تبیان، دستیار زندگی
تعداد دندان‌های شیری در کل بیست عدد می‌باشد که از سن 6 تا 8 ماهگی شروع به رویش کرده و تا سن حداکثر 3 سالگی رویش آن‌ها تکمیل می‌گردد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا دندان‌های شیری نمی‌افتند؟


تعداد دندان‌های شیری در کل بیست عدد می‌باشد که از سن 6 تا 8 ماهگی شروع به رویش کرده و تا سن حداکثر 3 سالگی رویش آن‌ها تکمیل می‌گردد. افتادن دندان‌های شیری از سن 6 تا 7 سالگی شروع می شود. تا سن 12 سالگی باید کلیه دندان‌های شیری افتاده و دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها گردند.


دندان شیری کودک

4 دندان دائمی آسیاب اول در سن 6 سالگی در دهان رویش پیدا می‌کنند، بدون این‌که دندان شیری بیفتد، یعنی در سن 7 سالگی بچه باید 24 دندان داشته باشد.

4 دندان دائمی دیگر که همان دندان‌های آسیاب دوم می‌باشد، هم در سن 12 سالگی در دهان رویش پیدا می‌کنند و این دندان‌ها هم جایگزین دندان شیری نیستند، بلکه مستقلا رویش پیدا می‌کنند، یعنی در سن 12 سالگی بایستی بچه 28 دندان در دهان داشته باشد.

علت افتادن دندان‌های شیری به این خاطر است که دندان‌های دائمی زیر دندان شیری شروع به رویش کرده و به مرور ریشه دندان شیری را می‌خورد و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ریشه دندان شیری به کلی از بین رفته و در آخرین مرحله که دندان دائمی در دهان جوانه می‌زند دندان شیری می‌افتد.

گاهی این روند متوقف شده و اختلالی در این مسیر به وجود می‌آید. آیا تا به حال شنیده‌اید که در دهان فرد بزرگسالی هنوز دندان شیری هست.

هرگاه دندان‌های شیری در موعد خود نیفتند، می‌توانند باعث کج یا دیر روییدن و در مواردی نروییدن دندان‌های دائمی زیرین گردند

علل نیفتادن دندان شیری

علل اصلی نیفتادن دندان‌های شیری از این قرار است:

1- کج بودن مسیر رویش دندان دائمی زیر دندان شیری

2- نبودن دندان دائمی به طور مادرزادی؛ یعنی در بعضی موارد، فرد به طور ارثی یک تا چند دندان دائمی را ندارد، در این صورت دندان شیری مربوطه هم نخواهد افتاد.

3- گیر کردن دندان شیری بین دندان‌های دائمی. این مسئله علل مختلفی ممکن است داشته باشد، مثل درشت بودن دندان‌ها و کمبود فضای کافی و تحت فشار بودن دندان‌ها.

چند توصیه :

* بعد از  12 سالگی حتما افتادن کلیه دندان‌های شیری فرزندانتان را چک کنید.

دندان شیری کودک

* اگر دندان شیری تا سن 12 سالگی نیفتاد، برای کشیدن آن زود اقدام نکنید، چون ممکن است زیر این دندان، دندان دائمی نباشد. در این صورت دندان شیری را تا سن 30 سالگی می توان به خوبی استفاده کرد. پس حتما رادیو گرافی کنید تا علت واقعی عدم افتادن دندان شیری مشخص شود.

* بعد از تشخیص قطعی، دندان‌هایی که به علت مسیر کج رویش دندان دائمی نیفتاده‌اند، با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید، چون بعضی از این دندان‌های دائمی را می توان با درمان‌های هم زمان جراحی و ارتودنسی به مسیر اصلی خود بازگرداند.

عوارض نیفتادن به موقع دندان‌های شیری

هرگاه دندان‌های شیری در موعد خود نیفتند، می‌توانند باعث کج یا دیر روییدن و در مواردی نروییدن دندان‌های دائمی زیرین گردند. در این گونه مواقع بهتر است کودک را نزد دندانپزشک ببرید و علت نیفتادن دندان‌های شیری و سرنوشت دندان‌های دائمی زیرین را جویا شوید.

عوارض زود افتادن دندان‌های شیری

با آن که اغلب پدر و مادرها برای دندان‌های شیری ارزشی قایل نیستند و زود افتادن آن‌ها را مسئله چندان مهمی نمی‌دانند، باید بدانیم که: برای صحیح روییدن دندان‌های دائمی، هر کدام از دندان‌های شیری باید تا سن خاصی در دهان باقی بمانند؛ به عنوان مثال دندان‌های آسیای شیری بایستی تا حدود سن 10 سالگی به طور سالم در دهان کودک نگهداری شوند.

فرآوری : زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


منابع :

Randentist

سایت رشد

مطالب مرتبط:

آشنایی با انواع دندان ها

دندان کودک را تمیز کنید

مراقبت از دندان های کودک

فضا نگهدارنده‌ به ‌جای دندان‌ شیری

مراقبت از دندان کودک مدرسه ای

نیش زدن مرواریدهای نوزادی

دندان های كوچك، اما مهم

دندان‌هایی که بی موقع درمی‌آیند

سلامت دهان و دندان کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.