تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران راهنمایی گوهرشاد، به راهنمایی سرکار خانم شبنم قویدل در بخش غرفه‌های جشنواره امسال حضور یافتند و نتایج یک سال تحقیق و پژوهش خود را در معرض دید عموم و داوری قرار دادند. «بی‌سیم لیزری» موضوع پروژه خانم‌ها ریحانه سادات وجودی، پارمیدا دلنواز فرد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی گوهرشاد

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی گوهرشاد

پژوهشگران راهنمایی گوهرشاد، به راهنمایی سرکار خانم شبنم قویدل در بخش غرفه‌های جشنواره امسال حضور یافتند و نتایج یک سال تحقیق و پژوهش خود را در معرض دید عموم و داوری قرار دادند.

«بی‌سیم لیزری» موضوع پروژه خانم‌ها ریحانه سادات وجودی، پارمیدا دلنواز فرد، صبا کدخدا زاده و حورا احمدی بود، که نمونه ساخته شده این دستگاه را در این غرفه به بازدیدکنندگان نمایش می‌دادند. در چکیده این پژوهش آمده است که : «فرض کنید می‌خواهید به دوست خود که پنجره اتاقش رو بروی پنجره اتاق شماست پیامی را برسانید. در حالتی که امکان دسترسی به هیچ نوع راه ارتباطی (تلفن، موبایل، تلگراف، نامه و…) ندارید. چه می‌کنید؟ راه‌های مختلفی به ذهن می‌رسد. برای مثال پیام را درشت روی یک مقوا نوشته و به او نشان می‌دهیم. اما امکان دارد به غیر او شخص دیگری هم از پیام آگاه شود یا فاصله آن قدر زیاد باشد که امکان خواندن پیام وجود نداشته باشد.

می‌توانیم از یک چراغ قوه استفاده کنیم و از قبل قراردادی عقد کرده که مثلاً یک بار روشن و خاموش شدن چراغ به معنای بله و دو بار به معنای خیر می‌باشد. اما در این روش محدودیت مکالمه وجود دارد و همچنین وقت گیر می‌باشد. زیرا اگر بخواهیم به دوست‌مان بگوییم که مثلاً فردا چه تکلیفی داریم؟ باید تنها برای کلمه اول چندین بار چراغ را روشن و خاموش کنیم. تا اینجا ما یک پروتکل ارتباطی ساخته‌ایم.

بنابر این : پروتکل قراردادی است که به منظور برقراری ارتباط عقد می‌گردد.

ما سعی کردیم پروتکل راحت‌تر و دقیق‌تری طراحی کرده و از یک نوع مخابرات استفاده کنیم که مشکلات راه‌های پیشین را نداشته باشد. این موضوع، یکی از پروژه‌هایی است که به دانش‌آموزان علاقه‌مند از طریق سایت تبیان آموزش داده می‌شود. برای آشنایی با این پروژه می‌توانید به اینجا مراجعه نمائید. همچنین برای آشنایی بیشتر با دستگاه‌ها ساخته شده توسط این پژوهشگران می‌توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نموده و مشاهده نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی گوهرشاد

«تغذیه و تناسب اندام»، موضوع دیگری بود که توسط خانم‌ها عاطفه محمد پور و ایپک فداکار ارائه شده بود. در مقدمه این تحقیق آمده است :

«فرض کنید که می‌توانستید سال‌های آینده خود را ببینید. فقط تصور کنید خود را در بخش مراقبت‌های ویژه یک بیمارستان روی یک تخت می‌بینید، در حالی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده‌اید، پزشک داخل اتاق شده و به خانواده شما می‌گوید که فقط 60 درصد احتمال دارد که زنده بمانید، واقعاً اگر بدانید می‌توانید با اعمال تغییراتی در شیوه زندگی خود، جلوی بروز این حادثه را بگیرید، آیا چنین می‌کنید؟ در این تحقیق مطالبی جهت ارتقای سلامت‌تان گردآوری شده است.»

این موضوع نیز یکی دیگر از پروژه‌های سایت تبیان است که در اینجا اطلاعات بیشتری درباره آن ارائه شده است.

همچنین این دانش‌آموزان با استفاده از طراحی پرسشنامه‌ای، به ارائه مشاوره تغذیه و سلامت به بازدیدکنندگان از غرفه می‌پرداختند

نتیجه پژوهش این دانش آموزان را نیز می توانید از اینجا دانلود نمائید.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی