تبیان، دستیار زندگی
حدس بزن اولین شهربازی دنیا چه سالی و کجا ساخته شد؟ شاید باورت نشود، اما اولین شهربازی دنیا سال 1583میلادی یعنی 962شمسی در کشور دانمارک ساخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرهایی برای بازی

 حدس بزن اولین شهربازی دنیا چه سالی و کجا ساخته شد؟ شاید باورت نشود، اما اولین شهربازی دنیا سال 1583میلادی یعنی 962شمسی در کشور دانمارک ساخته شده است.

اما آن شهربازی کجا و شهربازی‌های امروزی کجا؟ حالا دیگر تقریباً هیچ کشوری نیست که شهربازی نداشته باشد. بعضی از کشورها چندین و چند شهربازی خیلی مجهز دارند. بیشتر این شهربازی‌ها ثابت‌اند، یعنی نمی‌شود آنها را جابه‌جا کرد؛ اما قدیم‌ها شهربازی‌هایی هم وجود داشت که صاحبانشان آنها را از جایی به جایی دیگر می‌بردند و هر جایی یک یا دو هفته می‌ماندند تا بچه‌های شهرهای دور و نزدیک بتوانند در آنها مشغول بازی شوند و لذت ببرند. حالا هم شهربازی‌های سیار وجود دارند، اما دستگاه‌ها، ماشین‌ها و بازی‌های شهربازی‌ها آن قدر جذاب شده‌اند و رفت و آمد هم آن‌قدر راحت شده که همه بیشتر دوست دارند به شهربازی‌های ثابت بروند.این‌جا با چندتا از شهربازی‌های دنیا آشنا می‌شویم که هرکدام جذابیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند.

شهرهایی برای بازی

دیزنی لند آسیایی

«دیزنی‌لَند توکیو» در «اورایاسو»، نزدیکی توکیوی ژاپن، از مشهورترین شهربازی‌های دنیاست.

این اولین شهربازی از مجموعه شهربازی‌های دیزنی‌لند بود که در خارج از امریکا ساخته شد و در ضمن تنها دیزنی‌لند دنیا هم هست که صاحب آن، شرکت والت‌دیزنی نیست.

این شهربازی بهار سال 1983 میلادی (1362شمسی) با همان شکل و شمایل دیزنی‌لند کالیفرنیای امریکا در زمینی به مساحت 465هزار مترمربع ساخته شده.

این شهربازی سال 2009 میلادی، میزبان حدود 13میلیون و 650هزار نفر بوده است و در رده سوم پرمراجعه‌ترین شهربازی‌های دنیا قرار گرفته است.

شهرهایی برای بازی

این‌جا هپی هریایی حرف بزنید!

«هُپی‌هَری»در سائوپائولوی برزیل، با760هزار مترمربع وسعت، بزرگ‌ترین شهربازی امریکای جنوبی است و در پاییز 1999میلادی (1378شمسی) ساخته شده است.

این شهربازی شبیه کشوری است که به پنج بخش تقسیم شده.

مهم‌ترین بخش هپی هری، بخش امریکایی است به نام «میستیری» که در آن ساختمان‌های بزرگ هرمی به سبک «آزتک‌ها» و «مایاها» دارد.

برای این شهر بازی زبانی به نام «هُپی‌هَریایی» اختراع شده و هنگام ورود به آن، یک دیکشنری هپی‌هریایی به پرتغالی به بازدید کننده‌ها داده می‌شود.

شهرهایی برای بازی

بازی در 4 طبقه

«شهربازی کیهانی دنیا» بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده آسیاست و در طبقه‌‌های پنجم تا هشتم ساختمان بلندی به نام «برجایا»در میدان تایمز کوالالامپور مالزی قرار گرفته.

شهربازی کیهانی که پاییز 2004 میلادی (1383شمسی) ساخته شده، در همه زمان‌های سال، در همه شرایط آب‌وهوایی از کسانی که می‌خواهند از امکانات آن استفاده کنند، پذیرایی می‌کند.

در این شهربازی که بیشتر از 35هزار مترمربع وسعت دارد، دو فضای جداگانه برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها، با نام‌های «باغ خیالی» و «ایستگاه کهکشان» درست شده.

بازی‌های هیجان‌انگیز بخش ایستگاه کهکشان آن میزبان بزرگ‌سال‌ها و نوجوانان بزرگ‌تر از 13سال است.

شهرهایی برای بازی

بازی در همسایگی باغ وحش

«اِوِرلَند ریزُرت» در «یانگین» کره جنوبی، بزرگ‌ترین شهربازی این کشور است.

سال 2007 میلادی با 8 ‌میلیون و 600هزار نفر مراجعه کننده، در رده دهم شهربازی‌های دنیا قرار گرفت.

این شهربازی سال 1976 میلادی (1355شمسی) در کنار یک شهربازی دیگر و یک باغ وحش ساخته شده که مجموع آنها بیشتر از یک‌میلیون متر مربع وسعت دارد.

شهرهایی برای بازی

هیجان در واگن‌های وارونه

«پُرت‌اَوِنْتورا» در« سَلو»ی اسپانیا ساخته شده، جایی در نزدیکی جنوب بارسلون. هر سال تقریباً سه‌میلیون نفر به این شهربازی می‌روند و از نظر تعداد مراجعه‌کننده‌، در ردیف ششم شهربازی‌های اروپا قرار می‌‌گیرد.

رولرکاستر* این شهربازی اولین رولرکاستر دنیاست که واگن‌هایش در هشت قسمت از آن وارونه می‌شوند.

شهرهایی برای بازی

*رولرکاستر به قطارهایی می‌گویند که ریل آن تا ارتفاع زیاد بالا می‌رود و پایین می‌آید و حتی حلقه‌های عمودی درست می‌کند، طوری که واگن‌های این قطار موقع عبور از این حلقه‌ها وارونه می‌شوند و مسافران هیجان زیادی را تجربه می‌کنند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

 بیشتر بدانیم !

دانستنی های بهاری

 دانستنیهای ریزه میزه

 دانستنیهای جالب و خواندنی

دنیای دانستنی ها

 زنبورهای سحرخیز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.