تبیان، دستیار زندگی

گلابی و خواص مفید آن

تابستان است و میوه‌های خوشمزه و آبدارش. در فصل گرما بهترین توصیه‌ی غذایی که می‌توان به همه پیشنهاد کرد خوردن میوه است و یکی از این میوه‌های خوش طعم و البته مفید که نمی‌توان از کنارش به راحتی گذشت گلابی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلابی

گلابی سرشار از ویتامین‌ها و همچنین آب می‌باشد که تا هست باید از آن بهره برد. در واقع این میوه‌ی خوش طعم حاوی 80 درصد آب است اما بر خلاف تمام نوشیدنی‌های پرکالری، در هر 100 گرم گلابی فقط 50 کالری وجود دارد.

 

ارزش غذایی گلابی

 

هر 165 گرم گلابی با پوست                                             

کالری              96               

پروتئین            0/6گرم           

گلوسید           25/7  گرم         

لیپید               0/2 گرم

فیبر               5/0  گرم    

 هر 133 گرم معادل یک و نیم فنجان کمپوت گلابی

کالری               76  

پروتئین             0/3  گرم

گلوسید            20/1  گرم

لیپید                0/0 گرم

فیبر                 2/1  گرم

 

ترکیبات و خواص گلابی

گلابی سرشار از فیبرهای غذایی است و پوست آن منبع آنتی اکسیدان‌هاست. به همین دلیل این میوه‌ی مفید از ابتلا به برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. در واقع پوست گلابی اجازه نمی‌دهد چربی‌های خون افزایش یابد و در عین حال می‌تواند میزان آنتی اکسیدان‌های خون را افزایش دهد.

بررسی‌های مختلف نشان داده است که خوردن گلابی کامل یعنی با پوست بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند.ترکیبات فنولیکی، فلاوونوئیدها و اسیدهای فنولیک، بیشتر در پوست گلابی وجود دارند تا در گوشت میوه بنابراین توصیه می‌شود گلابی را نیز همانندسیب، با پوست میل کنید

 

از این گذشته پژوهش‌های دیگری نیز نشان داده است که مصرف میوه، تأثیرات متفاوتی روی قدرت آنتی اکسیدانی و چربی‌های خون می‌گذارد. البته این تأثیر بر حسب این که فرد سیگاری باشد یا اصلاً اهل دخانیات نباشد متفاوت است.

 

واقعیت این است که مصرف روزانه‌ی میوه (یک عدد گلابی، یک عدد سیب، 200 میلی گرم آب پرتقال) قدرت آنتی اکسیدانی بدن غیر سیگاری‌ها را تقویت می‌کند. البته محققان مشاهده کردند که سیگاری‌ها نیز از فواید میوه‌ها بی نصیب نمی‌مانند. مصرف میوه و به خصوص گلابی در این افراد باعث کاهش چربی‌های خون می‌شود.

از این گذشته فیبرهای موجود در گلابی روی عملکرد روده‌ها تأثیر می‌گذارد و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند بنابراین برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید است.

گلابی

قند گلابی

 قند موجود در میوه‌ها و به خصوص گلابی را فروکتوز می‌گویند. این قندها مستقیماً وارد خون نمی‌شوند و اندکی طول می‌کشد تا جذب خون شوند. در این حالت میزان قند خون آرام آرام بالا می‌رود بنابراین باعث ایجاد حس گرسنگی نمی‌شوند. بنابراین این قندها به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند. در واقع می‌توان گلابی را همیار لاغری دانست. گلابی با 12 درصد گلوسیدی که دارد یک میوه‌ی انرژی زا محسوب می‌شود.

 

آنتی اکسیدان‌های گلابی

گلابی حاوی ترکیبات فنولیک زیادی است. این ترکیبات که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد به لطف قدرت آنتی اکسیدانی خود می‌توانند از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کنند. البته باید بگوییم که این ترکیبات فنولیکی، فلاوونوئیدها و اسیدهای فنولیک، بیشتر در پوست گلابی وجود دارند تا در گوشت میوه بنابراین توصیه می‌شود گلابی را نیز همانند سیب با پوست میل کنید.

 

فیبرهای گلابی

این میوه‌ی خوش طعم حاوی حدوداً 3 درصد فیبر است که عمل دفع را آسان ساخته و از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. حدود دو سوم فیبرهای موجود در گلابی از نوع فیبرهای نامحلول هستند. البته باز باید تاکید کنیم که پوست گلابی حاوی فیبر بیشتری است. همانند «پکتین» موجود در سیب، فیبرهای گلابی نیز در معده حجیم می‌شوند و احساس سیری ایجاد می‌کنند.

 

ویتامین‌ها و مواد معدنی

اگرچه گلابی منبع ویتامین C نیست اما این میوه‌ی مفید حاوی ویتامین‌های دیگری مثل ویتامین E می‌باشد. اما همین میزان اندک ویتامین C به همراه ویتامین E به صورت سینرژی یا همان توان افزایی عمل می‌کنند. یعنی این که دو یا چند عنصر با هم همیاری یا برهمکنش دارند و برای همین خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E چندین برابر می‌شود.

این میوه‌ی خوش طعم حاوی حدوداً 3 درصد فیبر است که عمل دفع را آسان ساخته و از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند


 

این میوه یکی از میوه‌های نادری است که می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک را تأمین کند.

 

از این گذشته گلابی حاوی میزان قابل توجهی املاح معدنی است. در واقع گلابی حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن می‌باشد.

 

آیا می‌دانستید؟

آیا می‌دانستید که مصرف گلابی دندان‌ها را از پوسیدگی حفظ می‌کند؟ در واقع همه می‌دانیم که قند در دهان حل می‌شود و بنابراین باعث ایجاد پوسیدگی‌هایی در دندان‌ها می‌شود. با این حال گلابی حاوی سوربیتول است که هضم غذا را تسهیل می‌بخشد اما همین قند موجود در گلابی در دهان تجزیه نمی‌شود و بنابراین به دندان‌ها آسیبی نمی‌رساند.

توجه:

همان‌طور که گفتیم گلابی حاوی سوربیتول و فروکتوز است. این قندها می‌توانند در افراد حساس باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل نفخ، باد معده، اسهال و دل درد شوند. در واقع مصرف روزانه 10 گرم سوربیتول یعنی معادل حدوداً دو و نیم گلابی متوسط می‌تواند در افراد بزرگ‌سال به مشکلاتی که اشاره شد منجر شود. همچنین مصرف روزانه 50 گرم فروکتوز معادل حدوداً 5 گلابی متوسط یا دو و نیم فنجان نکتار گلابی می‌تواند باعث اسهال شود. در کودکان نیز مصرف نکتار گلابی همانند مصرف آب سیب می‌تواند دلیل اسهال مزمن شود.

 

یک ترفند موثر

وقتی گلابی بریده می‌شود بلافاصله سیاه می‌شود. برای جلوگیری از این پدیده‌ی طبیعی کافی است مقداری آب لیموترش به آن بزنید. معمولاً گلابی را می‌توان به مدت 3 روز در هوای آزاد نگهداری کرد. توصیه می‌کنیم یک ساعت قبل از مصرف گلابی آن‌را از یخچال خارج کنید؛ در این صورت می‌توانید هر چه بیشتر از عطر این میوه‌ی خوش طعم بهره‌مند شوید.
مطالب مرتبط:

گلابی، میوه‌ای عالی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.