تبیان، دستیار زندگی
ایجاد زمانی مناسب برای ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده و همچنین استحکام بنیان خانواده ها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتقای سطح علمی معلمانآرشیو شد

خبرگزاری پانا:

استحکام بنیان خانواده، ارتقای سطح علمی معلمان پیامد تعطیلی پنج شنبه هاست

ایجاد زمانی مناسب برای ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده و همچنین استحکام بنیان خانواده ها و ایجاد زمان فراغت معلمان مقطع ابتدایی، مطالعه و ارتقای سطح علمی معلمان از اهداف این طرح است.

روح پور مشاور جوان مدیرکل آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:

ارتقای سطح علمی معلمان

طبیعی است که وقتی یک طرح و برنامه جدید مطرح می شود ، حتما محسناتی نسبت به برنامه سابق در آن دیده شده است که مطرح می شود و به مرحله طرح و اجرا می رسد.

وی ادامه داد:

هر چقدر جامعه هدف یک طرح بزرگتر باشد مقاوت در اجرا و همچنین ضریب اشتباه آن بالاتر می رود، لذا این امر ایجاب می کند که در طراحی آن دقتِ نظر در بعد نظری و در بعد عملی بسیار بالا باشد.

روح پور تصریح کرد:

نقاط قوت و ضعف هر طرحی زمانی خودنمائی می کند که مدت زمانی از مرحله اجرای طرح بگذرد یعنی بعد از گذشت یک دوره اجرا ، مجددا باید آن طرح مورد آنالیز قرار گیرد تا این بار با مشاهده واقعیات ، در صدد رفع موانع و تداوم طرح برآمد ، چنانچه طرح با عدم موفقیت مواجه شود ، حتما در ابتدای امر، کارشناسی کافی صورت نگرفته است.

وی افزود:

هدف از تعطیلی روز پنجشنبه  ایجاد زمانی مناسب برای ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده و همچنین استحکام  بنیان خانواده ها و ایجاد زمان فراغت معلمان مقطع ابتدایی و فرصت اندیشه و مطالعه و ارتقای سطح علمی معلمان است.

روح پور اضافه کرد:

با توجه به این که سایر مقاطع در هفته 24 ساعت موظف به حضور در مدرسه بودند اما این فرصت معلمان ابتدایی را شامل نمی شد ، لذا یکی اهداف این طرح تعدیل این موضوع است.

به نظر بنده این طرح برای خانواده هایی که مادر خانه دار است و یا مادرانی که شاغل هستند و روز پنجشنبه را تعطیل می باشند و همچنین معلمان خانم که در دیگر مقاطع مشغول هستند که این تعداد حدود دو سوم همکاران می باشند را پوشش می دهد.

در غیر این صورت امیدواریم که تدابیر ویژه ای از طرف دولت و وزارتخانه اندیشیده شود ، که البته صحبت هایی نیز در این خصوص شده است و در حال بررسی است. به نظر بنده پس از گذشت یک سال تحصیلی از اجرای طرح ، نقاط قوت و ضعف این طرح مشخص خواهد شد.

و اگر در سال تحصیلی 91- 90 تصمیمی جهت رفع موانع احتمالی اتخاذ نشود ، در سال آینده حتما برای موانع پیش رو تصمیمات جدی گرفته خواهد شد.

مشاور جوان مدیر کل آموزش و پرورش در خصوص اضافه شدن مدت زمان آموزش در سایر ایام هفته گفت:

ساعت آموزشی که اضافه می شود مدت محسوسی نخواهد بود ، یعنی این طور نیست که حجم و ساعت درسی روزانه دانش آموز افزایش پیدا خواهد کرد. این کار اصلا شدنی نیست.چون بحث

یک نوبته شدن مقطع ابتدایی این فرصت را به مدارس نمی دهد که به ساعات آموزشی خود بیافزایند.
ارتقای سطح علمی معلمان

بلکه زمان شروع کلاس ها در ساعت اول چند دقیقه زودتر شروع می شود و چند دقیقه هم در ساعت آخر نسبت به وقت کنونی دیرتر تعطیل خواهند شد.

بنابر این، این افزایش زمان مشکلی ایجاد نمی کند. تنها مسئله ای که باید به آن توجه شود، این است که با توجه به این که مدت زمان اضافه شده به عنوان فوق برنامه مدرسه لحاظ می شود، باید مدیران محترم مدارس طوری تدبیر و برنامه درسی را تنظیم کنند که دانش آموزان در حمل کتب و وسایل آموزشی خود با مشکلی مواجه نشوند.

روح پور در پایان گفت :

اضافه شدن زمان مدرسه ،الزامی به حضور همکارانی که تدریس می کنند ندارد. یعنی همکاران آموزشی ساعت موظفشان از ساعت شروع تا ساعت پایان کلاس درس است.


مرکز یادگیری سایت تبیان

گردآوری: نوربخش - تنظیم: داودی