تبیان، دستیار زندگی
پرستو احدی، نقاش و تصویر ساز کتاب کودک و نوجوان است. تا کنون جایزه ای از جشنواره ای دریافت نکرده است. خودش می گوید، تا به حال نه من دنبال جایزه بوده ام، نه جایزه دنبال من. این تصویرگر بهاری، 30 فروردین سال 1361 به دنیا آمده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرستویی به دنبال رسم پرواز

پرستویی به دنبال رسم پرواز

پرستو احدی، نقاش و تصویر ساز کتاب کودک و نوجوان است. تا کنون جایزه ای از جشنواره ای دریافت نکرده است. خودش می گوید، تا به حال نه من دنبال جایزه بوده ام، نه جایزه دنبال من. این تصویرگر بهاری، 30 فروردین سال 1361 به دنیا آمده است. اوبهترین سال های کودکی اش را در “شهرک فردوس”، جایی بین نور و علمده گذرانده است در دانشگاه، گرافیک خوانده و کارشناس این رشته است. بهانه ی این گفتگو، آشنایی بیش تر کسانی است که او را تا حدودی می شناسند و معرفی به کسانی که او را نمی شناسند.

*از “پرنده گفت شاعرم” به عنوان اولین کار تصویرگری ات برای نوجوانان بگو.

- “پرنده گفت شاعرم” نوشته ی افسانه شعبان نژاد، به عنوان اولین کار تصویرگری کتاب برای من خیلی خوش یمن بود. این که آقای ابوالفضل آهویی روی تخته سفید واحد گرافیک کانون، جلوی “پرنده گفت شاعرم” نوشته بود، پرستو احدی، حسابی خوش حالم کرده بود. کمی خنده دار است، اما همیشه به نوعی خودم را با پرنده ها به خصوص پرستوها مرتبط می دانم. هر چند از پرنده بودن فعلا فقط اسمش را دارم!

*تصویرهای” پرنده گفت شاعرم” به عنوان اولین تجربه برای نوجوانان چه طور در ذهنت راه خود را پیدا کرد؟

- تصویر های این کتاب ، بسیار اتفاقی، از عکاسی از یک لکه ی سیاه مرکب که شبیه درخت شده بود و کنار مقوای کارم روی سرامیک اتاق به چشمم خورد، شکل و صورت واقعی پیدا کرد.

* از تجربه ی متفاوت دیگرت بگو: “یک نفر رد شد از کنار دلم” که عاشقانه ای برای نوجوانان بود.

- هنگام به تصویر کشیدن این اشعار،حسم تصدیق عشق نوجوانان و دوست داشتن های آن ها بود. من و آقای شعبانی- نویسنده ی کتاب- می خواستیم عشقی ملموس و قابل دست یابی را نمایش دهیم.

اسدالله شعبانی و افسانه شعبان نژاد برای من، انسان هایی دوست داشتنی هستند. از همکاری با هر دو لذت بردم و برایشان آرزوی شادی و سلامتی دارم.

* اولین کارچاپ شده ی تو برای کودکان،”قندیل کوچک” نوشته غسان کنفانی نویسنده ی فلسطینی است؟

- بله. معتقدم “قندیل کوچک” اگر با هم صحبتی مترجم کتاب ،آقای “غلامرضا امامی” انجام می شد، نتیجه کار چند برابر بهتر بود؛ اما متاسفانه چنین شرایطی فراهم نشد. خوش حالم از این که کتابی از غسان کنفانی، برای بچه ها تصویرگری کردم.

در پروسه ی تصویرسازی این کتاب، از هم فکری آقای علیرضا گلدوزیان که در آن زمان مدیر هنری کانون بودند، بسیار استفاده کردم.

* تکنیکی که معمولا در تصویرگری هایت استفاده می کنی، چیست؟

- جلوه ی رؤیا گونه ای که آب مرکب و آب رنگ به تصویر می بخشد، خیلی می پسندم. کارهای خطی ساده هم همیشه برایم جذاب هستند.

* من نقاشی هایت را دوست دارم و فکر می کنم آدم های نقاشی هایت انگار در صحنه ثبت شده اند؛ یعنی برای یک لحظه ی خاص واقعی به نظر می آیند. با توجه به این که نقاشی هایی به شیوه ی واقع گرایانه و فرا واقع گرایانه انجام می دهی، تفاوت نقاشی و تصویرگری را در چه می دانی؟

-در هر دو” خلق” صورت می گیرد.تنها تفاوت این است که درتصویرگری باید گاه به گاه به خودت یادآوری کنی که کودک،نوجوان و غیره… هست که لازم است داستان مصوری را که ساختی، ببیند و باور کند. تصویر گری برای من سخت تر از نقاشی است .البته این دشواری، باعث نمی شود ارزش آن برایم نسبت به نقاشی کم یازیاد شود. هر دو برایم با ارزش هستند.

پرستویی به دنبال رسم پرواز

* برای ایجاد یک تصویر، جرقه ی اولیه چه طور به ذهنت می رسد؟

- هر بار به شکلی این اتفاق می افتد. از توجه و نگاه به طبیعت شروع می کنم.

* تصویر گر مورد علاقه ی خودت کیست؟

-باسم الرسام را بهتر از بقیه تصویرگرها می شناسم و معتقدم بی نظیر است. او زیبا، دوست داشتنی و متعهدانه کار می کند.زندگی و آفرینش هنری این تصویرگر عراقی،بیش از هر چیز با معنای اسم او نزدیکی دارد:نقاش و لبخندزن.

* دنیای کودکی و نوجوانی ات چه رنگی بود و حالا که بزرگ تر شدی، چه رنگی است؟

رنگ سبز چمن و آبی دریا. حالا رنگ هوای تهران را بکش روی همان رنگ های کودکی.

*از همکاری با کانون رضایت داشتی؟

- کانونی ها در همه چیز با من مهربان بودند؛ به غیر از چاپ. تصاویرچاپ شده ی کتاب هایی که در کانون کار کردم، زمین تا آسمان با اصل کارهایم متفاوت بود. به خصوص “قندیل کوچک”. این مسئله باعث شده افرادی من را به ساخت تصاویر رنگ و رو رفته متهم کنند.

* با توجه به کارنامه ی تصویر گری ات، نمی خواهی برای کودک و نوجوان بیشتر کار کنی؟

- اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم انجام می دهم. نمونه ی آن،داستان زیبای”عقل سرخ” نوشته‌ی سهروردی به خط محمد اعلایی و تفسیر زنده یاد محمد ایوبی است که به پیشنهاد دوست خوبم صالح تسبیحی، تصویرسازی کردم. جای خالی چنین کتاب هایی در کتاب خانه های ما محسوس است. هدف ما، به تصویر کشیدن متون کهن و جذب جوان تر ها به سمت این ادبیات غنی بوده است. در حال حاضر دنبال ناشر متعهد و دلسوز برای چاپ این مجموعه می گردیم.

* کمی از کار جدیدت بگو.

- دومین همکاری من با خانم شعبان نژاد، کتاب “گروپ گروپ “برای خردسالان است که به زودی توسط انتشارات امیر کبیرچاپ خواهد شد. این کتاب یکی از بهترین تجربه های من در زمینه ی تصویرگری به حساب می آید.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد

مطالب مرتبط:

نویسنده ی باغ کیانوش

گفت و گو با شاعر خوب کودکان،افشین علا

شیرین را دوست دارم 

نویسنده ی شب  

آرزوی سرور کتبی برای بچه ها

گفت و گو با ثمینه باغچه بان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.