تبیان، دستیار زندگی
همیشه و همه جا به دنبال تقویت عزت نفس کودکتان باشید . شاید همین راهکارهای کوچک و ساده ، بهتر از هزاران کلاس و آموزشگاه و غیره برای شما و فرزندتان باشد ؛ زیرا هیچ کلاسی بهتر ازهمین زندگی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عزت نفس در چهار فصل سال

روش های ساده و کاربردی اعطای عزت نفس به کودکان زیر 10 سال (1)


همیشه و همه جا به دنبال تقویت عزت نفس کودکتان باشید . شاید همین راهکارهای کوچک و ساده ، بهتر از هزاران کلاس و آموزشگاه و غیره  برای شما و فرزندتان باشد ؛ زیرا هیچ کلاسی بهتر ازهمین زندگی ساده و معمولی آدمها نیست و هیچ معلمی بهتر و دلسوزتر از پدر و مادر نیست .

عزت نفس در چهار فصل سال

روش هایی که در چندین مقاله برای شما عزیزان تبیانی ارائه می شود ، چیزی نیست ، جز همین زندگی ساده و معمولی آدمها ؛ البته با نگاهی که ترنم باران ، گرد روزمرگی  و بی تفاوتی اش را شسته است :

* روان شناس بزرگی می گوید :"همه چیز را می توان به هرکودکی یاد داد ، به شرطی که بتوان آن موضوع را در حد درک و فهم کودک بیان کرد ." هیچ گاه به فرزندتان نگوئید :  "تو کوچک تر از آنی که این موضوع را بفهمی " .

" آب بازی " در ظهر یک تابستان داغ ، همراه با پدر و مادر ، می تواند در افزایش عزت نفس کودک موثر باشد .

* و همین طور درست کردن یک آدم برفی بزرگ همراه با پدر و مادر در یک روز سفید برفی .

* در اواخر زمستان ، با فرزندتان نخستین نشانه های بهار را جست و جو کنید .  این کار یعنی برانگیختن حس کنجکاوی فرزندتان برای درک شگفتی های طبیعت . مثل گشتن و پیدا کردن جوانه های سبز، روی شاخه های درخت .

* شبهای بلند زمستانی و عصرهای بلند تابستانی را به بیهودگی و کسالت نگذرانید . همراه با اعضای خانواده "اسم فامیل " ، " منچ" ، " فوتبال دستی " ، و هزاران بازی و سرگرمی دیگر انجام دهید. این عمل سبب می گردد هم رابطه ی شما با فرزندتان قوی گردد ، هم او را در محیطی مشابه جامعه قرار می دهید تا یاد بگیرد چگونه عکس العمل ها و برخوردهایش را کنترل نماید .

* "باغبانی" ، کندن علف های باغچه ، هرس کردن شاخه های درخت و بیل زدن ، روحیه بخش است و بر میزان عزت نفس کودکتان می افزاید .

* بعد از باغبانی و جمع کردن برگ های خشک و شاخه های شکننده ، آنها را آتش بزنید و با فرزندتان به تماشای آن بنشینید . می توانید یک سیب زمینی کوچک هم داخل آن بیاندازید تا حسابی ذغالی شود و خوردنش بعد از یک روز باغبانی ، خستگی را از شما برباید .

همه چیز را می توان به هرکودکی یاد داد ، به شرطی که بتوان آن موضوع را در حد درک و فهم کودک بیان کرد ." هیچ گاه به فرزندتان نگوئید :  "تو کوچک تر از آنی که این موضوع را بفهمی

"نقاشی کردن" ، عامل موثری در افزایش عزت نفس کودکان است. اینکه همواره دغدغه داشته باشید کودکتان هنگام نقاشی و رنگ آمیزی ، از محدوده ی خط ها خارج شود ، به او آسیب می رساند . بگذارید در رسم تخیلات خود آزاد و رها باشد . آبرنگ و گواش و رنگ های انگشتی ، بهتر از مدادرنگی و ماژیک است ؛ زیرا رنگ های مایع ، کودکتان را محدود به خطوطی خشک و غیر قابل انعطاف نمی کند .

* یک دیوار از چهاردیواری اتاقش را با کاغذهای  بزرگ بپوشانید . کاغذ ها را از زیر به هم بچسبانید و با پونز یا چسب نواری به دیوار نصب کنید . برایش مجال "نقاشی دیواری" فراهم کنید . بگذارید هر چه می خواهد نقاشی بکشد و لذت ببرد .

* همیشه با تمام اهل خانه دور یک سفره بنشینید و غذا میل کنید .اینکه یک نفر جلوی تلویزیون بنشیند و دیگری کنار کامپیوتر و دیگری کنار تلفن، از صمیمیت خانواده  و بالتبع از عزت نفس کودک می کاهد .

*همیشه شما برای فرزندتان قصه نگوئید . بگذارید او هم برای شما قصه بگوید و لالایی بخواند و موهایتان را نوازش کنید تا خوابتان برود .

عزت نفس در چهار فصل سال

* گاهی اگر فرزندتان اصرار داشت به او اجازه دهید نمک و فلفل و سس به غذایش بیافزاید . اگر نتوانست غذایش را بخورد از اینکه گرسنه خواهد ماند سرزنشش نکنید . به او بگوئید : این تجربه ی خوبی بود . یادت باشد که همه چیز باید به اندازه باشد .

* هنگامی که با فرزندتان تنها هستید ، یواشکی با هم حرف بزنید و قول و قرار بگذارید و به هم "راز" بگوئید . بعدا وقتی خواستید دررابطه با سرّی که بینتان هست صحبت کنید ، با چشمک زدن مقصود خود را بفهمانید .

* هنگامی که فرزندتان از خواب بیدار می شود ، آرام او را ببوسید . هنگامی که می خواهید از خانه خارج شوید و هنگام برگشتن به خانه ، با فرزندتان  دست دهید .

* با هم کنار رودخانه  و ساحل دریا روید و شن بازی کنید . با پنجه ی پا شن و ماسه ها را روی پای همدیگر بریزید .با شن ها قلعه و خانه درست کنید .

* وقتی با فرزندتان بازی می کنید ، شما همیشه برنده یا همیشه بازنده نباشید . بگذارید در محیطی دوستانه برد و باخت را تجربه کند .

*به کودکتان مسئولیت دهید . مثلا شستن اتوموبیل ، شستن حیاط ، یا هر کار دیگری که همه ی اعضای خانواده از آن استفاده می کنند .

* همیشه از کودکتان بخواهید که بعد از خوردن غذا ، خدا را شکر کند .

* با هم به جنگل بروید و از درخت بالا روید . این کار مستلزم این است که بدنی ورزیده  داشته باشید . -  هم خودتان ورزش کنید هم به کودکتان توصیه کند که ورزش کند و بدنی نرم و سبک داشته باشد . بهتر است صبح های زود با هم  قبل از رفتن به سرکار و مدرسه ، به پارک روید و یک ربع تا نیم ساعت نرمش کنید و بدوید .

بکوشید رفتار شما با فرزندتان در جمع ، با رفتارتان با او در خلوت بسیار متفاوت نباشد . همیشه با او صادق و منطقی باشید

* ترتیبی دهید که کودکتان به تنهایی با نظارت شما ذرت بوداده درست کند و از پف کردن ناگهانی ذرت ها به هیجان آید .

به فرزندتان نگوئید :" این کاری که می کنی ، بیشتر به من صدمه می زند تا به تو " . هیچ بچه ای این موعظه شما را نمی پذیرد و باور نمی کند . عواقب و مسئولیت هر رفتار فرزندتان را به خود او واگذارید .

* همیشه "روز تولد " کودک ، مادر ، پدر و دیگر اعضای خانواه ، روز مادر و روز پدر ، روز کودک و دانش آموز  وغیره را پاس بدارید  . این روزها ، روز  سپاسگذاری و حق شناسی است . برگزاری این روزها و احترام به آنها ، عزت نفس کودک  را تقویت می نماید .

عزت نفس در چهار فصل سال

*  "سفره هفت سین " آخر سال را فراموش نکنید . این را به عهده ی کودکتان بگذارید تا به سلیقه ی خود تخم مرغ ها را رنگ کند و سفره را بچیند .

وقتی از کوچه ها و خیابان های شهر ، همراه با ماشین یا پیاده می گذرید ، بیکار و بی حوصله نباشید . از این فرصت ها استفاده کنید و اطلاعات دیداری کودکتان را افزایش دهید . مثلا او را متوجه آژیر آمبولانس و علت عجله ی او نمائید ، یا اگر از ایستگاه های آتش نشانی رد می شوید ، ماشین های قرمز و ماموران قرمزپوش آتش نشانی را به او نشان دهید ، یا جرثقیل هایی که تیرآهن های بزرگ را جا به جا می کنند ، یا ماشین خاک برداری و ...

*  بکوشید رفتار شما با فرزندتان در جمع ، با رفتارتان با او در خلوت بسیار متفاوت نباشد . همیشه با او صادق و منطقی باشید .

*مثل یک عقاب تیز چشم مراقب نشانه ها ی تنش و فشار روانی فرزنداتان باشید . نشانه هایی مثل : خواب های آشفته ، رفتارهای غیر عادی و غیر منطقی ، بدخلقی ، ناخن جویدن و شب ادراری ، ... . البته حواستان باشد که حساسیت بیش از حد و برخورد غیر منطقی و ناآگاهانه ، می تواند ضربه های مهلکی به عزت نفس کودکتان وارد آورد.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

واجب تر از نان شب

باورش کنید تا بتواند

بهترین پشتوانه ی فرزند شما

علائم پایین بودن عزت نفس در کودکان

ریز نبین خودتو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.