تبیان، دستیار زندگی
خوردن چای در تبت با همه جای دنیا فرق می‌کند. تبتی‌ها بعد از دم کردن چای، به آن کره و نمک اضافه می‌کنند و این چای را به عنوان یک میان‌وعده مغذی به حساب می‌آورند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چای در گوشه و کنار جهان


خوردن چای در تبت با همه جای دنیا فرق می‌کند. تبتی‌ها بعد از دم کردن چای، به آن کره و نمک اضافه می‌کنند و این چای را به عنوان یک میان‌وعده مغذی به حساب می‌آورند!

چای

پدربزرگی دارم که هنوز غذایش تمام نشده باید استکان چای‌اش حاضر باشد. ایشان در یک فنجان کوچک چای‌اش را می‌نوشد و با وجود این که همه می‌گویند بعد از غذا نباید چای خورد، همچنان به این عادتش ادامه داده و این روال سال‌هاست که ادامه دارد....

بهترین وقت چای نوشیدن

بیشتر اروپایی‌ها عادت دارند که چای را به عنوان یک نوشیدنی گرم همراه کیک یا بیسکویت، در وعده عصرانه مصرف کنند. حتی در برخی از کشورهای اروپایی مانند جمهوری چک یا انگلستان، چای‌خانه‌هایی وجود دارند که عصرها با چای و کیک یا شیرینی از مردم پذیرایی می‌کنند. در فرانسه، انگلیس، آلمان و اغلب کشورهای آسیایی، چای همراه صبحانه هم میل می‌شود. اما بد نیست بدانید که از نظر متخصصان تغذیه، بهتر است چای حداقل 1 ساعت و نیم تا 2 ساعت بعد از غذا میل شود تا اختلالی در جذب آهن پیش نیاید. راستی، این را هم در نظر داشته باشید که نوشیدن چای بلافاصله بعد از صرف غذا می‌تواند برای افرادی که غلظت خون بالا دارند مفید باشد.

همراهـان چای

چای، طعم تلخی دارد و به همین خاطر بیشتر مردم دنیا ترجیح می‌دهند که آن را همراه با یک خوراکی شیرین مصرف کنند تا طعم مطلوب‌تری را به دست بیاورند. شاید بتوان گفت که قند، شکر و انواع شیرینی‌ها جزو بدترین همراهان چای محسوب می‌شوند چون هم بسیار شیرین هستند و می‌توانند قند خون و کالری دریافتی روزانه را بالا ببرند و هم اینکه انواع شیرینی‌ها چرب هستند و علاوه بر افزایش کالری، چربی بد خون یا همان LDL را افزایش دهند. بنابراین بهتر است از شیرین کننده‌های طبیعی مانند توت خشک، خرما، عسل یا کشمش همراه چای‌تان استفاده کنید تا این‌طوری مواد مغذی بیشتری را هم به بدنتان برسانید.

بیشتر مردم اندونزی چای را به صورت کم‌رنگ و بدون شکر می‌نوشند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اندونزیایی‌ها، چای را بیشتر از آب در طول روز می‌نوشند و دلیل این کار هم سالم نبودن آب این کشور است

اما ناگفته نماند که مصرف شیرین کننده‌های طبیعی یا مصنوعی و فرآوری‌شده هیچ اختلالی در جذب مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های خود چای ایجاد نمی‌کند! هرچند که اضافه کردن شیر به چای در کشور ما چندان رایج نیست، اما به هر حال خیلی‌ها دوست دارند که چای‌شان را با شیر مخلوط کنند و بنوشند. توصیه ما به این دسته از افراد این است که شیر گرم را به چای‌شان اضافه کنند و حجم شیر هم بیشتر از یک چهارم فنجان‌شان نباشد چون در غیر این‌ صورت ترکیبات شیر و چای با هم تداخل پیدا می‌کنند و هیچ کدام‌شان به درستی جذب بدن نمی‌شوند.

آب‌لیمو هم از دیگر گزینه‌های افزودنی به چای است که مقدار کم آن می‌تواند میزان آنتی‌اکسیدان‌های چای را افزایش دهد اما اگر آن را بیش از اندازه به چای‌تان اضافه کنید، هم طعم این نوشیدنی را از بین می‌برید و هم ممکن است اختلالی در جذب آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای به وجود آورد.

روزانه چقدر چای؟

نتایج تحقیقات فراوانی نشان می‌دهند که مصرف 4 تا 9 فنجان چای در روز برای همه افراد به جز خانم‌های باردار، شیرده و کودکان می‌تواند مفید باشد و اختلالی هم در خوابشان ایجاد نکند. اما نوشیدن بیشتر از این مقدار، می‌تواند مشکلاتی مانند بی‌خوابی و یبوست را برای افراد در پی داشته باشد. هرچند که پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای می‌توانند باعث پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مانند آپنه، سرطان و ناراحتی‌های قلبی شوند اما بهتر است که خانم‌های باردار روزی 2 تا 3 فنجان بیشتر چای ننوشند.

چین

چون کشور چین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده چای است، بیشتر مردم آن در مراسم رسمی یا میهمانی‌های خانوادگی‌شان، با چای از میهمانان پذیرایی می‌کنند. چینی‌ها معمولاً برگ درسته چای را در قوری‌های سرامیکی دم می‌کنند و آن را برای سرو، داخل فنجان‌های سرامیکی یا چینی می‌ریزند و اعتقاد دارند که عطر و طعم چای در این ظروف بیشتر حفظ می‌شود.

ژاپن

ژاپنی‌ها هم جزو چای‌خورترین مردم دنیا هستند اما آن‌ها نوشیدن چای سبز را به چای سیاه ترجیح می‌دهند. مردم ژاپن، چای سیاه را اغلب با لیمو یا شیر مخلوط می‌کنند و نام این نوشیدنی در منوی بیشتر رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های ژاپن به چشم می‌خورد.

نتایج تحقیقات فراوانی نشان می‌دهند که مصرف 4 تا 9 فنجان چای در روز برای همه افراد به جز خانم‌های باردار، شیرده و کودکان می‌تواند مفید باشد و اختلالی هم در خوابشان ایجاد نکند. اما نوشیدن بیشتر از این مقدار، می‌تواند مشکلاتی مانند بی‌خوابی و یبوست را برای افراد در پی داشته باشد

اندونزی

بیشتر مردم اندونزی چای را به صورت کم‌رنگ و بدون شکر می‌نوشند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اندونزیایی‌ها، چای را بیشتر از آب در طول روز می‌نوشند و دلیل این کار هم سالم نبودن آب این کشور است. مردم اندونزی می‌گویند: «حالا که قرار است آب را پیش از مصرف بجوشانیم، پس بهتر است کمی برگ چای هم به آن اضافه کنیم تا به این طریق آب خوش‌طعم‌تری داشته باشیم.»

تایلند

تایلندی‌ها چای را داغ و تند سرو می‌کنند. آن‌ها معمولاً داخل چای‌شان شیر و فلفل می‌ریزند و برخلاف چینی‌ها که با فنجان‌های کوچک چای می‌نوشند، دوست دارند که چای را در لیوان‌های بزرگ بنوشند.

میانمار و برمه

در کشورهای میانمار و برمه، چای فقط نوعی نوشیدنی محسوب نمی‌شود، بلکه مردم این کشورها از برگ چای تازه ترکیب شده با فلفل، روغن و پودر سیر و گاهی آب گوجه‌فرنگی، سالاد و انواع پیش‌غذاهای دیگر را درست می‌کنند و قبل از خوردن غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. نخود، بادام‌زمینی، پودر نارگیل، میگو و سس ماهی هم از دیگر افزودنی‌هایی هستند که برای درست کردن یک دسر خوشمزه به برگ چای تازه در کشور میانمار اضافه می‌شود!

تبت

خوردن چای در تبت با همه جای دنیا فرق می‌کند. تبتی‌ها بعد از دم کردن چای، به آن کره و نمک اضافه می‌کنند و این چای را به عنوان یک میان‌وعده مغذی به حساب می‌آورند! گاهی مردم تبت در این چای عجیب و غریبشان، شیر هم می‌ریزند.

سومالی

سومالیایی‌ها هم چای را با زنجبیل، هل و میخک ترکیب و آن را به صورت داغ و تند سرو می‌کنند.

چای ایرانی

ایران

چای از کشور هند وارد ایران شد و خیلی زود جایش را در خانه مردم این کشور پیدا کرد.

ایرانی‌ها معمولاً عادت دارند که چای را بعد از غذا و به صورت داغ و با قند میل کنند. از این رو، چایخانه‌های سنتی ایران طرفداران بسیاری بین اروپایی‌ها دارند!

انگلستان

شاید باور نکنید اما انگلستان، دومین مصرف‌کننده و طرفدار چای در دنیاست. هر انگلیسی سالی یکی، دو کیلوگرم چای می‌نوشد و این عادت به قرن 91 و وقتی که هند جزو مستعمرات این کشور بود، برمی‌گردد. چای تقریباً در تمام میهمانی‌های رسمی و غیررسمی انگلیسی‌ها سرو می‌شود. مردم این کشور معمولاً چای را با شیر مخلوط می‌کنند و گاهی کمی شکر هم به آن اضافه می‌کنند. بد نیست این را هم بدانید که در انگلیس، مردم روزانه 51 تا 02 فنجان چای می‌نوشند.

روسیه

مردم روسیه در میهمانی‌های رسمی‌شان چای را در فنجان‌هایی با پایه طلا یا نقره سرو می‌کنند. آن‌ها عادت دارند که بعد از هر وعده غذایی، یک استکان چای همراه با شکر،‌ شیرینی، مربا یا لیمو بنوشند.

آلمان

آلمانی‌ها معمولاً قهوه را به چای ترجیح می‌دهند اما گاهی در میهمانی‌های آخر هفته یا در وعده صبحانه‌شان یک فنجان چای را همراه یک شیرینی کوچک میل می‌کنند. البته خانم‌های آلمانی بعضی وقت‌ها میهمانی‌های عصرشان را با چای و کیک می‌گذرانند.

هند

هندی‌ها هم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چای هستند و به همین خاطر علاقه فراوانی به این نوشیدنی دارند. آن‌ها برگ چای را داخل آب در حال جوشیدن می‌ریزند و بعد از چند ثانیه کمی شیر به آن اضافه می‌کنند و این‌طوری چای‌شان را آماده سرو می‌کنند. چای کیسه‌ای هم طرفداران زیادی بین هندی‌ها دارد.

فرانسه

اشراف فرانسه خیلی به سمت چای نمی‌روند و بیشتر طبقات متوسط در این کشور چای را به عنوان یک نوشیدنی در میان‌وعده عصرشان قبول دارند. آن‌ها چای را به صورت تلخ و گاهی هم با کمی شکر، شیر یا لیمو می‌نوشند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران

مطالب مرتبط:

چرا چای آهن بدن را کم می کند؟

چای آری؛ چای قند پهلو نه!

طرز تشخیص چای سالم و خوب

آن چه از چای نمی‌ دانستید

چای، کابوس های شبانه را کم می کند

نوشیدن چای داغ سرطان زاست

برای کاهش استرس چای بنوشید

تاثیر چای در کاهش جذب آهن غذا

چای را با شیر مخلوط نكنید

نکاتی مهم هنگام مصرف چای

انواع چای و خواص آن‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.