تبیان، دستیار زندگی
راجر ایبرت؛ منتقد پیشکسوت و صاحب نام فیلم های هالیوودی، ضمن بیان این مطلب که داستان مجموعه فیلم های اکشن «مقصد نهایی» (Final Destination) تکراری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستانی تکراری با روایتی جدید

درباره فیلم «مقصد نهایی 5»؛


راجر ایبرت؛ منتقد پیشکسوت و صاحب نام فیلم های هالیوودی، ضمن بیان این مطلب که داستان مجموعه فیلم های اکشن «مقصد نهایی» (Final Destination) تکراری است، اظهار داشت که پنجمین قسمت این آثار دنباله دار مملو از اتفاقت جدید و مبتکرانه است، به طوری که داستان تکراری این مجموعه فیلم ها در «مقصد نهایی 5» به طرز جالب تری روایت می شود.


داستانی تکراری با روایتی جدید

این منتقد 67 ساله در سایت اختصاصی خود فیلم سینمایی «مقصد نهایی 5» را اینگونه نقد کرده است: درباره عنوان این اثر باید گفت که «مقصد نهایی 5» یکی از معدود فیلم هایی است که عنوان آن به نادرست انتخاب شده، داستان و محتوای این مجموعه فیلم های اکشن برای همگان تکراری است، به همین دلیل شاید بهتر بود حداقل عنوان آن با قسمت های پیشین این آثار دنباله دار تفاوت می کرد.

در تمام قسمت های مجموعه فیلم های اکشن «مقصد نهایی» تماشاگران شاهد این موضوع هستند که به جز «ویلیتم بلادوورث» (تونی تاد) همه شخصیت های حاضر در این فیلم می میرند و علاوه بر این موضوع مخاطبان علت مرگ تمامی افراد را نیز می دانند.

بدلیل همین تکراری بودن محتوا و از آنجایی که تماشاگران داستان این فیلم سینمایی را می دانند، تنها کاری که فیلمساز برای بهتر شدن این اثر می تواند انجام دهد این است که روش های ترسناک تر و مخوف تری را برای کشته شدن شخصیت های داستان به وجود آورد.«مقصد نهایی 5» مملو از اتفاقت جدید و مبتکرانه است و داستان تکراری این مجموعه فیلم ها در قسمت پنجم به طرز جالب تری روایت می شود.

تعدد بازیگران نیز در «مقصد نهایی 5»، نسبت به قسمت های پیشین این مجموعه فیلم های اکشن بیشتر شده است. تماشاگران در نسخه سه بعدی این فیلم سینمایی صحنه های قتل و نماهایی که در آن ها از چاقو استفاده شده است را به صورت خشن تری نسبت به نسخه 2 بعدی «مقصد نهایی 5» و قسمت های پیشین این فیلم های دنباله دار می بیند که این موضوع برای برخی از تماشاگران جوان جذاب تر است.

البته برخلاف نسخه های سه بعدی دیگر فیلم های حال حاضر هالیوود، نسخه سه بعدی «مقصد نهایی 5» از شفافیت و وضوخ تصویر بالاتری برخوردار است و این موضوع یکی از نقاط قوت این فیلم سینمایی برای اکران سه بعدی به شمار می آید. حضور پرتعداد بازیگران در چنین فیلمی، یکی از مهمترین عوامل تولید به شمار می رود. با وجود داستان تکراری در «مقصد نهایی 5»، این بازیگران هستند که می توانند به این فیلم سینمایی جلوه دهند و تماشاگران را به سالن سینماها بکشانند.

«مقصد نهایی 5» مملو از اتفاقت جدید و مبتکرانه است و داستان تکراری این مجموعه فیلم ها در قسمت پنجم به طرز جالب تری روایت می شود.

«مقصد نهایی 5» شاهد حضور بازیگران جوان و غیر مطرحی است که پس از پشت سر گذاشتن امتحانات و مراحل سخت بازیگری، سرانجام توانسته اند در یک فیلم هالیوودی ایفای نقش کنند و این مطلب نیز یکی از نکات مثبت این فیلم سینمایی است. حقیقت این است که در این فیلم سینمایی تمام بازی ها تاثیر گذار هستند. با وجود اینکه برخی از بازیگران حاضر در این فیلم غیرحرفه ای هستند، اما آن ها بیشتر از آنکه از «مقصد نهایی 5» ارزش کاری بگیرند، به این فیلم ارزش بخشیده اند.

در فیلم سینمایی «مقصد نهایی 5» تماشاگران و منتقدان متوجه می شود که بازی بازیگران جوان و غیرحرفه ای نسبت به سال های گذشته هالیوود با پیشرفت هایی همراه بوده است.البته نقش استیون کوال را نیز به عنوان کارگردان در بازی گرفتن از جوانان نباید فراموش کرد. جلوه های ویژه رایانه ای نیز در صحنه های سر بریدن، سوزاندن، کالبد شکافی، له کردن و غیره به صورت کاملا حرفه ای و به بهترین نحو ممکن استفاده شده است. تیم سازنده فیلم سینمایی «مقصد نهایی 5»، تیم بسیار خوب و سرگرم کننده ای هستند. اریک هیسرر براساس طرح داستان و شخصیت های خلق شده توسط جفری ردیک توانسته فیلمنامه خوب و درخور شایسته ای را بنویسد.

داستانی تکراری با روایتی جدید

تفاوتی که «مقصد نهایی» با دیگر فیلم های دنباله دار دارد این است که در پایان هر کدام از قسمت های این مجموعه فیلم های اکشن تمام بازیگران آن می میرند و برای قسمت بعدی نویسنده و کارگردان باید بازیگران جدیدی را خلق و انتخاب کنند. به همین دلیل کار کارگردان و نویسنده فیلمنامه در این آثار به نوعی سخت است، اما این موضوع هیچ گاه در این فیلم ها مشکلی را به وجود نیاورده است. بازیگران نیز می دانند که بازی در یکی از قسمت های این فیلم ها به معنی بازی در اپیزودهای بعدی نیست، زیرا بی شک در آن قسمت کشته می شوند.

قسمت پنجم «مقصد نهایی» نسبت به قسمت های پیشین خود فروش بیشتری را رقم می زند. صحنه ها و نحوه روایت داستان در این قسمت نسبت به دیگر قسمت ها برای جوانان جذاب تر است و این امر یکی از دلایلی است که جوانان برای تماشای این فیلم سینمایی به سینماها بروند. مطمئن هستم که جوانان یادداشت من درباره «مقصد نهایی 5» را نمی خوانند، زیرا آن ها این فیلم را دوست دارند و بدون اعتنا به نقدها و یادداشت ها به تماشای «مقصد نهایی 5» می نشینند، اما شاید زمانی فرا رسد که آن ها به صورت اتفاقی یک فیلم خوب را ببینند و به فکر بروند و پس از آن در انتخاب خود دقت کنند.  البته من همیشه از این موضوع که تماشاگران از تماشای یک فیلم، چه خوب و چه بد لذت ببرند خوشحال می شوم.

پنجمین قسمت از مجموعه فیلم های اکشن «مقصد نهایی» از روز 12 آگوست (21 مرداد) تابسیتن سال جاری روی پرده سینماهای آمریکای شمالی و سایر کشورهای جهان رفته است و تا به امروز توانسته فروشی برابر با 18 میلیون دلار را برای خود رقم بزند. چهار قسمت پیشین این مجموعه فیلم های ترسناک به ترتیب در سال های 2000، 2003، 2006 و 2009 میلادی روی پرده سینماها رفته اند و هرکدام به ترتیب فروشی برابر با 112، 90، 117 و 186 میلیون دلار را برای خود رقم زده اند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران