تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران نوجوان راهنمایی هدایت میزان، علاوه بر شرکت در بخش مسابقات این دوره از جشنواره، به ارائه دستاوردهای پژوهشی خود در غرفه این مدرسه پرداختند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی هدایت میزان

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی هدایت میزان

پژوهشگران نوجوان راهنمایی هدایت میزان، علاوه بر شرکت در بخش مسابقات این دوره از جشنواره، به ارائه دستاوردهای پژوهشی خود در غرفه این مدرسه پرداختند.

آقایان سینا باقری، محمد حسین مقصودی، امیر علی احمدی و محمدرضا امیرحسینی به راهنمایی جناب آقای عباس حق وردی در مسابقه «ساخت حباب‌های غول پیکر» شرکت کردند. در بخشی از پژوهش ارائه شده توسط این دانش آموزان آمده است :

«حباب چیست؟ حباب غشایی از مایع است که مقداری از هوا را در خود به دام انداخته و دوست دارد به شکل کروی در آید.

چگونه حباب درست کنیم؟ غشایی از مایعی که کشش سطحی آن زیاد است درون حلقه‌ای درست کنیم و کاری کنیم که غشاء باز شود و هوا در آن به دام افتد.

چگونه حباب غول آسا درست کنیم؟ برای تولید حباب غول آسا به حلقه‌ای بزرگ نیاز داریم و باید مایعی با کشش سطحی زیاد تهیه کنیم و بعد در ظرفی مناسب با حلقه مایع را ریخته و با مایع غشایی درون حلقه به وجود آوریم و هوا را درون غشاء به دام اندازیم.»

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی هدایت میزان

در بخش مسابقات «کوره خورشیدی» آقایان علیرضا علیزاده، علیرضا محمودی نژاد، محمد علی حقیقی و علی رسایی به راهنمایی جناب آقای محمد حسین یعقوبی، موفق شدند رتبه اول را کسب نمایند. به گفته این دانش آموزان :

«برای ساخت این کوره زحمات بسیار زیادی کشیده شد، از قبیل ماندن در مدرسه و …. در ساخت کوره‌های دیگر که توسط همه دانش آموزان پایه دوم انجام گرفت، کوره‌های دیگری نیز بودند که از لحاظ سلیقه به کار بردن، زیباتر بودن کوره، کارهایی که جزء طرح‌های جدیدتر بود و … از ما بهتر بودند، ولی به خاطر مشکلاتی از کار آنها و حرارت تولید کردن بیشتر کوره ما و … کوره ما به مناسبت برترین کوره به جشنواره تبیان ارسال گردید.»

همچنین آقایان فرید رحمانی، محمدرضا بی غم، محسن اصغری نیا و علی ملا جعفری به راهنمایی جناب آقای حمید ملایی در مسابقات گلایدر شرکت کردند. در پژوهش ارائه شده این دانش آموزان آمده است که:

«گلایدر (بادپر)، هواپیمای بی می‌تور، هواگردی است که بدون استفاده از انرژی موتور به پرواز در می‌آید، در واقع چون این پرنده فاقد نیروی پیشران موتور می‌باشد، از مولفه وزن خود برای غلبه بر اصطکاک کمک می‌گیرد. بال‌های این هواگرد بلندتر و باریک‌تر از هواپیمای معمولی است.

در سال 1853 نخستین گلایدر با یک سرنشین به پرواز در آمد و تنها توانست طول یک دره را پرواز کند. گلایدرهای امروزی می‌تواند بسیار بیشتر از این مسافت پرواز کنند. در سال 1986 یک هواپیمای بی‌موتور توانست بر فراز کالیفرنیا تا ارتفاع 11500 متری از سطح زمین اوج بگیرد.»

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی هدایت میزان

آقایان علیرضا فدایی، صادق احمدی، امیرحسین نادری و علی خدمتی شرق دیگر پژوهشگران این مدرسه بودند که با راهنمایی جناب آقای رحمت اله کاویانی در بخش مسابقات «بالون‌های هوای گرم» شرکت کردند. به گفته این دانش آموزان :

«پروژه بالن جز یکی از پروژه‌هایی است که در نگاه اول آسان به نظر می‌رسد ولی در اصل کار سختی است و برای به هوا فرستادن آن باید زحمت زیاد و خلاقیت خوبی به خرج دهیم. بالون ما هم در عین سادگی زحمت زیادی برای پیدا کردن روش مناسب که با آن بتوان بالون سبکی که هوا برود برد، ولی با این همه بالاخره با هر زحمتی که بود ساخته شد.»

در بخش مسابقات «موشک آبی» آقایان کامیاب میرکاظمی، محمد علی شکرچی، محمد خنجری و ایمان فرید نیا، توانستند رتبه سوم این دوره از مسابقات را کسب نمایند.

شایان ذکر است که تمامی پروژه‌های ارائه شده توسط این دانش آموزان از عناوینی بوده که در سایت تبیان به پژوهشگران علاقه‌مند آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر کدام از آنها به بخش‌های مربوطه که در زیر مشخص شده است، مراجعه نمائید.

ساخت حباب‌های غول پیکر

کوره خورشیدی

گلایدر

بالون

شما می توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمائید.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی