تبیان، دستیار زندگی
منظور از شب، قرار گرفتن سایه قسمتی از کره زمین روی قسمت دیگر است که اگر مثلاً شب قدر از ایران شروع شود، تا زمانی که این سایه تمام کره زمین را فرا گیرد، شب قدر ادامه دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب قدر درتمام کشورها یک شب است؟

شب قدر

پرسش: مگر شب قدر یک شب نمی باشد پس چرا در یک سری از کشورها شب قدر زودتر از کشورهای دیگر است؟

پاسخ: شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانه ‌روز (24 ساعت) است. بنابراین، هر قسمتی از کره زمین در پاره‌ای از آن قرار می ‌گیرد. از این رو اگر کسی آن را شبی در ایران درک کند و سپس به کشور دوردستی سفر نماید و شب بعد در آنجا دوباره لیلةالقدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده؛ زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز بین دو نقطه، آن را به دو شب تبدیل نمی‌کند؛ زیرا از 24 ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان 24 ساعت می ‌باشد.

به عبارت دیگر: منظور از شب، قرار گرفتن سایه قسمتی از کره زمین روی قسمت دیگر است که اگر مثلاً شب قدر از ایران شروع شود، تا زمانی که این سایه تمام کره زمین را فرا گیرد، شب قدر ادامه دارد.(1)

بنابر‌این اگر چه نزول قرآن در شبی خاص صورت گرفت، اما همه شب ‌ها یا روزها همین حالت را دارند که در عرض 24 ساعت به صورت تدریجی کل زمین را پوشش می ‌دهند.

شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانه ‌روز (24 ساعت) است.

گاهی نیز تفاوت در کشورها ناشی از اختلاف دیدگاه در مسئله رؤیت هلال است. رؤیت یا عدم رؤیت یا اختلاف مبنایی در مسئله رؤیت هلال، موجب می ‌شود که شروع ماه مبارک در بعضی کشورها زودتر صورت گیرد و به همین جهت، شب ‌های قدر آنها نیز متفاوت می ‌شود.


پی ‌نوشت ‌ها:

1ـ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج 3، ص 306؛ تفسیر نمونه، ج 27، ص 192.

تنظیم: مرکز مشاوره