تبیان، دستیار زندگی
مازندران از استان های سرسبز ایران است. این استان در شمال ایران و نزدیکی دریای خزر است. سال ها پیش به استان های تهران، گلستان و سمنان، مازندران بزرگ می گفتند؛ اما بعدها این سه استان از مازندران جدا شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بریم به مازندران

مازندران از استان های سرسبز ایران است. این استان در شمال ایران و نزدیکی دریای خزر است. سال ها پیش به استان های تهران، گلستان و سمنان، مازندران بزرگ می گفتند؛ اما بعدها این سه استان از مازندران جدا شد. این استان از استان هایی است که خوش آب و هوا و پر از محصول است. جنگل های زیبا، آبشارهای جذاب و مناطق شگفت انگیزی را می توانی در مازندران ببینی. مازندران از شمال با دریای خزر، از مغرب با استان قزوین و گیلان، از شرق با استان گلستان و از جنوب با استان های سمنان و تهران همسایه است.

شهرها

ساری، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، سواد کوه، قائم شهر، نکا، نور و نوشهر از شهرستان های معروف مازندران است. ساری مرکز این استان است که دومین شهر بزرگ شمال ایران به حساب می آید. شهر ساری، یکی از مراکز تمدن و فرهنگ ایران است و سابقه ی زیادی دارد، ولی آثار تاریخی زیادی ندارد؛ چون حوادث زیادی در این شهر اتفاق افتاد که باعث ویرانی آن ها شده است؛ مثل حمله ی خلیفه ی عباسی، حمله تیمور، حمله مغول، حمله روس ها، حمله ترکمن ها، سیل، زلزله و آتش سوزی.

بریم به مازندران

زبان مردم مازندران

مردم این استان، زبان مخصوص به خودشان را دارند که مازندرانی است. ولی بیش تر مردم، فارسی را هم به خوبی می دانند. زبان مازندرانی در این استان گویش های مختلفی دارد؛ مثل گویش ساروی، بابلی، آملی، کتولی، رامسری، تنکابنی.

به خاطر آب و هوای خوب، در این استان تولید مواد غذایی زیاد است. همچنین، چوب و کاغذ هم در این استان تولید می شود. بازارهای زیادی در این استان وجود دارد که جالب و دیدنی است؛ مثل بازار ماهی فروشان که مردم به طورمستقیم ماهی صید می کنند و در این بازار به فروش می رسانند، بازار حصیر فروشان، بازار میوه و بازار چه ترکمن ها از معروف ترین بازارهای این استان است.

سوغات

گلیم، جاجیم، ظرف های سفالی، مجسمه، ظرف های چوبی و نمد از مهم ترین صنایع دستی مازندران برای سوغاتی است. این ها بیش تر در جاهای کوهستانی استان تولید می شود. سوغاتی های خوردنی مازندران برنج، مرکبات و انواع مرباها و ترشی هاست.

برای درست کردن مربا، اول میوه را با شکر می جوشانند تا یک نوع ژله به دست آید. وقتی این حالت را پیدا کرد، می گذارند مربا سفت و سخت شود تا برای خوردن آماده باشد.

دیدنی ها

دیدنی های طبیعی و شگفت انگیز در مازندران زیاد است.معروف ترین آن ها، آبگرم لاریجان، امامزاده کتی، پارک جنگلی چالدره، پارک ملی دشت ناز، پل راه آهن ورسک، خانه ی نیما یوشیج، غار کمربند، کاخ رامسر، موزه ی کندلوس، میدان ساعت ساری. پل ورسک از بزرگترین پل های راه آهن ایران است که در شهرستان سواد کوه قرار دارد. نام این پل از نام مهندس سازنده اش که آلمانی بوده گرفته شده است. در ساخت این پل از فلز استفاده نشده است. طول پل 110 متر است.

بریم به مازندران
بریم به مازندران

بریم به مازندران
قلعه لاجیم

در جنوب شرقی زیر آب منطقه ای جنگلی و در کنار روستای لاجیم قرار دارد. این قلعه مربوط به قرن پنجم یعنی نهصد سال پیش است که بعضی از جاهای آن از بین رفته ، ولی با این حال دیدنی است.

بریم به مازندران

نام های آشنا

نیما یوشیج:علی اسنفدیاری یا علی نوری معروف به نیما یوشیج است که 21 آبان 1274 در دهکده ی یوش مازندران به دنیا آمد. نیما شاعر معروف ایران است که به خاطر نوآوری در شعر به او پدر شعر نو می گویند. این شاعر بزرگ در 13 دی 1338 در تهران از دنیا رفت. او ابتدا در تهران به خاک سپرده شد؛ اما بعد او را به یوش بردند و در حیاط خانه اش به خاک سپردند.

بریم به مازندران

شیخ فضل الله نوری: از روحانیون مبارز دوران مشروطیه بود که به خاطر مبارزات انقلابی اش در 9 مرداد 1288 به شهادت رسید.

بریم به مازندران

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:ماهنامه فرهنگی کودکان ایران ،پوپک

مطالب مرتبط:

من چگونه حرکت می کنم؟ 

  درباره فرشته ها چی می دونید

از استخوان هایتان چه می دانید؟

گرما و انرژی خورشید

ستاره ات چه رنگی است 

کوه ها آب می روند 

در سر شما چه می گذرد؟ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.