تبیان، دستیار زندگی
در سفر و گردش، به هر شهر ایران كه بروی، اگر اهلش باشی و پاهایت یاری كنند، می توانی از ارتفاعی بالا بروی؛ لاله زاری را ببینی یا دشتی پر شقایق و حتی دریاچه ای آرمیده بر قله كوه. چرا كه كوه های ایران هر كدام اقلیم خاص خود و طبیعت متفاوت خویش را دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبلان بلند؛ سهند زیبا
سبلان بلند؛ سهند زیبا


در سفر و گردش، به هر شهر ایران كه بروی، اگر اهلش باشی و پاهایت یاری كنند، می توانی از ارتفاعی بالا بروی؛ لاله زاری را ببینی یا دشتی پر شقایق و حتی دریاچه ای آرمیده بر قله كوه. چرا كه كوه های ایران هر كدام اقلیم خاص خود و طبیعت متفاوت خویش را دارند. این ‌بار به چندین كوه مرتفع و زیبا در استان‌ های اردبیل و آذربایجان‌ های غربی و شرقی می ‌پردازیم.


1ـ‌ سبلان

این كوه مانند دماوند و تفتان آتشفشانی است، ولی از آنجا كه در زمان فوران مواد مذاب از چند نقطه خارج شده ‌اند، كوه به صورت یك مخروط كامل نیست؛ به همین دلیل علاوه بر قله اصلی سبلان به ارتفاع 4811 متر كه به آن سلطان ساوالان می گویند، 2 قله فرعی كسره داغ و هرم داغ به ارتفاع 4400 متر نیز به وجود آمده‌ اند. سبلان در وسط مثلثی فرضی قرار دارد؛ مثلثی كه از اتصال 3 شهر اردبیل در شرق، مشكین ‌شهر در شمال غرب و سراب در جنوب غربی به وجود می ‌آید.

سبلان بلند؛ سهند زیبا

اگر چه ارتفاع بلندترین نقطه این كوه از دماوند كوتاه ‌تر است، ولی مساحت قاعده سبلان چند برابر بیشتر از دماوند بوده و چندین هزار كیلومترمربع را شامل می شود. خوب است بدانیم كه این بزرگی جثه تاثیر زیادی در آب و هوای منطقه شمال شرق ایران دارد.

سرمای شدید اردبیل، سراب و مشكین شهر و جریان دائمی چند رودخانه پر آب از تاثیرات این كوه بزرگ است. یخ دریاچه ‌ای كه در بالای مخروط آتشفشان اصلی سبلان قرار دارد، در ماه ‌های مرداد تا اوایل شهریور ذوب می شود و مرتفع ‌ترین دریاچه آتشفشانی جهان را تشكیل می‌ دهد.

اطراف كوه سبلان، چشمه‌ های آبگرم سرعین، قطور سویی و شاه‌ بیل، جهان گردان را به سوی خود می ‌كشد.

سبلان بلند؛ سهند زیبا

2ـ‌ سهند

كوه زیبای سهند در كنار شهر تبریز قرار دارد؛ اگر چه ارتفاع بلندترین قله این كوه 3707 متر است، ولی تعداد زیادی قله ‌های بالای 3000 متر در این كوهستان در كنار هم قرار گرفته ‌اند؛ به ‌طوری كه مساحتی چندین هزار كیلومتر مربعی، شامل تمام منطقه بین شهرهای مراغه، هشترود، بستان ‌آباد و تبریز را اشغال كرده‌ اند.

سبلان بلند؛ سهند زیبا

وقتی از تهران به تبریز نزدیك می ‌شویم در فاصله 100 كیلومتری این شهر، زیبایی كوه سهند بخصوص در بهار كه پوشیده از برف است، رخ می‌ نماید. روستاهای كوهستانی زیبایی نیز در اطراف این كوه قرار دارند. روستای زیبای لیقوان در شمال و كندوان در شمال شرق این كوه جای خوش كرده‌ اند.

سبلان بلند؛ سهند زیبا

3ـ‌ بزقوش

رشته كوهی طولانی و باریك است كه شامل چند قله بالای 3000 متر بوده و به ‌صورت دیواری جنوب سراب را در بر گرفته و آن را از منطقه نسبتا كم ‌ارتفاع میانه جدا كرده است. وقتی از اردبیل به سوی تبریز حركت می‌ كنیم در نزدیكی سراب این رشته كوه زیبا در جنوب خود‌نمایی می ‌كند و در بیشتر ایام سال پوشیده از برف و دامنه ‌هایش پر از گل است.

سبلان بلند؛ سهند زیبا

به جز این سه ‌كوه، منطقه آذربایجان و اردبیل كوه‌ های دیگری نیز دارد مثل كوه زیبای آق‌داغ (كوه سفید) در جنوب خلخال، كوه كیامكی ‌داغ در شمال و نزدیك رود ارس، كوه ساری داش در غرب ارومیه و در مرز تركیه كه دره معروف بند در ابتدای این كوه مرتفع قرار دارد.

به دلیل همین تنوع در محیط كوه‌ هاست كه كوهنوردی با گردشگری گره خورده و كوهنوردان را گردشگرانی سخت كوش می نامند.

سبلان بلند؛ سهند زیبا

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از روزنامه ایران