تبیان، دستیار زندگی
به تازگی یك اختراع تازه برای ثبت از سوی جف بزوس رئیس شركت آمازون ارائه شده كه باعث تعجب و حیرت ناظران شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورودکیسه هوا به گوشی های هوشمند

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (8)


در این مطلب در ادامه قسمت های  (1) و (2)  و (3)  و (4) و (5) و (6)  و (7) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.

ورود كیسه‌ هوا به گوشی‌های هوشمند

به تازگی یك اختراع تازه برای ثبت از سوی جف بزوس رئیس شركت آمازون ارائه شده كه باعث تعجب و حیرت ناظران شده است...

این اختراع كیسه‌های هوای خاص برای گوشی های هوشمند است. با توجه به اینكه سقوط ناگهانی این گوشی ها خسارات زیادی به آنها وارد كرده و حتی ممكن است باعث از كار افتادنشان شود، نصب كیسه های هوا بر روی گوشی ها می تواند تا حد زیادی از این خسارات جلوگیری كند.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (8)

برای اینكه كیسه های هوا قبل از سقوط گوشی فعال شوند، یك سرعت سنج هم بر روی گوشی ها نصب می شود تا آنها بتوانند سقوط ناگهانی گوشی را تشخیص داده و كیسه های هوا را فعال كنند.

جف بزوس رییس آمازون این اختراعات را در ماه سپتامبر برای ثبت ارائه كرده بود، اما اطلاع رسانی در این مورد به تازگی انجام شده است.

برای كاش سرعت سقوط گوشی همچنین قرار است گاز خاصی با فشار مناسب از شش گوشه گوشی خارج شود تا ابتدا سرعت افتادن گوشی كم شود و سپس كیسه های هوا فعال شوند

 ارائه چنین اختراعاتی برای ثبت نشان می دهد كه گوشی های نسل جدید كه در یك دهه آینده عرضه می شوند به چه امكانات جالبی مجهز خواهند بود.

************

جادوی سفید: نسل جدید صفحه‌های نمایش موبایل سونی

همانطور که می‌دانید یکی از ملاک‌های خرید تلفن‌های همراه نوع و کیفیت صفحه نمایش آن به حساب می‌آید به همین دلیل هم شرکت‌های تولید کننده بزرگ مانند اپل ، اچ تی سی ، سامسونگ ، ال جی ، سونی اریکسون و … هر کدام سعی کرده‌اند تا یک صفحه نمایش با کیفیت و منحصر به فرد در تلفن‌های همراهشان به کار بگیرند. معروف‌ترین و بهترین آن‌ها Super AMOLED و Super AMOLED Plus ساخت سامسونگ، Retina در آیفون، Bravia در سونی اریکسون و Nova در ال جی است.

به تازگی سونی نسل جدیدی از صفحه‌های نمایش خود را با نام جادوی سفید یا White Magic معرفی کرده است که می‌تواند در آینده نزدیک بر روی تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت ها و کتابخوان های الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر یک مدل 3 اینچی از این LCD با وضوح VGA است که نکته قابل توجه آن مصرف بسیار پایین باتری در برابر LCDهای رایج است به طوری که در حالت روشنایی 50درصد که به گفته سونی برابر با LCD های فعلی است و تنها 125mW استفاده می‌کند.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (8)

یک قابلیت بسیار مفید دیگر آن حالت ”فضای باز”‌ یا ”Outdoor Mode”‌ این نمایشگرهاست که می‌تواند تا 1000 nits روشنایی تولید کند که حتی از رکوردار قبلی این زمینه یعنی Nova Display در گوشی LG Prada K2 نیز بسیار پرقدرت‌تر به نظر می‌رسد در این حالت نیز این نمایشگر تنها 300mW انرژی مصرف می‌کند. به این ترتیب مشکلی که سال‌ها تولید کنندگان تلفن همراه با خوانایی زیر نور آفتاب داشته‌اند حل خواهد شد چرا که حتی بدون استفاده از شیشه‌های ضدانعکاس در ساخت گوشی چنین نور بالایی برای وضوح صفحه در آفتاب کافیست. این صفحه‌ها قرار است از مهر امسال با قیمت حدودی 65 دلار عرضه شود و به مرور شاهد ساخت گوشی‌هایی با این فناوری احتمالاً از سوی سونی اریکسون و اچ تی سی خواهیم بود.

************

تاریک ترین سیاره جهان معرفی شد

اخترشناسان موفق به کشف ویژگی عجیبی در یک سیاره فرا خورشیدی شده اند، این سیاره به شکلی باورنکردنی تاریک است و از دور به شکل تکه ذغالی سرخ رنگ دیده می شود.

این سیاره با نام TrES-2b کمتر از یک درصد از نور دریافتی را بازتاب می دهد و از این رو به تاریک ترین سیاره ای تبدیل شده که تا کنون در جهان رصد شده است

 این کشف در پی تحلیل اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ کپلر که می تواند درباره درخشش ستاره های دور افتاده اطلاعات بسیار دقیقی را جمع آوری کند، رخ داده است.

به گفته "دیوید کیپینگ" از مرکز مطالعات فیزیک اخترشناسی هاروارد-اسمیتسونیان میزان بازتابش سیاره TrES-2b بسیار کمتر از رنگ اکریلیک سیاه است، از این رو این سیاره سیاره ای واقعا بیگانه است. TrES-2b سیاره ای گازی به بزرگی سیاره مشتری است که در حدود 750 سال نوری از زمین فاصله داشته و برای اولین بار در سال 2006 رصد شد.

دلیل تفاوت آشکار این سیاره با مشتری این است که مشتری توسط ابرهای آمونیاکی که می توانند بیش از یک سوم نور دریافتی خود را بازتاب دهند، احاطه شده است. اما TrES-2b به دلیل داغ بودن بیش از اندازه از هیچ ابر آمونیاکی برخوردار نیست. این سیاره در مدار ستاره خود GSC 03549-02811 در فاصله ای پنج میلیون کیلومتری در حرکت است و این به آن معنی است که حرارت سطح سیاره می تواند در حدود هزار درجه سلسیوس باشد.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (8)

در عوض اتمسفر این سیاره از مواد شیمیایی از قبیل بخار سدیم، پتاسیم و اکسید تیتانیوم گازی که نور را به خود جذب می کنند، تشکیل شده است اما این نیز نمی تواند تاریکی بیش از اندازه سیاره را به خوبی توجیه کند.

با این همه TrES-2b کاملا تاریک نیست، حرارت بیش از اندازه داغ آن می تواند درخشش سرخ رنگ مبهمی را در سطح سیاره ایجاد کند، درست شبیه تکه ذغالی برافروخته. محققان تاریکی بیش از اندازه این سیاره را زمانی کشف کردند که نور ساطع شده از این سیاره را در هنگام گردش در مدار ستاره اش محاسبه کردند.

بر اساس گزارش اسپیس، با ترکیب محاسبات دقیق کپلر و رصدهای انجام شده از 50 بار مدارگردی این سیاره اخترشناسان کمترین میزان تفاوت در درخشش این سیاره فراخورشیدی را ردیابی کردند، تفاوت درخشش در این سیاره تنها 6 بخش در یک میلیون است. به بیانی دیگر کپلر توانسته است به صورت مستقیم نور مرئی که از خود سیاره ساطع می شود را ردیابی و با دقت محاسبه کند.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

رجیستر،مهر

مطالب مرتبط :

فناوری؛ در هفته ای که گذشت

خبرهای دنیای فناوری در ماه گذشته