تبیان، دستیار زندگی
بعضی افراد پس از انجام فعالیت‌های ورزشی مانند اسکی، دوچرخه‌سواری یا شنا دچار سردردهای شدیدی می‌شوند؛ تا حدی که به دلیل این سردرد، دیگر قادر به انجام هیچ کاری نیستند و حتماً باید چند ساعتی بخوابند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از فعالیت‌های ورزشی، آب کافی بنوشید تا سردرد نگیرید


بعضی افراد پس از انجام فعالیت‌های ورزشی مانند اسکی، دوچرخه‌سواری یا شنا دچار سردردهای شدیدی می‌شوند؛ تا حدی که به دلیل این سردرد، دیگر قادر به انجام هیچ کاری نیستند و حتماً باید چند ساعتی بخوابند.

آب-سردرد

اگر چه انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت سلامت داشته باشد اما اگر فرد حین انجام فعالیت‌های ورزشی به اندازه کافی آب نخورده باشد، کمبود آب بدن به دلیل مقدار آبی که بدن هنگام انجام این فعالیت‌ها از دست می‌دهد موجب سردردهای شدید خواهد شد.

شاید برایتان پیش آمده باشد در یک روز گرم و پس از این‌ که ساعاتی طولانی خارج از خانه بوده‌اید، وقتی به خانه باز می‌گردید چنین سردردی را تجربه کرده باشید. علت این سردرد نیز کم آبی بدن است.

در نظر بگیرید به جای خودرو برای رفتن به محل کارتان از دوچرخه استفاده می‌کنید. شاید این طور به نظر برسد علی‌رغم این‌ که مسافتی طولانی را رکاب زده‌اید بدنتان خیلی عرق نکرده است تا این‌ که به مقصد می‌رسید.

از آنجا که در حقیقت تعرق، سیستم خنک‌کننده بدن شماست تا زمانی که دمای بدن شما افزایش نیافته باشد تعریق بدن را احساس نخواهید کرد.

به علت تبخیر قطرات آب ناشی از تعرق در نتیجه وزش باد ملایمی که هنگام دوچرخه‌سواری احساس کرده‌اید شما نمی‌توانید تعرق بدنتان را احساس کنید.

حتی شناگرها نیز هنگام شنا عرق می‌کنند اما از آنجا که در آب هستند، از دست رفتن بخشی از آب بدنشان را احساس نمی‌کنند.

اگر چه انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود سلامت و افزایش توانمندی‌های جسمانی بدن شما داشته باشد اما اگر بلافاصله پس از انجام فعالیت‌های بدنی، آب از دست رفته بدن را جبران نکنید به ناچار باید با پیامدهای ناشی از آن مانند سردرد و خستگی شدید هم دست و پنجه نرم کنید

علاوه بر این باید توجه داشت که با افزایش ارتفاع میزان تبخیر نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. به همین علت اسکی بازها که در شیب‌های تند از ارتفاعات به طرف کوهپایه کوه‌های برفی در حرکت هستند نیز متوجه از دست دادن آب بدن خود نخواهند شد.

اما از دست دادن آب بدن در نتیجه انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند با پیامدهای نامطلوبی همراه باشد. چرا که اغلب شما متوجه این موضوع نخواهید شد.

وقتی می‌دوید یا اجسام سنگین را جابه‌جایی می‌کنید، تعریق شبیه به یک یادآوری کننده روان‌شناختی عمل کرده و در نتیجه شما متوجه خواهید شد که باید آب بنوشید؛ اما پس از این‌ که بعد از مدتی شنا کردن از استخر بیرون می‌آیید بندرت ممکن است به این فکر بیفتید که تشنه هستید و باید آب از دست رفته بدن را جبران کنید. اما اگر کمبود آب بدن جبران نشود فرد دچار سردردهای شدیدی خواهد شد.

بنابراین اگر چه انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود سلامت و افزایش توانمندی‌های جسمانی بدن شما داشته باشد اما اگر بلافاصله پس از انجام فعالیت‌های بدنی، آب از دست رفته بدن را جبران نکنید به ناچار باید با پیامدهای ناشی از آن مانند سردرد و خستگی شدید هم دست و پنجه نرم کنید.

پس اگر می‌خواهید در روزهای گرم تابستان، با سردرد ناشی از کمبود آب بدن مواجه نشوید بهتر است آب کافی بنوشید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم - زهرا هداوند

مطالب مرتبط:

چگونه روزی 8 لیوان آب بنوشیم؟

آب نه لاغر می‌کند و نه چاق!

تا می‌توانید آب بنوشید

چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می‌کند؟

20 نکته درباره آب

سوالاتی درباره نوشیدن آب

چرا باید هشت لیوان آب در طول روز نوشید؟

نقش آب در بدن

کم آبی؛ خطری در تابستان

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نکنید

مرگ با مصرف زیاد آب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.