تبیان، دستیار زندگی
نکنید" ویتامینDیکی از ویتامینهای مورد نیاز بدن است که نقشهای زیادی دارد. این ویتامین در اثر برخورد اشعه خورشید به پوست و از طریق غذا به بدن می رسد. در زمستان که نور خورشید کمتر است ویتامینD کمتری در بدن ما تولید می شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"ویتامین D را در زمستان فراموش نکنید"

ویتامینDیکی از ویتامینهای مورد نیاز بدن است که نقشهای زیادی دارد. این ویتامین در اثر برخورد اشعه خورشید به پوست و از طریق غذا به بدن می رسد.

در زمستان که نور خورشید کمتر است ویتامینD کمتری در بدن ما تولید می شود که ممکن خطراتی را در پی داشته باشد.

یکی از اعمال ویتامینD در بدن ما ، حفظ استحکام استخوانهاست. اگر ویتامینD در بدن کم شود احتمال شکسته شدن استخوان ها خصوصاً استخوان لگن ، بالا می رود. کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند یا کمتر از خانه بیرون می آیند بدانند که یا باید خود را در مقابل نور مستقیم قرار دهند ویا ازمنابع غذایی غنی از ویتامینD بطور مرتب استفاده کنند که عبارتند از ماهی خصوصاً ماهی های چرب مثل آزاد و ساردین، تخم مرغ ، جگر و شیرهای غنی شده با ویتامینD ، که البته در ایران موجود نیست ولی ما منابع دریایی فراوانی داریم و شاید هم دلیل اینکه خداوند فصل استفاده از ماهی را پائیز و زمستان قرار داده است همین باشد.

ویتامینD ، نقش مهمی در پیش گیری از سرطان دارد. هر روز در بدن ما ، میلیونها سلول سرطانی تولید می شوند و توسط سیستم ایمنی بدن از رده خارج می شوند. ویتامینD به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. اگر سیستم ایمنی ضعیف شود این سلولهای سرطانی رشد کرده و ایجاد سرطانهایی چون سرطان سینه، پروستات و کولون می کنند. طبق تحقیقات برادران گارلند * افرادی که درمناطق شمالی آمریکا زندگی می کنند، سه برابر بیشتر در اثر سرطان کولون نسبت به مردم مناطق مرکزی، فوت می کنند.

همچنین سیاهپوستانی که در مناطق سرد سیر زندگی می کنند ،  بیشتر در معرض ابتلا به سرطان در اثر کمبود ویتامینD هستند ، چون در اثر رنگدانه های پوستشان ، تولید زیر پوستی ویتامینD کاهش می یابد.

پس به فکر سطح ویتامینD خونتان باشید که با یک آزمایش سطح 24 هیدروکسی ویتامینD خون ** مشخص می شود. اگر در طول روز ، دستها و صورت شما یک ربع تا نیم ساعت در برابر نورمستقیم قرار گیرد و از منابع غنی از ویتامینD مثل ماهی، روغن ماهی، صبحانه غنی شده با ویتامینD، استفاده کنید، هیچگاه دچار کمبود نخواهید بود.

*Garland brothers

**24 hydroxy vitamin D

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.