تبیان، دستیار زندگی
خانم‌ها عطیه جان نثاری و وجیهه دهقانی با پژوهش درباره «تغذیه و تناسب اندام» به ارائه دستاوردهای خود در این دوره از جشنواره پرداختند. در زیر خلاصه‌ای از بخش‌های مختلف پژوهش این دانش‌آموزان ارائه می‌گردد :....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان لقمان اصفهان

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دبیرستان لقمان اصفهان

خانم‌ها عطیه جان نثاری و وجیهه دهقانی با پژوهش درباره «تغذیه و تناسب اندام» به ارائه دستاوردهای خود در این دوره از جشنواره پرداختند. در زیر خلاصه‌ای از بخش‌های مختلف پژوهش این دانش‌آموزان ارائه می‌گردد :

دستاوردهای دبیرستان لقمان اصفهان

بر اساس مطالعات و بررسی متخصصین امر تغذیه، عموماً بر این باورند که عدم فعالیت، شیوه و فرهنگ غذا خوردن تمام انسان‌های روی کره زمین یکی از عوامل اصلی چاقی‌های مفرط می‌باشد که تغییر در این روش‌ها و خوراکی‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی در سلامتی و اندام مناسب افراد داشته باشد.

دستاوردهای دبیرستان لقمان اصفهان

با پیشرفت فن‌آوری ارتباطات، اکثر مردم به خصوص خانم‌ها با اصول تغذیه آشنایند، همه می‌دانند که تخم مرغ، چربی و نمک، کم بخورند. لبنیات و سبزیجات بیشتری مصرف کنند و …، با این حال نیاز به مطالعه و آشنایی با آخرین تحقیقاتی که انجام می‌شود و برخوردی آگاهانه و علمی با تغذیه، بیش از پیش احساس می‌شود. اکثر مردم و حتی تحصیل کرده‌ها هنوز هم تفاوت مواد معدنی و ویتامین‌ها را نمی‌دانند. حال مسئله‌ای دیگر این است که ما هر چه بیشتر به مطالعه درباره مواد غذایی و برنامه تغذیه می‌پردازیم، بیشتر متوجه نوعی بیماری می‌شویم که نه تنها در کشور ما، بلکه در سراسر کره زمین، پیر و جوان، فقیر و غنی به آن مبتلا می‌شویم. این بیماری چاقی یا اضافه وزن است.

ما باید کنترل زندگی خود را داشته باشیم و هرگاه که اراده کنیم، می‌توانیم زندگی شادی بخش برای خود فراهم کنیم.

دستاوردهای دبیرستان لقمان اصفهان

درست اندیشیدن دارای اهمیت است، همان طور درست خوردن که با گرسنگی نه لاغر خواهیم شد و نه لاغر خواهیم ماند ولی خوردن غذاهای مناسب و مقدار مناسب آنها لاغر می‌شویم و لاغر خواهیم ماند. در روز سه وعده غذا خواهیم خورد، سه وعده درست و واقعی و به طور واقعی سلامتی خود را به دست خواهیم آورد و اضافه وزن خود را از دست می‌دهیم و همزمان با کاهش وزن نه تنها احساس بهتری خواهیم داشت بلکه به فردی با اندامی زیبا و بدنی سالم و بدون چربی‌های اضافی و بیماری‌های مربوط به آن تبدیل خواهیم شد.

تغذیه سالم : استفاده از مواد غذایی سالم باعث جبران بسیاری از نارسایی‌های ارثی و تناسب قد و وزن، تقویت عضلات و اعصاب، سلامت پوست و مو، ناخن، دندان، چشم و اعضای درونی می‌شود، بر رفتار، شخصیت، روحیه، اخلاق، شادابی، اراده و فعالیت فکر هم اثر گذار است.

دستاوردهای دبیرستان لقمان اصفهان

نتیجه‌گیری :

گذشته از مسائل ژنتیکی، می‌توان در یک جمله اعلام کرد که : چاقی و لاغری زائیده دست بشر است. به گونه‌ای که انسان‌ها با استفاده از خوراکی‌های مفید و مورد نیاز بدن می‌توانند اندامی مناسب با استخوان بندی خود داشته باشد.

به عبارتی نه لاغری زیاد و نه چاقی مفرط مورد تائید متخصصان نمی‌باشد و هر فردی بر اساس قد و اندام خود یا همان اسکلت و پیکره اندامی خود باید خوراکی خود را تنظیم نموده و با مداومت در ورزش اندامی مناسب داشته باشد.

یقیناً استفاده مناسب از غلات و بهره‌مندی از میوه‌ها در فصول خود در تناسب اندام ما تاثیرگذار می‌باشد و بالعکس استفاده نامناسب از چربی‌ها و پروتئین‌ها می‌تواند موجب چاقی مفرط گردد.»

دستاوردهای دبیرستان لقمان اصفهان

این موضوع از جمله عناوینی است که در بخش پژوهش‌های سایت تبیان به دانش آموزان علاقه‌مند آموزش داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید به اینجا مراجعه نمائید.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی