تبیان، دستیار زندگی
جوامع مدرن در نیمه‌ی دوم قرن بیستم در میان خود، شاهد ظهور گروه‌ها و فرقه‌های دینی جدید بوده‌اند. این قبیل فرقه‌های دینی جدید، گاه برآمده و وابسته به ادیان بزرگ و کلاسیک یا سنتی‌اند و گاه نیز یکسره مستقل بوده و جدید می‌نمایانند ؛ گاه چون ادیان کلاسیک ، ساز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرایط عضویت در گروه‌ شیطان پرستی


جوامع مدرن در نیمه‌ی دوم قرن بیستم در میان خود، شاهد ظهور گروه‌ها و فرقه‌های دینی جدید بوده‌اند. این قبیل فرقه‌های دینی جدید، گاه برآمده و وابسته به ادیان بزرگ و کلاسیک یا سنتی‌اند و گاه نیز یکسره مستقل بوده و جدید می‌نمایانند ؛ گاه چون ادیان کلاسیک ، سازمان یافته‌اند و گاه چنین نیستند .


فرقه-

شیطان پرستی یک حرکت شبه فلسفی است . پیروان این فرقه به جای اطاعت از قوانین خدایی یا قوانین طبیعی و اخلاقی عموماً بر پیشرفت فیزیکی خود با راهنمایی‌های موجودی مافوق و یا قوانینی فرستاده شده تمرکز دارند. به همین دلیل بسیاری از شیطان پرستان معاصر از باورها و گرایش‌های ادیان گذشته اجتناب می‌کنند و بیشتر گرایش‌های خودپرستانه دارند. به گونه‌ای که خود را در مرکز هستی و قوانین طبیعی می‌بینند و بیشتر شبیه به مكاتبی چون ماده گرایی و یا خود محوری و جادو محوری هستند.

برخی از فرقه‌های دینی جدید یا ادیان جایگزین، آشکارا خطرناکند. آن‌ها به خشونت یا فعالیت ضد اجتماعی یا به قرار گرفتن اعضای خود در [معرض] خطر فیزیکی دامن می‌زنند. تعدادی اندک، اعضا را با خود کشی دست جمعی به کام مرگ فرستادند یا از خشونت، یا قتل علیه آدم‌هایی بیرون از فرقه، حمایت کردند. جامعه شناسان تذکرمی دهند که گرچه فرقه‌های خشونت گرا توجه رسانه‌ها را زیاد جلب می‌کنند [ولی آن‌ها] تنها اقلیت کوچکی از ادیان جایگزین را شامل می‌شوند.

فرقه‌های خطرناک تمایل دارند که ویژگی‌های معینی را سهم خود نمایند. این گروه‌ها ،نوعاً ، دارای رهبری  فوق‌العاده اقتدارگرا هستند که در پی کنترل همه‌ی جوانب زندگی اعضا بوده و اجازه‌ی هیچ‌گونه چون و چرایی را در باره ی تصمیمات به آن‌ها نمی‌دهد. این‌گونه رهبران ممکن است که خود را مافوق قانون بنشانند و از الزاماتی  که دیگر اعضای گروه به آن‌ها ملتزم می‌شوند، مستثنا کنند.آن‌ها اغلب سناریوی روز رستاخیز را تبلیغ می‌کنند که این امر آزار و اذیت از سوی نیروهای بیرون از فرقه را[برایشان ] مسلم می‌کند و به طبع آن نیاز به آمادگی برای یک نبرد قریب‌الوقوع و سرنوشت ساز، نبردی نهایی بین خیر و شر[ را ایجاد می‌کند ].  آن‌ها ممکن است که جهت آمادگی ،سلاح‌های آتشین زیادی جمع آوری کنند. متناوباً ، رهبران فرقه، شاید افراد را برای خودکشی آماده کنند ، کاری که بنا به عقیده‌ی گروه ، آن‌ها را به جایگاه سعادت جاودانه منتقل می‌کند..

شیطان پرستان استفاده از مواد مخدر روان‌گردان و آزادی بی بند و باری جنسی را جزو مراسم هفتگی خود قرار داده و با توجه به اینکه شیطان را مظهر مقاومت در برابر آدم قلمداد می‌کنند مخالف هر صفت انسانی بوده و اخلاق و امور اخلاقی را بر خلاف باورهای خود می‌دانند

 آینده‌ی فرقه‌های دینی جدید :

جامعه شناسان انتظار دارند که ادیان جایگزین در غرب و در فضای آزادی فردی که بر فرهنگ غربی مسلط است به رشد خود ادامه دهند. ضدیت با ادیان جایگزین، معمولاً  در آمریکای شمالی فروکش کرده است. جنبش عصر جدید، تساهل نسبت به تجربه‌های معنوی مختلف را افزایش داده و موضع مردم را نسبت به دین تغییر داده است. اما ضدیت با ادیان جایگزین در دیگر کشورها ،به ویژه اروپای غربی شدید تر رشد داشته است .

در ایران نیز شیطان پرستان اکنون در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان رخنه کرده و به اجرای برنامه‌ها از جمله کنسرت در دانشگاه می‌پردازند. شیطان پرستان، شیطان را به عنوان قدرت غالب در جهان می‌دانند و اگر کسی می‌خواهد در جهان خوب زندگی کند باید با شیطان باشد به طوری که معتقدند راه خدا از طریق ارتباط با شیطان می‌گذرد! اما نکته جالب توجه در این میان اینست که آن‌ها از طریق تهیه فیلم و موسیقی، شیطان پرستی را ترویج می‌دهند و اکنون این موسیقی در میان تعدادی از جوانان دست به دست می‌شود. ستاره پنج پر، دو مثلث معکوس روی هم (ستاره داود)، صلیب معکوس ( ضد مسیحیت) و نشانه آمون خدای مصریان را ازجمله نمادهای پیروان شیطان پرستی است.

شیطان پرستی

باید برای مقابله با این فرقه‌ها، موج فرهنگی در کشور ایجاد شود تا ماهیت این فرقه‌های انحرافی هر چه بیشتر به جامعه شناسایی شود. یکی از شرایط عضویت و پذیرش از سوی گروه‌های نوظهور شیطان پرستی، مصرف مواد تخدیری بسیار قوی از جمله کوکائین، حشیش و قرص‌های اکس است. دلیل استفاده این گروه‌ها از این مواد ورود به حالت خلسه برای انجام مراسم‌های ویژه آنان است. شیطان پرستی پدیده جدیدی در ایران نیست، چنانکه پیش از این نیز در برخی شهرستان‌های کشور از جمله در یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه، فرقه‌های شیطان پرستی رسماً اعلام موجودیت و فعالیت کرده بودند.

یک آسیب شناس اجتماعی در مورد راه‌های جلوگیری از فعالیت گروه‌های شیطان پرستی گفت: آگاهی رسانی به نسل جوان و آموزش آن‌ها درباره سرانجام شوم این حرکت ضد فرهنگی از طریق رسانه‌ها می‌تواند از گسترش حرکت آن‌ها جلوگیری کرده و در صورت تداوم آن‌ها را ریشه کن کند. این متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی با بیان این مطلب گفت: با توجه به گسترش روزافزون فعالیت‌های گروه‌های شیطان پرست در منطقه کشورهای اسلامی به ویژه ایران خطر این گروه‌ها از نظر فرهنگی و اخلاقی به مرحله بحران رسیده است.

از نظر تاریخی گروه‌های شیطان پرست دارای سابقه‌ای طولانی در منطقه هستند و سابقه آن در کشورمان به ویژه در مناطق شمال غرب ایران به حدود 400 سال پیش باز می‌گردد. چندی پیش یک گروه تحقیقاتی نسبت به گسترش شیطان‌پرستی در جامعه هشدار و خبر داده بود که اکنون بیش از 70 فرقه شیطان‌پرستی در کشور فعال هستند.

شیطان پرستان، شیطان را به عنوان قدرت غالب در جهان می‌دانند و اگر کسی می‌خواهد در جهان خوب زندگی کند باید با شیطان باشد به طوری که معتقدند راه خدا از طریق ارتباط با شیطان می‌گذرد!

بر اساس نتایج این تحقیق موقعیت جغرافیایی فعالیت این جریان مخرب و ویرانگر اخلاقی برخی ازشهرهای نقاط مرکزی و جنوب غربی ایران است و خشونت، خون‌خواری و آدم زدایی از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود به گونه‌ای که برخی از جوانان هوادار این جریان‌ها با آسیب رساندن به خود و دیگران درصدد ارتقای جایگاه خویش در گروه هستند.

گروهی نیز از روی کنجکاوی و یا به خاطر مسائل ضد اخلاقی و بی بند و باری جنسی به سوی آن‌ها کشیده می‌شوند. شیطان پرستان استفاده از مواد مخدر روان‌گردان و آزادی بی بند و باری جنسی را جزو مراسم هفتگی خود قرار داده و با توجه به اینکه شیطان را مظهر مقاومت در برابر آدم قلمداد می‌کنند مخالف هر صفت انسانی بوده و اخلاق و امور اخلاقی را بر خلاف باورهای خود می‌دانند. آگاهی رسانی به نسل جوان و آموزش آن‌ها درباره سرانجام شوم این حرکت ضد فرهنگی از طریق رسانه‌ها به ویژه تلویزیون و مقابله قانونی با مبلغان و سرگروه‌های این تفکر شیطانی در کوتاه مدت می‌تواند از گسترش حرکت آن‌ها جلوگیری کرده و در صورت تداوم آن‌ها را ریشه کن کنند.

فرآوری: تعالی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: سایت ادیان نیوز/  سایت ضالین