکروفون به طور مشابه اما در مسیرهای متضاد هم، کار می کنند. میکروفون، شامل یک قسمت انعطاف پذیر پلاستیکی به نام دیافراگم است که یک حلقه ی آهنی به آن و یک آهن ربا در نزدیکی آن وصل شده است. وقتی نزدیک دهنی گوشی صحبت می کنید، انرژی صوتی موجود در صدای شما باعث ارتعاش دیافراگم شده و حلقه را از آهن ربا دورتر یا به آن نزدیک تر می کند. این کار یک جریان الکتریکی در حلقه تولید می کند که با موج صوتی صدای شما متناسب است:

اگر بلندتر صحبت کنید، جریان بزرگ تری تولید می شود و اگر آهسته صحبت کنید، جریان، کوچک تر خواهد بود.

می توان به میکروفون به عنوان وسیله ای که مبدل انرژی است، نگاه کرد؛

میکروفون، انرژی صوتی صدای شما را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

چیزی که انرژی را از شکلی به شکل دیگر تبدیل می کند، مبدل نامیده می‌شود.

بلندگو در تلفن به روش معکوسی کار می کند:

یک جریان الکتریکی ورودی را می گیرد و با استفاده از خاصیت مغناطیسی، انرژی الکتریکی را به انرژی صوتی که بتوانید آن را بشنوید، تبدیل می کند. در برخی تلفن ها، قسمت های بلندگو و میکروفون واقعاً یکسان هستند فقط سیم کشی آن ها عکس هم است.

یک گوشی عتیقه از چه قسمت هایی تشکیل یافته است؟آشنایی با تلفن (2)

1. مکانیسم صفحه ی شماره گیر:

وقتی صفحه ی شماره گیر می چرخد، جریان بین تلفن و پالس های شماره گیری ایجاد شده را قطع می کند. اگر عدد 9 را شماره گیری کنید، 9 پالس ایجاد می کنید؛ به همین ترتیب، شماره گیری 5، 5 پالس ایجاد می کند.

2. زنگ ها:

تلفن های قدیمی زنگ های فلزی براق واقعی داخل خودشان داشتند تا یک تماس ورودی را نشان دهند! تلفن های مدرن، زنگ اخبارهای الکترونیکی یا پیجرهایی دارند.

آشنایی با تلفن (2)

3. آهن ربای الکتریکی:

وقتی تلفن زنگ می زند، آهن رباهایی که به وسیله ی الکتریسیته کنترل می شوند، خیلی سریع قطع و وصل می شوند و زبانه ی زنگ حرکت می کند و به صدا در می آید. اگر هنگام این اتفاق، پوشش تلفن را بردارید، جالب خواهد بود؛ گویی به قرن نوزدهم برگشته اید!

4. مکانیسم کلید حساس به حرکت:

وقتی گوشی را بلند می کنید یا سر جای خود می گذارید، می توانید عملکرد این قطعه را ببینید. اگر این قطعه، بالا یا پایین محور افقی خود، حرکت کند (نوسان کند یا از حالت عادی، کج شود)، این قطعه حساس خواهد بود. اگر گوشی روی کلید قرار گیرد، ارتباط بین تلفن و مبدل محلی را قطع خواهد کرد. مدار تنها وقتی باز است که گوشی را بلند کنید.

5. صفحه ی مدار:

تمام سیم های کوچکی که قسمت های مختلف تلفن را کنترل می کنند (شماره گیر، کلید برخورد و مانند آن) روی این صفحه مدار به همدیگر می پیوندند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: خدیجه آلچالانلو

تنظیم : یگانه داودی