تبیان، دستیار زندگی
در پی دستگیری بالغ بر دو هزار زن خیابانی و بررسی وضعیت آنها، مشخص گردیده 600 نفر از آنها روسپی‌گری را به عنوان شغل خود انتخاب كرده‌اند و 1400 نفرشان از طریق شبكه‌های مجازی به این دام افتاده و اقدام به ارتباط‌گیری با مردان هوسران می‌كرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان هوسباز، زنان قربانی


دولت بریتانیا در اقدامی غیر منتظره تصمیم گرفت تا در مواقع اضطراری شبکه‌ های اجتماعی یا شناسه‌ ی برخی کاربران مسدود نموده و در صورت ادامه ی روند شورش شبکه ی تلفن همراه را نیز قطع نماید . این اقدام مصداق روشن نقض آزادی بیان است.

زنان خیابانی

در پی دستگیری بالغ بر دو هزار زن خیابانی و بررسی وضعیت آنها، مشخص گردیده 600 نفر از آنها روسپی‌گری را به عنوان شغل خود انتخاب كرده‌اند و 1400 نفرشان از طریق شبكه‌های مجازی به این دام افتاده و اقدام به ارتباط‌گیری با مردان هوسران می‌كرده‌اند.

به گزارش ندای انقلاب این درحالی است كه بر اساس آمارهای موجود، هم‌اكنون بالغ بر 5/1 میلیون نفر زن بیوه و مطلقه در كشور وجود دارد و روزانه نیز 160 نفر به این آمار اضافه می‌شود. از سوی دیگر حدود پنج میلیون نفر دختر نیز وجود دارند كه هنوز ازدواج نكرده‌اند. نكته درخود توجه اینكه  فاصله بین سن بلوغ و ازدواج در كشور به شدت بالا رفته است، به طوری كه بین سن بلوغ با ازدواج دختران 18 سال و پسران 15 سال فاصله افتاده است.

خبر دیگری در این زمینه حاكی است قبل از اجرای طرح جدید نیروی نتظامی تحت عنوان «امنیت اخلاقی» برای برخورد با پدیده بحجابی و بدپوششی در كشور، طی یك دوره یكماهه تعدادی از زنان و دختران بدحجاب دستگیر شدند كه وضعیت آنها در ابعاد مختلف بدین شرح است: 1- از نظر گروه سنی بالغ بر 78.9 درصد از یادشدگان زیر 15 سال. 9.46 درصد آنها بین 16 تا 20 سال، 5.31 درصدشان بین 21 تا 25 سال و 8.13 درصدشان 26 تا 30 سال سن داشته‌اند.

2- به لحاظ وضعیت تاهل بالغ بر 6/84 درصد از یادشدگان مجرد، 1/13 درصد از آنها متاهل و 2.3 درصدشان مطلقه بوده‌اند.

زمانی عرضه چنین پدیده‌ای صورت می‌گیرد که به دلیل زیاده‌خواهی، تنوع‌طلبی و هوسرانی تقاضایی وجود داشته باشد. در این بازار عرضه و تقاضا، نقش مردان بسیار خطرناک‌تر، سودجویانه‌تر و هوسبازانه‌تر بوده و زنان اصلی‌ترین قربانی این مسائل هستند

3- از نظر میزان تحصیلات بالغ بر 9/46 درصد از یادشدگان دارات تحصیلات متوسطه و دیپلم،‌ 7/27 درصد آنها فوق دیپلم و لیسانس و 4.25 درصدشان بالاتر از لیسانس بوده‌اند.

4- بله لحاظ داشتن شغل بالغ بر 4/25 درصد از یادشدگان محصل، 3/19 درصد از آنها دانشجو، 4.15 درصدشان دارای شغل آزاد، 5 درصد كارمند بخش خصوصی، 5.11 درصدشان خانه‌دار و 17 درصدكارگر یا بیكار بوده‌اند.

5- از نظر نحوه زندگی بالغ بر 5/38 درصد از یادشدگان با والدینشان و 17,7 درصد از آنها با یكی از والدینشان زندگی می‌كنند و 44,88 درصدشان از پاسخ‌گویی به این سوال خودداری كرده‌اند.

زنان خیابانی

6- به لحاظ سابقه دستگیری بالغ بر 87 درصد از یادشدگان سابقه دستگیری نداشته اند، 5.7 درصد از آنها برای بار دوم دستگیر شده‌اند و 5.5 درصدشان از پاسخ‌گویی به این سوال خودداری كرده‌اند.

به دنبال مقصر

1-مردان هوسران

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی برخلاف نظر آسیب‌شناسان که معتقدند زنان خیابانی در درجه اول قربانی نیاز مالی، مشکلات و مسائل اقتصادی خود هستند، نقش برخی از مردان را پر رنگ می‌داند؛ چرا که زمانی عرضه چنین پدیده‌ای صورت می‌گیرد که به دلیل زیاده‌خواهی، تنوع‌طلبی و هوسرانی تقاضایی وجود داشته باشد. در این بازار عرضه و تقاضا، نقش مردان بسیار خطرناک‌تر، سودجویانه‌تر و هوسبازانه‌تر بوده و زنان اصلی‌ترین قربانی این مسائل هستند.

2- ماهواره

مدیرکل مبارزه با مفاسد اجتماعی ناجا اعلام کرده است که بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، یکی از عوامل وجود زنان خیابانی در کشور ماهواره‌ها هستند، که طی 5 ماهه اول امسال 110000 قطعه از تجهیزات ماهواره از سطح کشور جمع آوری شده است.

3- خانواده‌های نابسامان/ مشکل مادی

عده‌ای کارشناسان معتقدند حدود 90 درصد دختران فراری از خانواده‌های طلاق و زنان خیابانی نیز عمدتاً از خانواده‌های نابسامان هستند که مورد همسرآزاری قرار گرفته و یا شوهرانی بیکار، معتاد و یا زندانی دارند و همچنین در خصوص زنان ویژه نیز اکثراً از افرادی هستند که مادران آنها نیز درگیر این مساله بوده اند.

به هر صورت نکته‌ای که باید در برخورد با این پدیده ناهنجار اجتماعی در نظر گرفته شود این است که هرچند بسیاری زنان و دختران خیابانی را افرادی مجرم می‌شناسند که باید محاکمه و مجازات شوند، اما  در حال حاضر موضوع زنان خیابانی یک مشکل اجتماعی است و باید به این ناهنجاری اجتماعی متناسب با شکل آن نگاه کرد.

فرآوری: کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جهان/  پایگاه خبری تحلیلی افق