تبیان، دستیار زندگی
در صورتی که مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشد، این برنامه‌ی غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره افطار و سحر

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد دوازدهم)


در صورتی که مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشد، این برنامه‌ی غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.


افطاری

پیشنهاد اول                                    پیشنهاد دوم

پیشنهاد سوم                                 پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم                                 پیشنهاد ششم

پیشنهاد هفتم                                پیشنهاد هشتم

پیشنهاد نهم                                   پیشنهاد دهم

پیشنهاد یازدهم

افطار:

چای یا آب جوش با 1 عدد خرما + 3 کف دست نان، ترجیحاً سنگک + حدود 30 گرم پنیر کم چرب (به اندازه‌ی یک قوطی کبریت) + یک عدد گوجه فرنگی و یک عدد خیار + 2 عدد گردو.

توضیحات:

1- گردو به دلیل داشتن امگا 3، یکی از مفیدترین مغزها برای حفظ سلامت افراد است. گردو برای همه‌ی افراد در همه‌ی گروه سنی مناسب است. امگا 3 ی موجود در آن برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، افسردگی، فراموشی و ... مفید است. تلاش‌تان بر این باشد که این ماده‌ی غذایی را وارد سفره‌های صبحانه‌تان نمایید و الآن هم که در ماه مبارک رمضان هستیم، آن را در سفره‌های افطار و سحری‌تان بیاورید و همراه با پنیر مصرف نمایید.

2- گوجه فرنگی و خیار با این که کالری کمی دارند اما با تأمین خیلی از ویتامین‌ها و املاح به حفظ سلامتی کمک می‌کنند. با خوردن آن‌ها هم احساس سیری می‌کنید و هم تا حدودی آب و املاح بدن‌تان را تأمین می‌کنید.

گوجه فرنگی و خیار با این که کالری کمی دارند اما با تأمین خیلی از ویتامین‌ها

و املاح به حفظ سلامتی کمک می‌کنند. با خوردن آن‌ها هم احساس سیری می‌کنید و هم تا حدودی آب و املاح بدن‌تان را تأمین می‌کنید

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً ساعت 21:10

شام:

3 عدد کوکو سیب زمینی به اندازه‌ی کف دست بدون انگشتان + یک پیش دستی سبزی خوردن + ماست به اندازه‌ی یک لیوان.

کوکو سیب زمینی

توضیحات:

1- کوکو سیب زمینی به دلیل داشتن سیب زمینی دارای نشاسته و کالری کافی است و نیازی نیست آن را با نان مصرف کنید. برای تهیه‌ی آن ابتدا بگذارید آب جوش بیاید و سپس سیب زمینی‌ها را داخل آن بریزید تا بپزد. بعد آن‌ها را با رنده‌ی ریز رنده کنید و با کمی شیر به صورت پوره درآورید. سپس تخم مرغ‌ها را هم شکسته (البته یکی یکی امتحان کنید که خراب نباشد) و با نمک و فلفل و زردچوبه و کمی جعفری به سیب زمینی پوره شده اضافه نمایید. در نهایت مایه را با دست‌تان اندازه کرده و درون روغن مخصوص سرخ کردنی سرخ نمایید.

2- این غذا چون کمی خشک است حتماً سبزی خوردن و ماست ذکر شده را مصرف نمایید تا دچار تشنگی در طول روز نشوید.

قبل خواب:

یک لیوان مخلوط شیر و میوه.

توضیحات:

نصف لیوان از هر میوه‌ای که در منزل داشتید را می‌توانید با نصف لیوان شیر درون مخلوط کن ریخته، مخلوط کرده و میل نمایید.

سحری:

عدس پلو ( 10 قاشق سرخالی عدس پلوی کم روغن + گوشت چرخ کرده به اندازه‌ی 4 قاشق غذاخوری سر صاف + یک قاشق مرباخوری کشمش) + سالاد تهیه شده از سبزیجات مختلفی مثل کاهو، کلم، هویج، گوجه فرنگی و خیار همراه با آب‌لیمو و دو قاشق مرباخوری روغن زیتون به اندازه‌ی یک لیوان + یک برش هندوانه.

عدس پلو

توضیحات:

1- به عدس پلوی‌تان حتماً دارچین اضافه نمایید. مصرف دارچین به حفظ تعادل گرمی و سردی غذای‌تان کمک خواهد کرد.

2- عدس پلو را به صورت کته تهیه نمایید؛ به این ترتیب که عدس را با کمی نمک و آب بگذارید خوب بپزد اما له نشود. سپس برنجی را که از قبل با آب و نمک کمی خیس کرده‌اید، درون قابلمه بریزید و کمی هم به آن روغن اضافه نمایید و بگذارید با هم بجوشند تا آب آن کشیده شود، سپس آن را دم کنید. دقت داشته باشید که اگر عدس را با آب کمی بپزید و برنج را هم با آب کمی خیس نمایید، نیازی نیست که آب هیچ کدام را دور بریزید و این طوری بیش‌ترین خواص غذای‌تان حفظ خواهد شد. اگر نگران شفته شدن برنج‌تان هستید، آب را کمتر از میزانی که فکر می‌کنید لازم است بریزید، اگر نیاز بود در مرحله‌ی دم کردن می‌توانید کمی آب جوش به آن اضافه نمایید. بعضی‌ها هم برای خوش‌رنگ شدن غذا در مرحله‌ی آخر، کمی زعفران می‌ریزند، شما هم اگر تمایل داشتید، این کار را انجام دهید.

ترکیب گوشت چرخ کرده و پیاز و کشمش را هم در هنگام کشیدن غذا، روی آن بریزید.

چند نکته:

1- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده است که بیشتر افراد در محدوده‌ی مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارند و نه کمبود وزن) را در بر بگیرد.

2- در صورتی که مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشد، این برنامه‌ی غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.

3- جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های خوبی هستند.

4- بعد از افطار و شام حتماً حدود 20 تا 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید؛ این میزان فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و همچنین حفظ نشاط و سلامتی‌تان کمک خواهد کرد.

مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق‌ها در ماه رمضان

تأثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتماً سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.