تبیان، دستیار زندگی
یکی از وسایل پر کاربرد در پروژه های دانش آموزی، قیف می باشد. قیفها در آزمایشهای شیمیایی کاربردهای متنوعی دارند. مشهورترین کاربرد قیف، تسهیل در انتقال مایعات است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیف

یکی از وسایل پر کاربرد در پروژه های دانش آموزی، قیف می باشد. قیف ها در آزمایشهای شیمیایی کاربردهای متنوعی دارند. مشهورترین کاربرد قیف، تسهیل در انتقال مایعات است. اما برخی قیف ها را برای کاربردهای تخصصی تر طراحی کرده اند که در اینجا با برخی از آنها آشنا خواهید شد.

قیف ساده دراندازه های مختلف و بیشتر از جنس شیشه یافت می شود. قیف های ساده پلاستیکی نیز وجود دارد که در موارد بسیاری می تواند جایگزین قیف شیشه ای باشد.

گاهی در دیواره مخروطِ قیف، خطهای برآمده ای نیز دیده می شود که موجب می شود کاغذ صافی به آن نچسبد و جریان مایع در آن به آسانی صورت گیرد.

این قیف ها به طور خاص برای صاف کردنِ مایعات از مواد جامدی که در آن مخلوط شده ساخته شده اند و به آنها قیف صافی هم می گویند.

این نوع قیف ها معمولاً دارای لوله ای باریک و دراز هستند.

اگر لوله قیف کوتاه تر و قطورتر باشد برای ریختنِ مواد جامدی که به صورت پودر هستند نیز قابل استفاده خواهد بود، در این صورت به آن قیف پودر نیز می گویند.

قیف

قیف ساده شیشه ای

قیف

قیف ساده پلاستیکی (قیف صافی)

قیف جداکننده قیفی است شبیه به گلابی که دارای یک مخزن مخروطی یا استوانه ای در بالا و یک لوله باریک در پایین است. همچنین این قیف در بالا دارای درپوش و در انتهای پایینی دارای شیری است که خروج مایع از آن راکنترل می کند. برای استفاده از این قیف حتماً باید از پایه و گیره برای نگهداری آن استفاده کرد.

قیف

قیف جدا کننده

از این قیف برای جدا کردن دو مایع که در هم محلول نیستند، و جرم حجمی متفاوتی دارند استفاده می شود

قیف بوخنر

معمولاً از سرامیک و چینی ساخته می شود اما انواع پلاستیکی و شیشه ای آن هم موجود است. شکل قیف بوخنر با قیف معمولی این تفاوت را دارد که مخزن بالیی ان به جای مخروط به شکل یم استوانه با دیواره های عمودی است. کف  این مخزن نیز یک صفحه افقی مسطحِ سوراخ دار است. در لوله این نوع قیف نیز یک لوله جانبی تعبیه شده است. برای صاف کردن مایعات، در کف قیف یک کاغذ صافی قرار میدهند سپس آن را به دهانه یک ارلن که مجهز به لوله جانبی است محکم می کنند در حالی که لوله جانبی ارلن با یک شیلنگِ لاستیکی به پمپ خلاء وصل شده است. پس از آن که مایع مورد نظر را به داخل مخزنِ قیف ریختند، پمپ خلاء را روشن می کنند. نیروی مکشی که از طرف پمپ به ارلن و از آن طریق به قیف وارد می شود، موجب می شود که عملِ صاف کردنِ مایع چندین برابر زودتر از حالتِ معمولی انجام شود.

قیف هِرش نیز شبیه قیف بوخنر است با این تفاوت که مخزنِ آن به همان شکل مخروطی است. با قیف هرش مقادیر کمتری از مواد را می توان صاف کرد چرا که مخزنِ آن گنجایشِ کمتری از قیف بوخنر دارد.

قیف
قیف

قیف بوخنر. ارلن از طریق شیلنگ لاستیکی به پمپ خلاء وصل شده است.

قیف

قیف هرش

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: احمد آشتیانی

تنظیم: نسرین صادقی