تبیان، دستیار زندگی
بطری برای نگهداری و حفظ مواد جامد و مایع استفاده می شود. بطری ها در اندازه ها و شکل های مختلفی ساخته می شود. برخی پلاستیکی و برخی شیشه ای هستند. برای استفاده از بطری ها باید به ماده ای که می خواهید در آن بریزید توجه کنید. بطری های تیره که اغلب به رنگ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بطری، قطره چکان، چوب پنبه

بطری

از وسایل پر کاربردی که در پروژه های دانش آموزی به کار می رود می توان به بطری، قطره چکان و  چوب پنبه اشاره کرد. بطری برای نگهداری و حفظ  مواد جامد و مایع استفاده می شود. بطری ها در اندازه ها و شکل های مختلفی ساخته می شود. برخی پلاستیکی و برخی شیشه ای هستند. برای استفاده از بطری ها باید به ماده ای که می خواهید در آن بریزید توجه کنید. بطری های تیره که اغلب به رنگ قهوه ای هستند برای موادی مورد استفاده قرار می گیرند که نسبت به نور حساس هستند. برای نگهداری مواد جامد استفاده از بطری های دهانه گشاد مناسب تر است، و بطری های دهانه تنگ برای نگه داری مایعات و محلول ها مناسب اند.

مهم ترین نکته ای که باید در استفاده از بطری ها استفاده شود این است که باید پس از پر کردن آن، روی برچسبی محتوای آن و تاریخ پر شدن آن را بنویسید. در صورتی که استفاده از آن نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد نیز باید به وسیله برچسب روی آن نشان داده شود.

برخی مواد شیمیایی مثل پرمنگنات پتاسیم و آب اکسیژنه در مقابل نور حساس هستند این نوع مواد را باید در بطریهای تیره نگه داری کرد.

بطری، قطره چکان، چوب پنبه
بطری، قطره چکان، چوب پنبه

قطره چکان :

قطره چکانها شامل یک لوله شیشه ای با نوک باریک و یک حباب پلاستیکی ارتجاعی است. قطره چکان را در اندازه-های مختلف می سازند.

مورد استفاده اصلی قطره چکان برای انتقال مایعات در اندازهای بسیار کم است. معمولاً معرفهای شیمیایی (مثل فنل فتالئین و تورنسل ) را با قطره چکان به مایع مورد نطر می ریزند. گاهی نیز برای حمل و انتقال مایعات بسیار خطرناک مثل اسیدهای قوی از قطره چکان استفاده می شود.

بطری، قطره چکان، چوب پنبه

بطری، قطره چکان، چوب پنبه     بطری، قطره چکان، چوب پنبه

چوب پنبه

چوب پنبه ها را قبلاً از پوسته رویی نوعی از درخت بلوط به دست می اوردند. امروزه چوب پنبه های لاستیکی جایگزین آنها شده است. مورد استفاده آن بستن محکم دهانه ظروف است.

بطری، قطره چکان، چوب پنبه     بطری، قطره چکان، چوب پنبه

در بسیاری از مواقع لازم است که دهانه یک ظرف را با چوب پنبه کاملاً ببندیم اما در عین حال باید لوله یا دماسنجی را نیز به داخل ظرف مورد نظر خود داخل کنیم. برای این کار لازم است که در میانه چوب پنبه سوراخی وجود داشته باشد تا لوله مورد نظر از میان آن عبور کند. این سوراخ باید به اندازه ای باشد که هیچ درزی بینِ لوله و چوب پنبه وجود نداشته باشد تا هیچ بخار یا گازی نتواند از خارج از لوله عبور کند.

برای سوراخ کردن چوب پنبه از وسیله ای به نام "چوب پنبه سوراخ کن" استفاده می شود. چوب پنبه سوراخ کن ها به صورت یک مجموعه از لوله های فلزی دسته دار در اندازه های مختلف ساخته می شود. برای سوراخ کردن چوب پنبه باید اول قطر لوله ای که می خواهیم از مجرای چوب پنبه بگذرد را تعیین کنیم و سپس به وسیله چوب پنبه سوراخ کنِ مناسب؛ چوب پنبه را سوراخ کنیم.

بطری، قطره چکان، چوب پنبه

شکل: مجموعه ای از چوب چنبه سوراخ کن. برای سوراخ کردنِ چوب پنبه باید پس از انتخاب مناسب یکی از لوله ها نوکِ آن را به طور کاملاً عمودی روی سطح چوب پنبه گذاشت و با فشار دادن و چرخاندنِ همزمانِ دسته به تدریج به چوب پنبه قشار آوریم. سپس با آرامش و حوصله، لوله شیشه ای مورد نظر یا دما سنج را واردِ سوراخِ چوب پنبه کنیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: احمد آشتیانی

تنظیم: نسرین صادقی