تبیان، دستیار زندگی
عمل تقطیر برای جدا سازی دو مایع که در هم مخلوط شده اند به کار می رود. این عمل در صورتی امکان پذیر است که نقطه جوش این دو مایع با هم تفاوت داشته باشد. هنگامی که درجه حرارت این مخلوط را بالا ببریم یکی از این دو مایع به جوش می آید د رحالی که دیگری همچنان..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبرِّد یا کندانسور

مبرِّد یا کندانسور

یکی از موادی که در ساخت پروژه های دانش آموزی بسیار زیاد به آن نیاز پیدا خواهید نمود مبرِّد یا کندانسور می باشد.

عمل تقطیر برای جدا سازی دو مایع که در هم مخلوط شده اند به کار می رود. این عمل در صورتی امکان پذیر است که نقطه جوش این دو مایع با هم تفاوت داشته باشد. هنگامی که درجه حرارت این مخلوط را بالا ببریم یکی از این دو مایع به جوش می آید در حالی که دیگری همچنان به صورت مایع باقی می ماند. در این حال برای جدا کردن دو مایع از هم کافی است مایع اول را که به صورت بخار در آمده جمع آوری کرده، با سرد کردن به حالتِ مایع در آوریم. برای عمل تقسیر از دستگاهی به نام مبرِّد یا کندانسور استفاده می کنیم.

مبرّد یا کندانسور عبارت است از دو لوله شیشه ای به هم چسبیده به طوری که یکی از لوله ها لوله دیگر را احاطه کرده است. معمولاً لوله داخلی به صورتی پیچیده و فنر مانند ساخته می شود و محل عبور بخاری مایعی است که می خواهیم آن را سرد کرده و تقطیر کنیم. لوله خارجی محل عبور آب سرد است. این لوله خارجی به صورت مخزن آب سرد عمل می کند که لوله داحلی را در خود احاطه کرده است. این مخزن دارای یک لوله ورودی و یک لوله خروجی است. آب سرد به طور مداوم از لوله ورودی داخل می شود و پس از عبور از فضای داخل لوله خارجی از لوله خروجی بیرون می رود. این جریان آب سرد باعث می شود که بخار درونِ لوله داخلی همواره با آبِ سرد احاطه شده باشد و به وسیله این سرما به مایع تبدیل شود.

به عمل تبدیل بخار به مایع، میعان می گویند.

برای خالص کردنِ آب نیز از مبرّد استفاده می کنند. استفاده از مبرد برای خالص سازی آب، آن را از املاح و مواد اضافی خالی می نماید.

برای استفاده از مبرد همیشه لازم است آن را روی پایه با گیره های مناسب نصب کرد.

انواع مختلفی از مبردهای شیشه ای وجود دارد که هر یک به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

در زیر چند نوع مبرد شیشه ای را می توانید ببینید.

مبرِّد یا کندانسور مبرِّد یا کندانسورمبرِّد یا کندانسورمبرِّد یا کندانسور

انواع مختلفی از کندانسور یا مبرد

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: احمد آشتیانی

تنظیم: نسرین صادقی