تبیان، دستیار زندگی
بورت یک استوانه درجه بندی شده دراز و باریک است که در پایین به یک شیر منتهی می شود که محل خارج شدن مایع از بورت است وبه وسیله این شیر مقدار مایع خروجی تنظیم می شود. بورت برای انتقال مقادیر مشخص و دقیق مایعات طراحی شده است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورت

بورت

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت کار با بورت است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

بورت یک استوانه درجه بندی شده دراز و باریک است که در پایین به یک شیر منتهی می شود که محل خارج شدن مایع از بورت است و به وسیله این شیر مقدار مایع خروجی تنظیم می شود. بورت برای انتقال مقادیر مشخص و دقیق مایعات طراحی شده است.

بورت ها در اندازه های مختلف ساخته می شود، اندازه ای که بیشتر در آزمایشات مورد استفاده است بورتِ 50 میلیلیتری است. بورت های 50 میلی لیتری در مقیاسٍ 1/0 میلی لیتر درجه بندی شده اند.

روش خواندن اندازه مایع در بورت همانند روش خواندن استوانه مدرج است. در بورت نیز سطح مایع هلالی تشکیل می دهد. اندازه مایع را باید با خواندن درجه ای که در مقابل کف هلال قرار دارد تخمین زد.

بورت

آمادگی برای استفاده از بورت

پیش از شروع هر آزمایشی با بورت باید از تمیز بودنِ آن کاملاً اطمینان حاصل کرد. پس از آن باید قضای داخلی بورت را با مایعی که می خواهیم منتقل کنیم، آلوده کنیم. به این منظور بورت را با 5 میلی لیتر از مایع مورد نظر پر کنید و آن را به طور افقی نگه دارید و حول محور اصلی بورت میان انگشتان خود بچرخانید. بورت را در محل خود به وسیله گیره روی پایه ثابت کنید. سپس آن را خالی کنید به این ترتیب همه سطح داخلی بورت و سطح داخلی شیرِ آن با مایعی که می خواهید آن را به وسیله بورت منتقل کنید خیس می شود.

بورت

خیس کردن سطح داخلی بورت به وسیله گرداندنِ آن میان انگشتان به طور افقی

پس از خارج کردن همه مایع موجود در بورت شیر آن را ببندید و آن را با مقدار مناسب از مایع پر کنید. اگر به نوک بورت دقت کنید خواهید دید که قسمت انتهایی آن حاوی حباب هواست

. با باز کردن شیر و بیرون ریختنِ جند میلی لیتر از مایع، این حباب ها را خارج کنید.

بورت

به حبات بزرگی که در نوک بورت وجود دارد توجه کنید. این حباب را قبل از شروع آزمایش باید خارج کنید.

حجم دقیق مایع موجود در بورت را با دقت بخوانید و آن را یادداشت کنید.

از این پس می توانید با باز کردن شیر مقدار مایعی که لازم است را از بورت به ظرف مورد نظر خود منتقل کنید. باز کردن یکباره شیر بورت موجب می شود که مقدار زیادی مایع خارج شود. گاهی لازم است که شیر را خیلی کم باز کنید تا مایع قطره قطره از آن خارج شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: احمد آشتیانی

تنظیم: نسرین صادقی