تبیان، دستیار زندگی
وقت هنرجو را تلف نكنید حسن هنر اینست كه به‌هیچ دردی نمی‌خورد. گردهم‌آیی معلمان هنر یزد به همت انجمن هنرمندان سازمان آموزش و پرورش استان یزد، با حضور آیدین آغداشلو برگزار شد. در این مراسم آیدین آغداشلو با اشاره به جایگاه و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر به‌هیچ دردی نمی‌خورد.

وقت هنرجو را تلف نكنید حسن هنر اینست كه به‌هیچ دردی نمی‌خورد.

گردهم‌آیی معلمان هنر یزد به همت انجمن هنرمندان سازمان آموزش و پرورش استان یزد، با حضور آیدین آغداشلو برگزار شد.

در این مراسم آیدین آغداشلو با اشاره به جایگاه و امكان گسترده‌یی كه هنر در بحث شناختن آدمی دارد كه به‌زعم وی متاسفانه از نظر دورمانده است، عنوان كرد: هنر جزو جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌هاست كه خودآگاه یا ناخودآگاه به آن رجوع می‌كنیم؛ هنر از شدت حضور خود كمتر به دید می‌آید و قابل فشرده شدن نیست.

وی گفت: ما نیازمند داوری در هنریم؛ داوری بخشی از هنر است، به‌خاطر همین است كه هنر می‌ماند وانتشار می‌یابد؛ در تاریخ هنر سنتی داریم و هنر مدرن؛ در هنر سنتی امضای طراح اهمیتی ندارد و وجدان جمعی این ستایش را برعهده دارد؛ چنان‌چه در فرش فروشی دوران كهن نمی‌بینید که امضای طراح فرش وجود داشته باشد، هرچند این نشانه‌ای از فروتنی هنرمند بود؛ ولی در هنر مدرن امضا اهمیت دارد و كارمزدی‌تر شده و سپس به داوری گروه گذاشته می‌شود.

این منتقد و كارشناس هنری جایگاه هنر را آن‌قدر بدیهی و مشخص تلقی كرد كه به گمان او نیاز به توضیح ندارد و افزود: مهم‌ترین بخش به‌عهده هنرمند رمزگشایی طبیعت است.

به اعتقاد این مدرس دانشگاه، ادیان بزرگ همواره با هنر همراه بوده‌اند؛ وی سپس به اهمیت ویژه‌ی خوش‌نویسی در اسلام و موسیقی در مسیحیت اشاره كرد.

او تصریح كرد: ‌هنر در ایران مفید و كاربردی بوده و چیزی نبوده كه در تاقچه‌ی اتاق یا ویترین مغازه‌ها قرارگیرد، یكی از بارزترین آن‌ها فرش و جامه‌های یزدی است. شما ببنید زیباترین هنر بافندگی ایران در پست‌ترین جا استفاده می‌شود كه همان فرش است.

آغداشلو گفت: معلم هنر باید اهمیت كار خود را به خوبی بداند، می‌دانم معلمان هنر باید مرتب توضیح دهند، هنر به چه دردی می‌خورد و حتا چیست؛ من در پاسخ می‌گویم، شعر به چه دردی می‌خورد؟ هنر به هیچ دردی نمی‌خورد و حسن آن نیز همین است. آیا ما می‌توانیم بدون شعر زندگی كنیم، بدون شعر یا هنر چگونه می‌خواهیم بگوییم، كه ما زاده‌ی كدام فرهنگ و تمدن هستیم ؟! یك زبان با شعر گسترش می‌یابد نه فرهنگستان ادب. شما دقت كنید حافظ به تنهایی بیش از 40 تركیب وارد ادبیات ایران كرده كه پیش از او نبوده است.

او در پایان عنوان كرد: نباید وقت هنرجو تلف شود و ضروری است آن‌چه را می‌دانیم به او آموزش دهیم. تاثیر هنر در سایر دروس چندان مستقیم نیست، ولی تاثیرگذار است .

در مراسم یادشده جمیله مدرسی، معاون پژوهشی، ‌برنامه‌ریزی و نیروی انسانی سازمان آموزش و پرورش و هم‌چنین كاظم صادقیان نماینده انجمن به ارایه سخنرانی و گزارش پرداختند.

در پایان این همایش نیز از معلمان برتر هنر، تقدیر شد.

لینک:

دو سالانه نقاشی جهان اسلام ( قسمت اول )

نقد آثار نقاشی جلیل رسولی با حضور آیدین آغداشلو

گفتگو با آیدین آغداشلو درباره هنر پس از انقلاب اسلامی

گرافیك معاصر به لحاظ فرهنگی برد بیشتری دارد