تبیان، دستیار زندگی
تا به حال توصیه می‌شد که برای حفظ سلامتی بدن باید تا جایی که می‌شود آب نوشید. اما بر اساس پژوهش‌های جدید، آشامیدن بیش از حد آب می‌تواند به اندازه کم نوشیدن آن مضر باشد و حتی در برخی موارد پی‌آمدهای مرگباری به بار آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشیدن آب زیاد می‌تواند برای سلامتی مضر باشد


تا به حال توصیه می‌شد که برای حفظ سلامتی بدن باید تا جایی که می‌شود آب نوشید. اما بر اساس پژوهش‌های جدید، آشامیدن بیش از حد آب می‌تواند به اندازه کم نوشیدن آن مضر باشد و حتی در برخی موارد پی‌آمدهای مرگباری به بار آورد.

آب زیاد

حتماً شما نیز شنیده‌اید که متخصصان توصیه می‌کنند روزانه حداقل یک لیتر آب بنوشید. اما نتایج یک پژوهش انگلیسی که اخیراً در نشریه British Medical Journal به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه حداقل یک لیتر آب ممکن است برخلاف آن چه که تصور می‌شود به سلامتی انسان آسیب برساند.

اغلب به ما سفارش شده است که برای پیشگیری از مشکلات کلیوی و یا کنترل وزن‌مان آب زیادی بنوشیم. اما اخیراً محققان بریتانیایی در خصوص این دستورالعمل‌ها هشدار داده‌اند.

دکتر ماگارت مک کارتنی یکی از محققان این پژوهش گفته است که نوشیدن زیاد آب در نهایت برای بدن خطرناک خواهد بود. به گفته‌ی این محقق نه تنها نوشیدن آب کمکی به کاهش وزن نخواهد کرد بلکه امکان دارد نتایج آن کاملاً برعکس شود. وی همچنین تاکید می‌کند مواد شیمیایی که برای ضدعفونی کردن آب‌های داخل بطری استفاده می‌شود برای سلامتی مضر است. علاوه بر این نوشیدن بیش از حد آب جلوی اشتها را نمی‌گیرد و می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

پروفسور استنلی گولدفارب، متخصص متابولیسم از دانشگاه پنسیلوانی ایالات متحده‌ی آمریکا نیز در مقاله‌ی خود می‌افزاید: «اگر نوشیدن آب زیاد باعث شود که بچه‌ها سراغ نوشیدنی‌های گازدار نروند اشکالی ندارد اما هیچ مدرک قابل قبولی وجود ندارد که ثابت کند نوشیدن آب قبل از غذا اشتها را کاهش می‌دهد.».

ماگاریت مک کارتنی معتقد است که نوشیدن زیاد آب ممکن است به بیماری نادر اما کشنده‌ای به نام هیپوناترمی منجر شود که در این صورت میزان نمک در بدن کاهش می‌یابد و این شرایط به ایجاد تورم در مغز منجر می‌شود.

نوشیدن زیاد آب؛ مفید یا مضر؟

افرادی که به سلامتی خود توجه می‌کنند، سعی دارند در طول روز تا جایی که می‌توانند آب بنوشند، زیرا نظریه «نوشیدن آب، هر چه بیشتر بهتر» تا حد زیادی در اذهان عمومی تثبیت شده است. اما پزشکان و متخصصین تغذیه به تازگی با بدبینی بیشتری به این نظریه نگاه می‌کنند. به عقیده‌ی آن‌ها، تأکید بسیاری از مجلات سلامتی به نوشیدن آب بین 2 تا 3 لیتر در روز اشتباه است.

نتایج پژوهش‌های جدید نیز نشان می‌دهد که نه تنها تبعیت از شعار «آب هر چه بیشتر، زندگی سالم‌تر» اشتباه است، بلکه هشدار می‌دهد که نوشیدن آب در حجم زیاد می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی برای بدن شود. سازمان تغذیه آلمان در بن برای بزرگ‌سالان، روزانه نوشیدن تقریباً یک و نیم لیتر آب را توصیه می‌کند.

عواقب خطرناک زیاده‌روی در نوشیدن آب

بدن بخشی بزرگی از آب مورد نیازش را از طریق نوشیدنی‌ها و غذاهای مختلف به دست می‌آورد، از جمله میوه و سبزیجات و همین‌طور غذاهای رقیق مانند سوپ.

باقی آب مورد نیاز بدن از طریق واکنش‌های درون بدن تأمین می‌شود، به این صورت که مواد غذایی در بدن هنگام ترکیب با اکسیژن مقداری آب تولید می‌کنند. این آب تولید شده آب متابولیک نام دارد.

اکسایش مواد غذایی فرایند بسیار حساسی در بدن است و در صورت زیاده‌روی در نوشیدن آب می‌تواند حتی منجر به مرگ شود. این خطر بیشتر از همه برای دوندگان و ورزشکاران رشته‌های استقامتی وجود دارد. نوشیدن بیش از حد آب برای آن‌ها به اندازه کم نوشیدن خطرناک است. زیرا آب زیاد از حد می‌تواند تعادل نمک در بدن را برهم زند.

نوشیدن زیاد آب ممکن است به بیماری نادر اما کشنده‌ای به نام هیپوناترمی

منجر شود که در این صورت میزان نمک در بدن کاهش می‌یابد و این شرایط

به ایجاد تورم در مغز منجر می‌شود

به گزارش دویچه‌وله، دانشمندان آمریکایی در جریان پژوهشی متوجه شده‌اند که رسیدن حجم زیاد آب به بدن می‌تواند باعث «هیپوناترمی» شود. هیپوناترمی کاهش سطح یون سدیم در خون است. تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات و در نهایت تشنج و کما از پی‌آمدهای هیپوناترمی هستند.

این دانشمندان سه سال پیش پانصد دونده ماراتن را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها نتایج پژوهش خود را در مجله‌ای به نام New England Journal of Medicine منتشر کردند.

دانشمندان میزان سدیم موجود در بدن ورزشکاران داوطلب در جریان این پژوهش را پس از دویدن اندازه گرفتند. آن‌ها همچنین به مقایسه وزن دوندگان قبل و بعد از فعالیت بدنی پرداختند.

هر قدر که این داوطلبان در حین دویدن آب بیشتر می‌نوشیدند، میزان سدیم خون‌شان بیشتر کاهش می‌یافت. برای جلوگیری از اختلال در تعادل نمک موجود در خون توصیه می‌شود که ورزشکاران قبل و بعد از فعالیت بدنی خود را وزن کنند. اگر وزن‌شان بعد از ورزش بیشتر از قبل باشد، نشان می‌دهد که آن‌ها هنگام فعالیت بدنی بیش از اندازه آب نوشیده‌اند.

فرآوری: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

Maxisciences

همشهری

مطالب مرتبط:

چگونه روزی 8 لیوان آب بنوشیم؟

آب نه لاغر می‌کند و نه چاق!

تا می‌توانید آب بنوشید

چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می‌کند؟

20 نکته درباره آب

سوالاتی درباره نوشیدن آب

چرا باید هشت لیوان آب در طول روز نوشید؟

نقش آب در بدن

کم آبی؛ خطری در تابستان

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نکنید

مرگ با مصرف زیاد آب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.