تبیان، دستیار زندگی
سوپ رشته، کوکوی کدو و باقلا پلو با گوشت، غذاهای پیشنهادی امروز ما برای افطار، شام و سحری شما هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد نوزدهم)


سوپ رشته، کوکوی کدو و باقلا پلو با گوشت، غذاهای پیشنهادی امروز ما برای افطار، شام و سحری شما هستند.

پیشنهاد اول                                              پیشنهاد دوم                                           پیشنهاد سوم

                               پیشنهاد چهارم                                        پیشنهاد پنجم                                      پیشنهاد ششم

پیشنهاد هفتم                                       پیشنهاد هشتم                                          پیشنهاد نهم

                              پیشنهاد دهم                                        پیشنهاد یازدهم                                  پیشنهاد دوازدهم

پیشنهاد سیزدهم                                پیشنهاد چهاردهم                                      پیشنهاد پانزدهم

                      پیشنهاد شانزدهم                                       پیشنهاد هفدهم                                   پیشنهاد هجدهم

سوپ رشته

افطار:

چای یا آب جوش با 1 عدد خرما + یک کاسه (به اندازه‌ی نصف لیوان) سوپ رشته

توضیحات:

1- سوپ رشته را این گونه آماده نمایید: ابتدا کمی مرغ را با لپه و پیاز خرد شده و زردچوبه بگذارید بپزد. وقتی نیم پز شدند، کمی برنج که بهتر است هم اندازه‌ی لپه‌ی سوپ باشد را هم اضافه نمایید. وقتی خوب لعاب انداخت، سبزی سوپ که مخلوطی از جعفری و گشنیز می‌باشد را نیز اضافه کرده و مقداری گوجه فرنگی در آن رنده نمایید و نمک آن را اندازه کنید. بعد از حدود 15 دقیقه، رشته‌ی سوپ را هم درون آن بریزید و وقتی خوب جا افتاد زیر شعله را خاموش کرده و هنگام کشیدن روی آن چند قطره آب‌لیموی تازه بریزید.

2- شروع افطار با سوپ‌ها و یا هر غذای سبک آبکی به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. در واقع چون از سحر تا افطار هیچ غذایی وارد دستگاه گوارش نشده است تحمل غذاهای چرب و سنگین برای آن دشوار خواهد بود.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً ساعت 21

شام:

3 کف دست نان ترجیحاً سنگک + 3 عدد کوکوی کدو + یک کاسه ماست کم چرب (به اندازه‌ی نصف لیوان)

کوکوی کدو

توضیحات:

1- برای تهیه‌ی کوکوی کدو اینجا را کلیک کنید. این غذا بسیار لذیذ است و برای کسانی که طعم کدو را در خورش نمی‌پسندند بسیار مناسب است.

2- اغلب ما عادت کرده‌ایم که همیشه چند مدل کوکوی ثابت را تهیه کنیم؛ در حالی که با اغلب سبزی‌ها چه برگ دار و چه نشاسته‌ای می‌توان کوکوهای خوشمزه‌ای را تهیه کرد. خوبی این غذاها چند چیز است؛ اول این که تنوع غذایی و به دنبال آن مواد مغذی دریافتی در طول روز را بالا می‌بریم. دوم این که معمولاً کودکان خیلی تمایل به خورش‌ها و ... ندارند اما کوکوها را با کمی تزئین با سس قرمز و ... خیلی راحت‌تر دستشان می‌گیرند و می‌خورند و بدین ترتیب می‌توان غذاهای سالمی را در اختیارشان گذاشت. سوم این که این غذاها معمولاً خیلی سریع آماده می‌شوند و شما مجبور نیستید به دلیل کمی وقت به سراغ فست‌فودها بروید!

اسموتی هندوانه

قبل خواب:

یک لیوان اسموتی هندوانه

توضیحات:

برای تهیه‌ی 2 لیوان از این نوشیدنی کافی است که نصف لیوان ماست را با حدود یک و نیم لیوان هندوانه و یک قاشق مرباخوری عسل و کمی نعناع تازه درون مخلوط کن بریزید. وقتی خوب مخلوط شد، نوش جان نمایید.

سحری:

یک فنجان آب جوش یا چای کم رنگ با 1 عدد خرما + باقلا پلو با گوشت (حدود 10 قاشق غذاخوری سر صاف باقلا پلوی کم روغن + حدود 3 قاشق گوشت ریش ریش شده‌ی بدون چربی) + حدود یک لیوان و نیم سالاد کاهو و گوجه فرنگی و خیار تهیه شده با آب‌لیمو و 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون.

باقلاپلو با گوشت

توضیحات:

1- برای تهیه‌ی باقلا پلو با گوشت، این‌گونه عمل کنید. قبل از توضیح درباره‌ی طرز تهیه باید متذکر شوم که این پلو را هم به صورت کته بپزید تا ویتامین‌های محلول در آب آن مخصوصاً ویتامین‌های گروه ب، کمتر هدر رود. ابتدا باقلا را بگذارید با کمی آب و نمک بپزد، باید مراقب باشید که له نشود. سپس برنجی را که از قبل با کمی نمک خیس کرده‌اید درون آن بریزید و درون آن روغن هم اضافه نمایید. وقتی آب آن کشیده شد، برنج را دم کنید. اگر با خوردن باقلا، نفخ می‌کنید، آب حاصل از پخت آن را دور بریزید. گوشت را هم با کمی زردچوبه و پیاز و فلفل دلمه‌ای و سیر بگذارید خوب بپزد و حدود 15 دقیقه قبل از خاموش کردن شعله نمک آن را اندازه کرده و کمی زعفران به آن بیفزایید. موقع کشیدن باقلا پلو روی آن را با گوشت و زعفران تزئین نمایید.

2- سالاد ذکر شده در برنامه‌ی غذایی‌تان را حتماً مصرف نمایید چرا که ممکن است باقلا پلو موجب تشنگی‌تان شود.

چند نکته:

1- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده است که بیشتر افراد در محدوده‌ی مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارند و نه کمبود وزن) را در بر بگیرد.

2- در صورتی که مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشد، این برنامه‌ی غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.

3- جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های خوبی هستند.

4- بعد از افطار و شام حتماً حدود 20 تا 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید؛ این میزان فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و همچنین حفظ نشاط و سلامتی‌تان کمک خواهد کرد.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق‌ها در ماه رمضان

تأثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتماً سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.