گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است
توبه کردن آسان نیست و حتی از ترک گناه هم سختتر است. ولی بدانیم که باید به سوی خداوند برگردیم و توبه کنیم اما توبه را که حقیقتاً بین ما و گناه فاصله بیندازد و ما را به سوی پروردگار خوش رجعت دهد .
ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و به فرموده اهل بیت علیهم السّلام بهار آن است. اگرچه تلاوت آیات قرآن و حتی نگاه کردن به صفحات قرآن کریم نیز دارای اجر و پاداش الهی است؛ اما تدبّر در آیات قرآن دستور اکید خود قرآن و سفارش جدی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمه اطهار علیهم السّلام است، تا جایی که فرمودهاند در تلاوت قرآنی که همراه با تدبر نباشد، خیری نیست.
توبه؛ بازگشت به سوی خداوند
آیه 90 سوره «هود» میفرماید: «وَاسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُودٌ»؛ از پروردگار خود آمرزش بطلبید و به سوی او باز گردید که پروردگارم مهربان و دوستدار (بندگان توبه کار) است.
با نگاهی به آیات قبل و بعد این آیه شریفه متوجه میشویم که این آیه نقل قول حضرت شعیب است که قوم خود را به آمرزش و توبه دعوت میکند. مسلم است که این دعوت خاص قوم این پیامبر رسمی نیست و تمام انبیاء امت خود را به بازگشت به سوی خداوند دعوت کردهاند.
«توبه» در لغت به معنای «بازگشت و رجوع» است. برخی علما سخت از آن به «الرجوع من الذنب» یاد کردهاند یعنی توبه بازگشت از گناه است.(1) برخی نیز از «توبه» به بازگشت به سوی خدا« تعبیر کردهاند.(2)
توبه به سوی خداوند
اگر توبه را به معنای «رجوع به خدا» بدانیم باید گفت توبه همیشگی و دائمی است و انسان باید همواره در حال توبه به سوی خداوند باشد.
اما توبه در مرحله پایینتر به معنای «بازگشت از گناه» است که البته منافاتی با معنای قبلی ندارد زیرا توبه کننده در حقیقت از گناه و عصیان خویش به سوی حضرت حق رجوع میکند. ولی باید بدانیم توبه شرایطی دارد که مهمترین آن «پشیمانی از گناه است.» مرحوم شهید استاد مطهری در این باره مینویسد: «برخی میان صیغه توبه و خود توبه اشتباه میکنند. توبه یعنی پشیمانی شدید از گناه، تصمیم اکید بر تکرار نکردن گناه و بازگشت به سوی حقیقت. این، یک لفظ بیانگر دارد که میگوییم: «استغفرا..... ربی و اتوب الیه» ولی خود این که توبه نیست...»(5)
توبه دو سو دارد؛ یک سو بنده گنهکار است که از گناه خویش به سوی حضرت حق توبه و رجوع مینماید و طرف دیگر خداوند است که با نظر رحمتش به سوی بنده رجوع کرده و او را میپذیرد. لذاست که قرآن کریم خداوند را «نواب» به معنای بسیار توبه پذیر معرفی میکند. در حدیثی قدسی آمده است که حضرت حق - جل و علا - خطاب به داوود پیامبر(ع) فرمود: «یا داوود تشر المذنبین ابن اقبل التوبه.»(6) یعنی ای داود گنهکاران را بشارت بده که من توبه را قبول کرده و میپذیرم.
باید بدانیم که اگر توبه درست و با شرایط کامل انجام شود و واقعاً توبه کار، هیجان و نادم باشد و قصه بر ترک همیشگی گناه خویش کرده باشد، پس از توبه مانند کسی است که گناهی مرتکب نشده است. روایت مشهوری است که: «اتائب من اذنب فمن لاذنب که: توبه کننده از گناه مانند کسی است که گناهی مرتکب نشده است.»(7) قرآن کریم هم در آیه 70 سوره فرقان صراحتاً اعلام میکند که اگر کسی توبه کند و ایمان آورد و عمل نیکو انجام دهد، حضرت حق تمام گناهانش را به حسنات تبدیل میکند! اما همه اینها در صورتی که «توبه» حقیقی باشد و شرایطش رعایت شده باشد که قطعاً کار سختی است و با گفتن چند ذکر و خواندن چند صفحه دعا و حتی ریختن چند قطره اشک، حاصل نمیشود. باید باور کنیم که توبه کردن کار آسانی نیست و ترک همیشگی گناه و رجوع همیشگی از گناه به سوی خدا، کار آسانی نیست. تا جایی که در روایات فرمودهاند: «ترک الخطئیة اسیر من طلب التوبه: ترک گناه آسانتر از توبه کردن است.»(8)
این روایت نشان میدهد توبه کردن آسان نیست و حتی از ترک گناه هم سختتر است. ولی بدانیم که باید به سوی خداوند برگردیم و توبه کنیم اما توبه را که حقیقتاً بین ما و گناه فاصله بیندازد و ما را به سوی پروردگار خوش رجعت دهد.
پینوشتها:
1- لسان العرب ، ج 1 ، ص 233
2- مجمع البحرین، ج 2، ص 14
3- ترجمه مجمعالبیان، ج 17، ص 129
4- سوره مبارکه هود ، آیه 75
5- مجموعه آثار شهید مطهری، ج 13، ص 362
6- الکافی، ج 2، ص 314
7- الکافی ، ج 2، ص 435 ،یا همان، ص 435
8- الکافی، ج 2، ص 451 ، یا همان، ص451
بخش قرآن تبیان
منبع :خبرآنلاین :حسین محمدیفام