تبیان، دستیار زندگی
دو نوع دود‌ سیگار وجود دارد: جریان اصلی (MAIN STREAM) و جریان کناری (SIDE STREAM). جریان دود اصلی آن است که به‌هنگام پُک زدن مستقیماً به داخل دهان فرد سیگاری استنشاق می‌شود ، یعنی غیر از فرد سیگاری ، کسی را استنشاق نمی کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیگار کشیدن اجباری

دو نوع دود‌ سیگار وجود دارد: جریان اصلی (MAIN STREAM) و جریان کناری (SIDE STREAM).

جریان دود اصلی آن است که به‌هنگام پُک زدن مستقیماً به داخل دهان فرد سیگاری استنشاق می‌شود ، یعنی غیر از فرد سیگاری ، کسی را استنشاق نمی کند.

جریان دود کناری از نوک مخروطی و مشتعل سیگار در فواصل پُک زدن به‌‌داخل هوا وارد می‌شود و افراد غیر سیگاری هم آن را استنشاق می کنند. این جریان دود کناری که فیلتر نمی‌شود شامل مواد شیمیائی است که اغلب در غلظت های بالاتری نسبت به جریان دود اصلی، وجود دارند. مواد شیمیایی سرطان زا و نیتروز آمین ها (مواد سمی)، در جریان دود کناری با غلظت های 50 برابر بیشتر از جریان دود اصلی، وجود دارد.

طی یک ساعت در اطاق پر از دود سیگار، یک فرد غیرسیگاری ممکن است معادل کشیدن 15 سیگار فیلتردار، نیتروزآمین ها( مواد سمی موجود در دود سیگار) را استنشاق کند.

نیکوتین، مونواکسیدکربن و آمونیاک نیز در غلظت های بالاتری در جریان دود کناری یافت می‌شود.

فرزندان و سایر اعضای خانواده و کارگران منزل، قربانیان بی گناه جریان دود کناری هستند. بچه‌های والدین سیگاری، عفونت های ریه (برونشیت، پنومونی)، عفونت های گوش میانی و

علائم آسمی  بیشتری دارند که با قرار گرفتن در معرض دود سیگار دچار حمله شده و یا علائم آنها بدتر می‌گردد. سندرم مرگ ناگهانی نوزادان نیز با سیگار کشیدن غیرفعال در ارتباط است.
جنین‌ مادرانی که همسر سیگاری دارند، بیشتر در معرض خطر کاهش وزن تولد، تولد زودرس و سقط خودبخود هستند.

غیرسیگاری‌هایی که با سیگاری‌ها کار می‌کنند، از ضایعات ریوی قابل ملاحظه‌ای به‌دلیل استنشاق اجباری دود سیگار رنج می‌برند. غیر سیگاری‌هایی که با سیگاری‌ها زندگی می‌کنند، سه برابر بیشتر به سرطان ریه مبتلا می‌شوند. حملات آنژین صدری در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، هنگامیکه در معرض جریان دود کناری قرار می‌گیرند نیز می‌تواند رخ دهد.

غیر سیگاری‌هایی که با سیگاری‌ها زندگی می‌کنند، سه برابر بیشتر به سرطان ریه مبتلا می‌شوند.

آثار حاد سیگار کشیدن تحمیلی شامل: تحریک چشم (سوزش‌، خارش ، آبریزش)، گرفتگی بینی،

سرفه ، خس‌خس، تهوع، سردرد و حملات آلرژی  می‌باشد.

با توجه به مطالب بالا می توان گفت اگر در حال حاضر فرد سیگاری در بستگان و اقوام یا دوستان شما وجود دارد ، سعی کنید او را تشویق به ترک سیگار کنید تا هم او را از ابتلا به بیماری هایی

مثل بیماری قلبی-عروقی  یا سرطان ریه  نجات دهید و هم خودتان را.

نیره ولدخانی – کارشناس علوم تغذیه تبیان

* مطالب مرتبط :

- مواد غذایی مفید برای ترک سیگار

- تغذیه در افراد سیگاری چگونه باید باشد ؟

- سیگار نكشید!

- سیگار كشیدن را ترك كنید

- لذات ترك سیگار (1)

- لذات ترك سیگار (2)

- شما را به جان مادرتان، به این 22 دلیل سیگار نکشید!

- چرا بعضى ها بیشتر سیگار مى كشند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.