تبیان، دستیار زندگی
اجازه بدهید در همین ابتدا به سراغ مزایای جویدن آدامس برویم : جویدن آدامس راهی مناسب برای رفع بوی بد دهان است. ضمن اینكه به واسطه افزایش ترشح بزاق، موجب شست و شوی دهان می شود و به همین دلیل نقش مؤثری در كاهش پوسیدگی دندان ها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه برای آدامس جویدن


اجازه بدهید در همین ابتدا به سراغ مزایای جویدن آدامس برویم :

جویدن آدامس راهی مناسب برای رفع بوی بد دهان است. ضمن اینكه به واسطه افزایش ترشح بزاق، موجب شست و شوی دهان می شود و به همین دلیل نقش مؤثری در كاهش پوسیدگی دندان ها دارد.

از سوی دیگر 10 دقیقه جویدن آدامس، بعد از صرف وعده های غذایی، به هضم بهتر آن كمك می كند.

اما چه كسانی "باید" آدامس بجوند:

كاهش ترشح بزاق و خشكی یكی از عوارض جانبی مصرف بسیاری از داروها؛ مانند داروهای ضد فشار خون یا بیماری ها؛مانند دیابت یا درمان های پزشکی؛ مانند رادیوتراپی است. خشكی دهان در این افراد زمینه را برای بروز پوسیدگی های گسترده در سطح تمامی دندان ها فراهم می كند. اما جویدن آدامس می تواند موجب تحریك ترشح بزاق و كاهش خطر پوسیدگی دندان در این افراد شود. ولی جویدن مداوم آدامس هم برای كاهش خطر پوسیدگی كفایت نمی كند و این افراد ملزم به رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و مراجعه دائم به دندانپزشك هستند.

جویدن آدامس بدون قند (SUGAR FREE) ، با افزایش ترشح بزاق، موجب شست و شوی دهان می شود و به همین دلیل نقش مؤثری در كاهش پوسیدگی دندان ها دارد.

با وجود مزایایی كه برای جویدن آدامس برشمردیم، عده ای از شما را باید از انجام این عمل منع كنیم .

افرادی که نباید آدامس بجوند :

- ترشح بزاق، معده را تحریك و آماده پذیرش غذا می كند. پس اگر کسی در حال اجرای رژیم لاغری است، باید بداند كه جویدن آدامس موجب بروز احساس گرسنگی و میل بیشتر به خوردن غذا می شود. از همین رو باید از جویدن آدامس پرهیز كند.

- افرادی كه دچار مشكل مفصل فك دهان هستند و حین جویدن، مفصل آنها دچار درد یا صدا می شود، باید تا حد امكان از تجربه شیرین جویدن آدامس پرهیز كنند.

افرادی که رژیم لاغری دارند ، همچنین کسانی که دچار مشکل فک دهان،دندان قروچه، سایش دندان ها و درد فک هستند باید از خوردن آدامس خودداری کنند.

- كسانی كه دچار دندان قروچه و سایش دندان ها هستند و نیز كسانی كه صبح ها، بعد از بیدار شدن از خواب، در فك خود احساس درد می كنند.

- آخرین دسته ای كه باید از جویدن آدامس پرهیز كنند دانش آموزان و دانشجویانی هستند كه علاقه ای به سرزنش استاد و اخراج شدن از كلاس درس ندارند!

برای انتخاب آدامسی كه می جوید 3 نكته را مدنظر قرار دهید: "جنس آدامس، اندازه آدامس، نوع قند آدامس".

الف) آدامس ها را از نظر جنس و قوام می توان به دو دسته تقسیم كرد:

1 – آدامس های بادكنكی : كه قوام سفت و محكمی دارند و حین فشرده شدن میان دندان ها، همیشه یك لایه از آنها میان دندان ها باقی می ماند. جویدن این نوع آدامس برای مفصل فكی مناسب نیست و آن را دچار آزردگی و درد می كند، زیرا ساختار مفصل فكی شما دوست دارد كه حین جویدن غذا، دندان ها به طور كامل روی هم قرار گیرند و هیچ ماده ای میان سطوح جونده دندان ها فاصله نیندازد.

آدامسی که می جوید باید نرم ، کم حجم و بدون قند (SUGAR FREE) باشد تا ضرر کمتری برای فک دهان و دندان های شما داشته باشد.

2 – آدامس های غیر بادكنكی : كه قوام نرمی دارند و حین جویدن، به راحتی از میان دندان ها فرار كرده و حجمی از آن، روی سطح جونده دندان ها باقی نمی ماند.

ب) اندازه آدامس

آدامس هر چه بزرگ تر و حجیم تر باشد، فك ها برای جویدن آن بیشتر از هم باز می شوند و نیروی بیشتری برای نفوذ دندان ها در آدامس و به هم رسیدن آنها صرف می شود . از همین رو حجم آدامس نباید خیلی زیاد باشد.

ج) نوع قند آدامس

از آنجا كه مواد قندی باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، دندان پزشكان مصرف آدامس های بدون قند (SUGAR FREE) را به شما توصیه می كنند. این نوع آدامس ها در اصل بدون قند نیستند، بلكه نوع قند به كار رفته در آنها در دهان غیر قابل متابولیسم است و از این رو نقشی در پوسیدگی دندان ها ندارند. با این وجود قند موجود در آدامس را نمی توان عامل مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان ها قلمداد كرد، زیرا با افزایش ترشح بزاق، ماندگاری قندها(از جمله قند موجود در خود آدامس) بر روی دندانها كم می شود.

حالا با وجود تمام نكاتی كه اشاره شد، تكلیف كودكمان چیست؟ آیا باید او را همچنان از جویدن آدامس منع كرد یا خیر؟

مهم ترین دغدغه خاطری كه شما به عنوان پدر و مادر، در مورد مواد غذایی كه فرزندتان مصرف می كند، باید داشته باشید، وجود یا عدم وجود خاصیت پوسیدگی زایی در آنهاست. با این تفسیر، جویدن آدامس اگر هیچ فایده ای برای سلامت دندان كودكتان نداشته باشد، هیچ گونه ضرری هم نخواهد داشت. حتی جویدن آن در مقایسه با مصرف مواد شیرین و پوسیدگی زایی مانند شكلات و آبنبات بسیار بهتر است. اگر چه برای آدامس و شکلات، جایگزین های مفیدتر و مناسب تری مانند دانه های روغنی و خشكبار وجود دارد كه نه تنها باعث پوسیدگی دندان ها نمی شوند ، بلکه انرژی زا نیز هستند.

مطالب مرتبط :

- نقش جویدن آدامس در سلامتی

- تغذیه و دندان های سالم کودک

- شناخت علل پوسیدگی دندان

نویسنده : دكتر سیامك شایان امین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.