تبیان، دستیار زندگی
از آنجا كه در مسیر زندگی دشواری و مشكلات وجود دارد، دستور داده‏ اند در شداید و مشكلات روزه بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش روزه در حل مشكلات

آیت الله جوادی آملی
از آنجا كه در مسیر زندگی دشواری و مشكلات وجود دارد، دستور داده‏ اند در شداید و مشكلات روزه بگیرید.

یعنی اگر ما در هر نمازی چند بار از خدای سبحان استعانت می ‏كنیم و می‏ گوییم ”إیّاك نعبد وإیّاك نستعین”‌ راه كمك ‏رسانی را هم خدا بیان فرموده است.

 ولی این چنین نیست كه بگویید: كمك كن! و ما رایگان كمك برسانیم. اگر سخن از ”إیّاك نستعین”‌ است، راهش را هم قرآن به ما آموخته كه: ”واستعینوا بالصّبر والصّلوة”‌ و این صبر به «صوم» تفسیر و تطبیق شده و در حدیث آمده است

كه: «إذا نزلت بالرّجل النازلة والشدیدة فلیصم»  هرگاه برای كسی مشكل یا حادثه خاصی پیش آمد باید برای دفع یا رفع آن روزه بگیرد.

نه تنها در جنگ، بلكه اگر مشكلات دیگری هم برای انسان پیش آید، باید برای حل آن مشكل، روزه گرفت.

این روزه چه نقشی دارد كه مشكل را حل می‏كند؟ انسان را به كجا می‏ رساند كه بر مشكل پیروز می‏شود؟ تازه این امساك ظاهری است؛ امّا روزه، حكمت هایی دارد كه روح را به مقام بالا می‏رساند و روح بلند بر طبیعت فایق است.

اگر كسی برای خدا روزه گرفت چون كارها به دست اوست مشكل را حل می‏كند كه فرموده‏ اند: «یا مُسهّل الا قمور الصّعابِ» .

 قرآن هم فرمود:وأمّا من أعطی واتّقی * وصدّق بالحُسنی * فسنُیسِّره للیسری”‌  ما كارها را برای افرادی كه در مسیر مستقیم‏ اند، راحت می‏كنیم. آنگاه نمونه‏ هایش را هم به عنوان انبیای عظام برای ما بیان فرمود.

وقتی موسای كلیم الله از خدای سبحان درخواست می‏كند: ”ویسّر لی أمری”‌  در پاسخ می‏ فرماید: ”قال قد أُوتیت سؤْلَكَ یا موسی”‌  تو برای براندازی طاغوت فرعون از ما آسان كردن امور را طلب كردی، ما هم آن را به تو دادیم. آنچه را كه از ما خواستی به تو دادیم؛ شرح صدر، روان بودن بیان، شركت در رسالت و وزیر بودن برادرت را، و نیز خواستی كه او را از وحی خاص برخوردار كنیم، همه را عطا كردیم.

درباره رسول خدا هم فرمود: ”ألمْ نشْرح لك صدْرك * ووضعْنا عنك وِزْرك * الّذی أنْقض ظهْرك * ورفعنا لك ذكْرك”‌  آیا به تو شرح صدر ندادیم و بار گران را كه بر پشت تو سنگینی می‏ كرد برنداشتیم و نام تو را بلندآوازه نكردیم؟

این راهها را قرآن در اختیار ما گذاشته است؛ زیرا باطن روزه به قدری نیرومند است كه انسان را بر جهان طبیعت ـ به اذن خدا ـ پیروز می‏كند.

فیلمهای مرتبط با آیت الله جوادی آملی


برگرفته از کتاب حکمت عبادات حضرت آیت الله جوادی آملی،ص137

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان