تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر همسالان مهمترین عامل تعیین كننده مصرف سیگار در جوانان است، یعنی این كه جوان چه موقع و چگونه برای اولین بار سیگار را امتحان می‌كند با تاثیر همسالان رابطه مستقیم دراد. نوجوانان و جوانان امروزی به طرق م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی فرزندتان سیگار می‌كشد حرف آخر را شما بزنید (1)


تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر همسالان مهمترین عامل تعیین كننده مصرف سیگار در جوانان است، یعنی این كه جوان چه موقع و چگونه برای اولین بار سیگار را امتحان می‌كند با تاثیر همسالان رابطه مستقیم دراد. نوجوانان و جوانان امروزی به طرق مختلف تحت تاثیر فشار اجتماعی قرار می‌گیرند. معمولا وقتی نوجوانان دوستانی دارند و با آنها رابطه صمیمی برقرار می‌كنند، از طرف آنها برای انجام كارهایی به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت فشار قرار می‌گیرند كه البته در مواقعی واقعا تمایل به انجام آن كار ندارند، اما برای این كه دوستی آنها ادامه پیدا كند، سعی می‌كنند به خواست آنها تن در دهند. طی سالهای نوجوانی، افراد دوست دارند استقلال داشته باشند و هویت خود را شناسایی كرده و به دست آورند. در این مواقع بشدت به تایید دوستان و همسالان اهمیت می‌دهند و از این كه از طرف همسالان طرد شوند، وحشت دارند. نوجوانان و جوانان معمولا به مسائلی تن در می‌دهند كه واقعیت ندارد و بهترین كار آن است كه والدین و مشاوران به آنها كمك كنند كه ازتخیل بیرون آمده و دنیای واقعی را درك كنند. والدین باید تجربیات خود را با آنها در میان بگذارند. مطمئن باشید اگر از راه درست وارد شوید، كلام شما موثر واقع می‌شود حتی اگر ظاهر نوجوان شما به مساله اهمیت نشان ندهد. در یك مطالعه مشخص شد اگر دوستان فرزند شما سیگاری باشند، احتمال سیگار كشیدن فرزند شما ? برابر بیشتر از مواقعی است كه دوستان او سیگار نمی‌كشند.

اگر تا حدی با خواست‌های معقول فرزندتان كنار بیایید و تا حد منطقی به او اجازه تصمیم‌گیری‌های هر چند كوچك را بدهید، آن وقت تاثیر شما در مورد مسائل مهم و بزرگی مثل سیگار كشیدن، مطلوب‌تر و قابل پذیرش‌تر خواهد بود.

نقش حیاتی والدین

ظاهرا این طور به نظر می‌رسد كه وقتی فرزندتان رشد كرده و بزرگ می‌شود، چندان با شما همفكر نیست و یا تاثیر شما روی او آن طور كه باید، مشهود نیست؛ اما جالب است بدانید بررسی‌ها نشان داده است که والدین ، هنوز بیشترین و قوی‌ترین تاثیرات را روی تصمیم گیری‌های نوجوانان خود دارند. در نظر داشته باشید شرایط محیطی و همسالان روی انتخاب لباس، مدل مو، موسیقی مورد علاقه و... توسط فرزند شما، تاثیر می‌گذارند. این یك حقیقت است كه باید قبول كنید.

اگر تا حدی با خواست‌های معقول فرزندتان كنار بیایید و تا حد منطقی به او اجازه تصمیم‌گیری‌های هر چند كوچك را بدهید، آن وقت تاثیر شما در مورد مسائل مهم و بزرگی مثل سیگار كشیدن، مطلوب‌تر و قابل پذیرش‌تر خواهد بود. توجه داشته باشید كه تاثیر شما بسیار حقیقی و مهم است و شما در بهترین موقعیت هستید تا به فرزندتان كمك كنید تحت تاثیر عقاید همسالان خود قرار نگیرد. این مساله باید ادامه پیدا كند تا زمانی كه فرزند شما آنقدر رشد عقلی پیدا كرده باشد كه بتواند به طور مستقل فكر كرده و تصمیم بگیرد. پس تاثیر خود را دست كم نگیرید. ما به شما می‌گوییم در این راه به چه نكاتی باید توجه كنید.

زمان خطر مصرف سیگار

شما به عنوان والدین، قبلا دوران نوجوانی و جوانی را گذرانده‌اید و احساسات و هیجانات دوران دبیرستان یا بعد از آن را خوب به یاد دارید. در این دوران افراد گاهی در اوج بلندی و خوشی به سر می‌برند و گاهی فكر می‌كنند حرفهایشان ، طرز راه رفتنشان، لباسهایشان و ... همگی ایراد دارد و مورد انتقاد سایر افراد است. در طی این پستی بلندی‌های دوران نوجوانی، تغییرات خلق و فكر رخ می دهد. نقش هر یك از شما در خانه باید روشن باشد. بایدها و نبایدهای منزل شما (مثل سیگار نكشیدن، رانندگی كردن و یا نكردن و...) باید تعیین شده باشند و همه به آن پایبند باشند. ضمنا توجه داشته باشید نقش شما به حدی باید در خانه جا افتاده باشد كه در مورد مسایل مهمی مثل سیگار، حرف آخر را شما بزنید. فرزند شما باید بداند سرپیچی از قوانین منزل عواقبی دارد و شما هم اصلا نباید در مورد قانون تعیین شده استثنا قائل شده یا از آن سرپیچی كنید. در مقاله بعد ، به ادامه این مبحث می پردازیم.

منبع : همشهری

لینک:

با چند روش ساده می توانید به سلامت جسمی و روحی خود كمك كنید.

چگونه فرزندانمان را از خطر اعتیاد برهانیم ؟

علل آسیب پذیری خانواده

سیگار نكشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.